Als je stress ervaart op wat voor gebied dan ook, is het tijd voor een andere keuze. Misschien moet je meer actie nemen, misschien moet je meer loslaten. Misschien moet je anders naar de situatie kijken. Welke keuze past het beste bij je? Leer van stress en gebruik het voor je persoonlijke groei!

Is het zo slecht om gestrest te zijn?

Nee hoor, spanning en stress horen bij het leven. Een beetje stress en spanning is normaal en niet ongezond. Je kunt ook positieve spanning voelen, als je bijvoorbeeld bezig bent met een uitdagend project. Maar tè veel stress, dat willen we natuurlijk niet. Toch heeft stress ook een groot voordeel:

Negeer het stopbord niet.

Stress geeft je het signaal dat een andere keuze beter bij je past. Dat signaal is van onschatbare waarde, als je er tenminste naar luistert. Zie stress als een gebodsbord op je persoonlijke weg:

1. “Ga terug”
2. “Eenrichtingsverkeer”
3. “Verboden hier te stoppen”

Sla je de waarschuwing in de wind, dan volgt er een botsing. In dit geval niet met een tegenligger, maar met jezelf. Als je het signaal van stress negeert, dan bots je onherroepelijk met je innerlijke rust, je persoonlijke wensen en je eigen geluk. Dus goed dat er waarschuwingssignalen zijn!

Hoe reageren we op stress?

Veel mensen ervaren wel stress, maar doen niets met die waarschuwing. Soms omdat ze zich er niet echt bewust van zijn. Ze signaleren wel lichamelijke spanning, stress en onrust, maar hebben nog te weinig contact met hun eigen gevoel. Soms zijn ze zich er wèl van bewust, maar negeren het omdat ze op dat moment geen andere keuze hebben.

Maar als je je bewust bent van innerlijke spanning, dan moet je er uiteindelijk iets mee doen. Je kunt wel tijdelijke stress ervaren, maar op de lange termijn is het funest voor je lichamelijk en geestelijke gezondheid.

Zoals gezegd is stress het signaal dat een andere keuze beter bij je past.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Dit zijn de keuzes die je hebt:

1. Neem actie.

Als we in een dip zitten, denken we dat er geen andere mogelijkheden zijn. We hebben het gevoel vast te zitten en niets meer te kunnen doen. Maar er is altijd een andere oplossing! Misschien moet je hem nog bedenken, misschien moet iemand anders het je vertellen. Misschien heb je er wel aan gedacht, maar die keuze al verworpen.

Hoe dan ook, hier is mijn suggestie: Schrijf je uitdaging op en noteer vervolgens alle acties die je kunt nemen. Ja, ook die acties die niet waarschijnlijk zijn. Ook die acties die je niet durft te nemen. Ook die oplossingen die anderen je al hebben geadviseerd.

Hoe meer mogelijkheden, hoe beter. Frustratie ontstaat altijd vanuit de illusie dat we geen keuzes hebben. Nu ligt het speelveld weer open en heb je alle keuzes opgeschreven. Kies de actie waar jij je het beste bij voelt. Een garantie is er niet, maar elke actie is beter dan te blijven hangen in frustratie, nietwaar?

Misschien is het tijd:

1. Voor leuker werk…
2. Voor een andere relatie…
3. Om beter voor jezelf te zorgen…
4. Om je minder druk te maken…
5. Om andere doelen te stellen?

2. Accepteer wat je niet kunt veranderen.

Als je alles al hebt geprobeerd en niets werkt, dan ligt de situatie waarschijnlijk buiten je macht. Dan heb je er gewoon geen invloed op. Dat klinkt niet fijn, maar het is ook een belangrijke les: als je ergens echt geen controle over hebt, dan kun je het alleen maar accepteren.

Dat is natuurlijk niet makkelijk. Maar weet dat elke situatie erger wordt als je ertegen vecht – terwijl je het niet kunt veranderen. Het is de weerstand tegen de realiteit die een extra laag van spanning met zich mee brengt. En die extra laag van spanning kunnen we missen als kiespijn. Dus tijd voor de tweede keuze: acceptatie.

Een andere manier van kijken.

Als actie niet meer helpt, stop dan te kijken naar de buitenwereld. Richt je aandacht op jezelf: hoe kun jij beter omgaan met de situatie? Wat kun jij in jezelf veranderen, accepteren of loslaten? Die keuze (ik verander mijn manier van kijken) is dan de keuze die het beste bij je past. Zo laat je stress en zorgen los.

Hoe laat ik het stuur los?

Zoals een lezeres schreef: “Ik zat ook altijd met het dilemma dat als je iets loslaat voordat het af is, het ook nooit af kòmt. Hoe kun je je controle, stuur en gas loslaten onder het rijden? 
Nu valt het kwartje, het piekeren er over loslaten. En gewoon rustig blijven rijden.”

Een mooi inzicht! Mijn antwoord was dan ook:
 “Inderdaad, de auto rijdt gewoon verder, maar zonder de extra spanning of het na de volgende bocht wel allemaal goed komt.” Actie en daarna acceptatie zijn de keuzes die beter bij je passen dan frustratie – altijd!

De volgende e-cursus helpt je bij het loslaten van stress en zorgen:


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!



Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Zo krijg je wat je echt wilt