Wat kun je van stress krijgen?

Ik ben erg blij dat je dit artikel hebt gevonden. Blijkbaar hebt je last van stress en wil je weten wat je van stress kan krijgen. Het feit dat je zoekt naar een oplossing is een goede eerste stap. In dit artikel lees je meer over de gevolgen van stress. 

Wat kun je van stress krijgen: een beknopt overzicht

We weten allemaal dat stress niet gezond is. Maar wat zijn nou exact de gevolgen?

In dit artikel lees je meer over de gevolgen van langdurige stress. Het doel van dit artikel is dat jij weet wat stress met je lichaam doet en dat je wordt aangespoord om stress te verminderen in jouw leven. Immers, je bent zelf verantwoordelijk voor jouw gezondheid.

Stress kan zorgen voor zowel fysieke als geestelijke klachten. Fysieke klachten zoals hoofdpijn en buikpijn ken je waarschijnlijk wel. Daarnaast zijn er ook tal van geestelijke klachten die je van stress kan krijgen, zoals verminderd concentratievermogen, snel geïrriteerd en slapeloosheid.

Fysieke klachten

  • Hoofdpijn,
  • Slapeloosheid,
  • Spierpijn,
  • Gespannen spieren,
  • Diarree,
  • Tics (zoals nagelbijten, tikken met de vingers, e.d.),
  • Borstpijn,
  • Hartkloppingen,
  • Zweten,
  • Verhoogde hartslag,
  • Meer of juist minder eten,

Geestelijke klachten

  • Concentratieproblemen,
  • Verminderd geheugen,
  • Piekeren,
  • Zorgen maken,
  • Depressieve gedachten,
  • Last van een opgejaagd voel,
  • Niet kunnen ontspannen,
  • Angstgevoelens,
  • Onzekerheid,
  • Prikkelbaar en snel geïrriteerd,
  • Gevoel van eenzaamheid.

Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Verslavingsgevoelig?

Als je veel last hebt van stress komt het vaak ook voor dat je bepaalde onderdrukkingen opzoekt. Je kan bijvoorbeeld stress proberen te onderdrukken door meer te eten. Of sommigen gaan juist meer koffie drinken, of meer alcoholische dranken drinken.

Het hoeft niet altijd een signaal te zijn, maar let desondanks toch op jouw gewoontes. Voel je je meer gestrest de laatste tijd en is hierdoor je gedrag veranderd?

Zeker als je al ruime tijd last hebt van stress is het beter om minder koffie en bier te drinken. De koffie maakt je juist gevoeliger voor externe prikkels en bier kan je slaap beïnvloeden. Door alcohol zal je niet zo makkelijk in een diepe REM-slaap komen. En dat is juist het type slaap dat je nodig hebt om te herstellen en de indrukken van de dag te verwerken. Minder koffie en minder alcohol dus.

Burn-out of depressie?

Daarnaast kan chronische stress uiteindelijk leiden tot een burn-out. Hier voorafgaand treedt soms overspannenheid op. Je bent dan tijdelijk extreem gevoelig voor prikkels en erg vermoeid, afgewisseld met periodes van hyperactiviteit.

Als je niks aan je stress doet dan kan je stress enorm lang ophopen. Zolang je alle signalen negeert en je situatie niet veranderd kan je lang met stress lopen. Maar eigenlijk altijd komt alle stress er toch vroeg of laat een keer uit. Bij sommigen in de vorm van een burn-out. Het lichaam kan het dan simpelweg niet meer aan. Het is als het ware opgebrand.

Symptomen van een burn-out

  • Lusteloosheid,
  • Extreme vermoeidheid,
  • Moeite met slapen,
  • Hulpeloos gevoel,
  • Neerslachtige gevoelens,
  • Moeite met concentratie,
  • Moeite met uitvoeren van taken,
  • Somberheid,
  • Desinteresse,
  • Schommelende stemming,
  • Schuldgevoelens,
  • Onrust of juist traagheid,
  • Verwaarlozing van sociale contacten,
  • Moeite met besluiten maken.

Zoals je ziet komen veel van deze symptomen overeen met de symptomen van een depressie. Dit maakt het voor hulpverleners maakt lastig om te duiden wat er speelt. Als je voor een burn-out wordt behandelt wordt er vaak ook een test uitgevoerd om te checken of je depressief bent. Een depressie kan tevens voortkomen uit een burn-out.

Wat je allemaal van stress kan krijgen

Het is nogal wat, al die dingen die je van stress kan krijgen. Hopelijk weet jij nu waar je op moet letten. Je bent bekend met de fysieke en geestelijke stressklachten. Ook ben je bewust van de gevolgen van aanhoudende stress, zoals overspannenheid, burn-out of depressie.

Dus, wat ga jij vandaag doen om de stress in je leven te verminderen?


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.