Ben je positief over jezelf? Gefeliciteerd, niets veranderen! Maar ben je niet zo positief over jezelf, dan wordt het tijd voor een beter zelfbeeld. Als je last hebt van zelfkritiek, dan heeft dat alles te maken met wat je tegen jezelf zegt. En als je denkt dat je zwakke kanten hebt, denk dan iets anders… Verbeter je zelfbeeld: Een goed zelfbeeld is veel belangrijker dan een goede selfie!

Ik ben… wat ik tegen mezelf zeg dat ik ben.

Laatst sprak ik met een cliënte die zei: “Ik ben niet zo creatief.” Als iemand zegt ‘ik ben…’, dan volgt daarna meestal een mening, niet per se de waarheid. Dus ik vroeg haar: “Oh, is dat zo? Wanneer is iemand dan wèl creatief?”

Ze antwoordde: “Als je alles helemaal zelf vanaf het begin hebt verzonnen.” Ik lachte: “Dan is niemand ooit creatief, want iedereen laat zich inspireren door anderen!”

Ik gaf mijn idee van creativiteit: ‘Iets op je eigen manier doen.’ En deed ze dingen op haar eigen manier? Oh ja! Het bleek dat ze knutselde, plakboeken maakte, speciale gerechten kookte, verhalen schreef en nog veel meer. In de ogen van anderen was ze zeker creatief. Maar in haar eigen ogen was ze dat niet. Dus weer voorzichtig met wat je tegen jezelf zegt!

Een goed zelfbeeld is veel belangrijker dan een goede selfie!

Hoe krijg je een positiever zelfbeeld?

Je zelfbeeld veranderen heeft tijd nodig. Vandaar dat ik je adviseer de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen te volgen, omdat we daarin alle belangrijke inzichten voor een positief zelfbeeld gaan ontdekken. Dat zijn er veel meer dan ik in een kort artikel kan uitleggen…


Wil je meer zelfvertrouwen?

Volg dan deze online Cursus Zelfvertrouwen.
Vind je zelfwaardering weer terug – en voel je zeker over jezelf.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Een eenvoudige oefening doet wonderen.

Maar voor nu: Hier is een eenvoudige oefening om je beter te voelen over wie je bent. Schrijf eens op wat je niet zo goed vindt aan jezelf. Hoe vreemd het ook klinkt, daar moeten we mee beginnen. Alleen als we die beperkende ideeën loslaten, ontstaat er ruimte voor een positiever zelfbeeld.

Bijvoorbeeld:
1. Ik doe niet genoeg.
2. Ik ben niet slim genoeg.
3. Ik ben niet goed in communiceren.
4. Ik ben niet creatief.
5. Ik ben te dik.
6. Ik haal nooit het maximale uit mezelf.
7. Ik kan niet goed omgaan met veranderingen.

Waar is het wetenschappelijk bewijs?

Sommige zinnen slaan op je vaardigheden, sommige op je uiterlijk, sommige zelfs op je persoonlijkheid. Dat maakt niet uit, je zelfbeeld is opgebouwd uit meerdere lagen. Lees het eens terug. Voordat je denkt ‘het wordt helemaal niets meer met me’, stop! Dit zijn slechts oordelen, niet per se de waarheid.

Is er een wetenschappelijk bewijs dat je niet creatief bent?
Heb je een oorkonde dat je officieel niet slim genoeg bent?
Heeft een wereldwijd onderzoek aangetoond dat je meer moet doen?

Natuurlijk niet. Als een vriend of vriendin dit tegen je zou zeggen, dan zou je snel afscheid nemen. Alleen kun je moeilijk afscheid nemen van dat kritische stemmetje in je eigen hoofd. Welnu, laten we daar iets aan veranderen. Ik geef je een paar alternatieven. Voor een positief zelfbeeld moeten we ergens beginnen nietwaar? Verbeter je zelfbeeld, maar doe het vooral stap voor stap, dat werkt vaak het beste. Hier komen de alternatieven:

1. Ik doe het niet genoeg.

a) Ik doe mijn best en dat is goed genoeg.
b) Ik span me altijd in voor de dingen die werkelijk belangrijk voor me zijn.
c) Iedereen die succesvol is, heeft ook fouten gemaakt.

2. Ik ben niet slim genoeg.

a) Ik ben net zo slim als de gemiddelde persoon.
b) Ik doe iets met wat ik weet, dat is veel belangrijker.
c) Een slim persoon is iemand die beseft dat niemand alles weet.

3. Ik ben niet goed in communiceren.

a) Ik communiceer prima – met de mensen waar ik me goed bij voel.
b) Ik vind luisteren belangrijker dan praten.
c) Als ik ergens enthousiast over ben, communiceer ik moeiteloos.

4. Ik ben niet creatief.

a) Ik ben juist wèl erg goed in (..)
b) Ik leer van anderen, waarom zou ik zelf het wiel moeten uitvinden?
c) Ik ben erg creatief in de dingen waar ik enthousiast over ben.

5. Ik ben te dik.

a) Ik ben prima zoals ik ben.
b) Ik heb een grote persoonlijkheid die niet past in een klein lichaam.
c) Ik houd van lekker eten en geniet van het leven.

6. Ik haal niet het maximale uit mezelf.

a) Als ik mezelf accepteer zoals ik ben, haal ik altijd het beste uit mezelf!
b) Ik hoef niet maximaal te presteren, ik neem ook de tijd om te genieten.
c) Als ik mezelf niet meer vergelijk met anderen, doe ik het prima op mijn eigen manier.

7. Ik kan niet goed omgaan met veranderingen.

a) Ik houd van zekerheid, daar voel ik me goed bij.
b) Ik kan erg goed omgaan met vaste patronen.
c) Ik groei in mijn eigen tempo, op een manier die bij me past.

Mijn persoonlijke favoriet.

Zoals je ziet, klinken de alternatieven veel beter. Waarom? Als je goed hebt gelezen, zie je drie verschillende manieren op een negatief zelfbeeld op te buigen:

1. Gewoon jezelf accepteren zoals je bent, ook met je ‘zwakke’ kanten.
2. Je zwakke kanten vergeten en je focussen op je sterke punten.
3. Het zogenaamde nadeel ombuigen tot een voordeel.

Ik geef je nog één voorbeeld met alle drie de manieren:
Dit zei ik vroeger tegen mezelf: Ik ben lui.

Nu denk, weet en voel ik:
a) Dat is prima. Niemand is perfect.
b) Ik ben een echte doorzetter in de dingen die me werkelijk interesseren.
c) Ik kan goed ontspannen.

Kauwgum voor een beter zelfbeeld.

Zie je hoe dit werkt? Welke van de drie alternatieven het beste voelt, is afhankelijk van je voorkeur. Ik zou ze alle drie gebruiken. Maar om eerlijk te zijn, ik zou zelfs Glassex of kauwgum gebruiken als dat een beter zelfbeeld geeft…

Dat anderen je af en toe naar beneden halen, dat is al niet fijn. Maar jezelf naar beneden halen, is onacceptabel. Echt, daar schiet je niets mee op, dus doe er iets aan. Kies een zelfbeeld waar je je goed bij voelt! De volgende e-cursus gaat je hierbij helpen:


Wil je meer zelfvertrouwen?

Volg deze online training en voel je weer zeker over jezelf!

Ja, ik wil meer zelfvertrouwen

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Gratis Tips - Zo krijg je wat je echt wilt