stress-vermijden

We kennen het allemaal wel; je hebt stress, maar stress zit “tussen je oren”, dus als je er niet aan denkt heb je geen stress. Helaas, dat is niet helemaal waar…

Er zijn diverse stressoren waardoor jij stress ervaart. Dit kunnen interne stressoren zijn, zoals je persoonlijkheid of een eerdere gebeurtenis die je associeert met iets naars. Maar zo zijn er ook externe factoren, zoals een hoge werkdruk op kantoor. Afhankelijk van het type stressor dien je stress op een andere manier aan te pakken.

Interne stressoren: Wat er in je hoofd gebeurd

Voor het gemak vallen alle dingen die zich in je hoofd afspelen onder interne stressoren. Denk hierbij aan negatieve gedachtes zonder gegronde reden, zoals faalangst. Je zou denken dat interne stressoren makkelijker te beïnvloeden en controleren zijn dan externe factoren. Toch blijkt uit de praktijk dat dit vaak niet opgaat.

stress-in-hoofd

Interne stressoren zijn vaak lastiger onder controle te houden dan sommige externe stressoren. Stress vermijden begint met het herkennen van welke interne factoren zorgen voor stress. Waar maak je je druk om? Waar krijg je stress van? En is die reactie realistisch?

“Zo ben ik gewoon”.

Interne factoren die stress creëren zijn vaak erg hardnekkig, doordat je ‘geprogrammeerd’ bent om op een bepaalde manier te denken. Zo zijn kinderen die opgroeien in een stressvolle omgeving beter in staat om als volwassene met stress om te gaan. Maar het kan juist ook gebeuren dat negatieve ervaringen in je jeugd zorgen dat je sterker op die negatieve impulsen reageert als je volwassen bent. Zo kan iemand die in zijn of haar jeugd erg streng wordt opgevoed later faalangst en perfectionisme ontwikkelen. Dit zijn interne stressoren die voor veel spanning en stress kunnen zorgen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Er zijn diverse interne stressoren die over het algemeen veel voorkomen, en dus voor veel stress zorgen:

  • Faalangst
  • Negatieve aannames
  • Onzekerheid
  • Perfectionisme
  • Onrealistische verwachtingen
  • Gebrek aan assertiviteit

In plaats van alles wat tussen je oren zit te negeren kun je het beste deze gevoelens accepteren. Sta stil bij waarom je je zo voelt. Als je onrealistische verwachtingen stelt en je weet dat deze stress zullen veroorzaken, wat kun je dan anders doen?

Stress vermijden werkt het beste door ook interne stressoren te erkennen. Start met het herkennen van interne invloeden die bij jou stress creëren. Hoe kun je het beste met deze invloeden omgaan? Zitten er misschien interne stressoren bij die zijn ontstaan door externe invloeden? En zo ja, zijn deze externe invloeden te veranderen?

Het is niet makkelijk om te veranderen hoe je over jezelf en anderen denkt, maar het is wel mogelijk. Het begint met accepteren wie je bent en dus ook wat je gebreken zijn. Niemand is perfect, dus verwacht dat ook van jezelf niet.

Externe stressoren: Wat er buiten gebeurd

Externe factoren die stress veroorzaken zijn stressoren van buiten af. Denk hierbij aan een hoge werkdruk, of ingrijpende veranderingen in je leven. Maar ook problemen op financieel of relationeel gebied kunnen veel stress veroorzaken.

Hoe je met externe stressoren omgaat verschilt erg van de aanpak van interne stressoren. Het is niet altijd leuk, maar op veel externe factoren kun je geen invloed uitoefenen. Alleen de gedachte daaraan wekt bij sommige stress op. We willen controle. We willen ons eigen leven leiden. Gelukkig heb je op genoeg factoren wel invloed, waardoor je wel zelf de regie hebt over je leven.

“Daar kan ik niks aan doen”.

Dat neemt niet weg dat er soms dingen gebeuren die enorm stressvol zijn en waar je vrijwel niks aan kan doen. In dat geval moet je teruggrijpen op hoe je interne stressoren afvangt. Accepteer de situatie zoals die is. In sommige gevallen zul je moeten zoeken naar alternatieven of oplossingen, in andere gevallen moet je leren omgaan met een nieuwe situatie.

Andere externe factoren, die op het eerste zicht niet beïnvloedbaar lijken, zijn dat wel. Neem als voorbeeld een hoge werkdruk. Er zijn diverse manieren waarmee je je werkdruk kan verlichten, denk hierbij aan een gesprek met je manager waarbij jullie afstemming zoeken over prioriteiten. Als dat niet werkt kun je misschien wel een andere, minder stressvolle functie gaan vervullen bij het bedrijf waar je nu werkt. Staat de sector waarin je werkt bekend om haar stressvolle banen? Overweeg dan een compleet andere baan, in een andere sector.

Vaak ben je niet zo hopeloos afhankelijk van externe invloeden als je denkt. Natuurlijk, je kunt niet alles sturen zoals je wilt. Maar dat je je werk kunt sturen is al heel wat, je bent 40 uur per week op kantoor en dus is je werk onderdeel van je leven.

stress-door-hoge-werkdruk

Er zijn verschillende externe factoren die stress veroorzaken, veel voorkomende zijn:

  • Hoge werkdruk
  • Grote veranderingen in je leven
  • Relatieproblemen
  • Financiële problemen

Hoe kun je het beste stress vermijden?

Nu we zowel interne als externe factoren hebben besproken die stress kunnen veroorzaken wil ik het hebben over hoe je nu het beste verder kunt. Dus hoe kun je het beste stress vermijden?

Het begint met het zoeken naar interne wrijvingen. Wat zijn interne stressoren die bij jou veel stress veroorzaken? Zijn deze stressoren realistisch, of zijn ze ongezond? Denk bij ongezonde stressoren onder andere aan onrealistische verwachtingen, gebrek aan assertiviteit of onzekerheid. Er is geen reden om onder dit soort stress gebukt te gaan.

Vervolgens zoek je naar manieren om deze interne stressoren te accepteren. Sommige interne stressoren wil je veranderen, maar dat je stress krijgt van nieuwe, onbekende situaties kun je het beste leren accepteren. Zo ben je nu eenmaal. Hoe minder je je hier druk om maakt, des te makkelijker wordt het om in onbekende, nieuwe situaties het hoofd koel te houden.

De volgende stap is kijken naar externe factoren die stress veroorzaken. Pak een A4 papier en trek een streep door het midden. Schrijf aan de linkerkant alle externe stressoren waar je geen invloed op hebt. Noteer aan de rechterkant alle externe factoren die je wel (deels) kunt beïnvloeden. Zoals je zult zien is niet elke situatie zo hopeloos als je misschien dacht. Je kunt veel veranderen, maar niet alles. In veel gevallen is dat voldoende.

We zoeken allemaal naar manieren om stress te vermijden. Maar de waarheid is dat we, of we het nou willen of niet, met stress te maken zullen krijgen. De beste oplossing is dus niet zozeer stress vermijden, maar beter leren omgaan met stress.

Dit begint met het stappenplan zoals hierboven beschreven. Accepteer wie je bent, inclusief je gebreken en oefen invloed uit op de factoren die je kunt sturen. Voor je het weet heb je minder stress en een meer voldaan leven.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

 

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.