Stress, wat kan ik er zelf aan doen?

“De situatie is hopeloos. Alles wat ik doe heeft toch geen zin. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus waarom zou het lukken?” Herken jij deze gedachtes? Dan is het tijd om de mouwen op te stropen. Er is namelijk heel veel wat je kan doen om jouw situatie te verbeteren. 

“Stress, wat kan ik er zelf aan doen?”

Ik hoor mensen dit geregeld zeggen. Zij denken dat de stress nou eenmaal onderdeel is van hun omgeving en dat ze zich er maar bij neer moeten leggen. Maar dat is niet wat wordt bedoelt met acceptatie en leren loslaten.

Zou een hond zich druk maken omdat hij afhankelijk is van zijn baasje? Zou een vogel het gevoel hebben dat hij is overgeleverd aan de wind? Nee, natuurlijk niet. Deze dieren hebben daar waarschijnlijk geen eens erg in. Maar wij mensen wel. En dat doet soms meer kwaad dan goed.

Men vergeet gemakkelijk dat ze zelf de regie hebben over hun leven. Vooral als er sprake is van chronische ziekte, pijn of stress. Dan is het makkelijker om de slachtofferrol aan te nemen en bij de pakken neer te gaan zitten.

En juist dan is er veel behoefte aan proactief handelen. Juist dan moet je de regie over je eigen leven terugwinnen.

Uiteraard kan je niet alles beïnvloeden. Zeker niet als je te maken hebt met een chronische ziekte, of het verlies van een dierbare, of een trauma. Maar hoe je daarmee omgaat als mens, hoe je kiest om te handelen, dat is wel binnen jouw handbereik.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Het ultieme middel tegen stress

Als ik één iets mocht kiezen als ultieme middel tegen stress dan zou ik wel weten wat ik zou noemen..

Maar omdat er zoveel is wat je tegen stress kan doen bewaar ik dat ultieme middel nog even. Aan het einde van dit artikel krijg je te horen wat dit middel dan is en hoe jij het kan gebruiken om jouw leven minder stressvol te maken.

Maar eerst wil ik je graag wat tips meegeven om je leven minder gejaagd, minder stressvol en meer relaxed te maken.

Wees selectief met je aandacht en energie

Je weet dat je tijd niet terug kan krijgen. Alle tijd die je verspilt krijg je nooit terug. Wees heel selectief in het verdelen van je aandacht en energie. Want niet bij alle acties krijg je energie terug. Steek geen aandacht en energie in dingen waar jij geen energie van terug krijgt. Dat is pure tijdsverspilling.

Hoe minder tijd je steekt in negatieve dingen, hoe meer aandacht en energie je overhoudt voor de positieve dingen in je leven. En hoe meer tijd je besteedt aan positieve dingen, hoe minder stress je zal ervaren. Het is een opwaartse spiraal.

Leer los laten en accepteren

Er zijn nogal wat misvattingen over los laten en accepteren. Los laten en acceptatie betekent NIET lijdzaam toezien hoe alles je overvalt. Het betekent dat je de kennis hebt om in te zien wat je kan veranderen en de moed om datgene te veranderen wat je kan veranderen. Dat is echte acceptatie.

Los laten betekent dat je de dingen leert los laten die je niet kan beïnvloeden. Ik zou graag willen dat we een heel jaar lang zon hebben in Nederland. Lijkt mij heerlijk! Maar ik kan dat niet regelen, dus heeft het ook weinig zin om mij daar heel druk om te gaan maken.

Iemand die boos wordt op de stoplichten omdat ze net op rood springen als hij eraan komt zouden we voor gek verklaren, waarom doen we dat niet bij andere aspecten van ons leven ook? Of is het soms niet gek om boos of verdrietig te  worden om dingen die we niet kunnen beïnvloeden?

Sommige situaties lokken een reactie uit. Maar het is altijd aan jou om een gepaste reactie te kiezen. Niet altijd kan je je gedachten en emoties onder controle houden. Gedachten en emoties heb je. Je bent wat je doet. Gedachten en emoties kunnen slechts een bodem zijn voor je acties, maar wat jij doet bepaal jij. Niet je gedachten en ook niet je emoties.

Leren loslaten betekent ook dat je ongezonde gewoontes los laat. Een van de meest hardnekkige en ongezonde gewoontes van veel Nederlanders is streven naar meer rijkdom en bezit. Zelf ben ik groot voorstander van geld, je kan er veel leuke en mooie dingen mee doen. Maar op den duur kom je op een punt dat meer geld je niet gelukkiger maakt. Hetzelfde is waar voor bezittingen. Vaak als je eenmaal iets hebt is de lol er al van af. Je kan heel je huis volstoppen met dure bezittingen, maar uiteindelijk wordt je ook daar niet gelukkiger van. Los laten betekent dus ook minder geven om materiële bezittingen, status en aanzien. Wat kan jou het schelen wat iemand anders van jou vindt, zolang jij maar gelukkig bent met jezelf.

Het ultieme middel tegen stress..

Nu is het eindelijk zover. Ik zal je onthullen wat hét ultieme middel tegen stress is.

Misschien las je het tussen de regels al..

Het is namelijk..

Proactief handelen.

Pas wanneer je proactief handelt en vorm geeft aan je eigen leven zal je minder stress ervaren. Blijf ver weg van die slachtofferrol, neem de verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Maak je eigen keuzes, bepaal je eigen route.

Niemand anders weet wat jij voelt, wat jij denkt en wat jij ervaart. Niemand ter wereld kan beslissen wat het beste is voor jou. Waar jij gelukkig van wordt. Alleen jij kan dat.

Als je met minder stress wilt leven is het hoog tijd om proactief te worden. Vermijd situaties die veel stress veroorzaakten. Vermijd verplichtingen waar jij je niet goed bij voelt. Zeg nee. Geef je grenzen aan. Uit je emoties.

Als je proactief handelt kies je zelf waar je aandacht en energie naar toe gaan. Je kiest zelf hoe je omgaat met bepaalde situaties die het leven naar je hoofd slingert. Er is een ruimte tussen stimulus en respons. Je hebt altijd een keuze.

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

Ontdek  het geheim
Hoe je krijgt wat je wilt

Ontvang ons gratis eBoek.

35.000 lezers gingen je voor!


Ook leuk om te lezen:

Droombaan vinden en werkstress verminderen?

Stress verlagen: een compleet overzicht met tips en adviezen

Symptomen van het prikkelbare darm syndroom

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>