spannign loslaten nu

Hoe kun je mentale en emotionele spanning loslaten? Drie vragen en één oefening helpen je de spanning in je lichaam en je hoofd los te laten. Vandaag nog!

Ik zit vol innerlijke spanning!

Ik had ooit een collega die zat vol met spanning. Hij had een enorme zenuwtrek ontwikkeld waarbij hij continu met zijn hoofd naar voren en naar achter ging. Zijn schouders trokken krampachtig samen en hij zag er uit als een kip die granen aan het pikken is.

Op en neer, op en neer, op en neer…

Op een gegeven moment zaten we met een stel mensen in zijn auto. En terwijl hij aan het rijden was, ging hij door met zijn zenuwtic.

Halverwege hoorde ik een klap!

Hij was met zijn voorhoofd tegen zijn binnenspiegel aangeknald en nu stond er een ster op zijn binnenspiegel. Zijn spanning was zo sterk dat hij letterlijk zichzelf hoofdpijn bezorgde. Arme man, hij zat vol innerlijke spanning!

De oorzaak van spanning.

Er zijn eigenlijk maar twee oorzaken van spanning. De eerste oorzaak is geestelijk. We hebben negatieve gedachten of overtuigingen die ons frustreren. Die zorgen voor spanning in je gedachten en houden de stress in je hoofd.

De tweede oorzaak van spanning zit in je lichaam. Meestal ontstaat dit door verkeerde houding, beperkte beweging of slecht eten. De energie in je lichaam blokkeert en zo creëer je ontstekingen, rugpijn, ademhalingsproblemen of andere ziekten.

Het merendeel van de mensen ervaart dit in meer of mindere mate. Want we hebben vaak veel spanning in ons leven, in onze gedachten en in onze lichamen.

De vraag is nu:

Is innerlijke spanning geestelijk of lichamelijk?

Houd er rekening mee dat alles wat je denkt, zich ook uit in je lichaam. Heb je veel stress in je hoofd, dan gaat die spanning automatisch ook in je lichaam zitten. Heb je positieve en blije gedachten, dan voelt je lichaam licht en ontspannen aan.

De spanning in je hoofd uit zich dus in je lichaam maar andersom geldt ook: spanning in je lichaam zorgt voor spanning in je hoofd. Alles is met elkaar verbonden: je gedachten, je emoties, je energie, je spieren, je organen en je hormoonhuishouding. Als ergens in dat systeem spanning zit dan, gaat zich dat vroeg of laat ergens uiten.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Hoe kun je nu die spanning loslaten als je er last van hebt?

Je weet meestal zelf wel wat de oorzaak is van je spanning.

Hoe kun je mentale spanning of emotionele spanning loslaten? Hoe kun je onbewuste spanning loslaten?

Als je goed observeert, dat weet je meestal zelf wel waar de spanning vandaan komt. Je hebt een vermoeden, nietwaar? Je hebt bijvoorbeeld problemen op je werk, of ruzie met een vriend(in), of je hebt last van zelfkritiek.

Er is altijd een oorzaak te vinden en je weet meestal zelf wel waar het aan ligt.

Maar wat is de oplossing?

Hoe kunnen we mentale spanning loslaten?

Wel, er zijn drie geweldige vragen die je hierbij helpen. Voordat ik die vragen vertel, moet je zelf even denken aan het gebied wat je spanning geef. Ben je boos op iemand? Ben je gefrustreerd door een collega? Vind je dat je niet succesvol genoeg bent? Wat de kerngedachte ook is die spanning geeft, denk er even aan.

Stel jezelf dan een van de volgende drie vragen:

1 – Spanning loslaten: Is er nog een probleem als ik er NIET over nadenk?

Bijna alle problemen zit in ons hoofd. We versterken ze door er steeds over na te blijven denken. Het is geen enkel probleem als iemand even iets vervelends tegen je zegt.

Maar het wordt vanzelf een groot probleem als je daar de hele dag over gaat nadenken….

Dus vraag jezelf af: is er nog een probleem als ik er niet over nadenk? Je kunt altijd besluiten om ergens anders over na te denken, over iets leukers bijvoorbeeld. Dan verliest die vervelende gedachte automatisch zijn kracht.

2 – Spanning loslaten: Ga ik mezelf frustreren of laat ik het los?

Die keuze heb je altijd. Vaak gaan we op de automatische piloot onze gedachten achterna en verliezen we onszelf in negatief denken. En toch hebben we altijd de keuze: gaan we onszelf frustreren of laten we die gespannen gedachten los? Wat voelt beter?

Niemand wil zichzelf frustreren natuurlijk, waarom zou je dat jezelf aan doen?

3 – Spanning loslaten: Wil ik gelijk krijgen of wil ik gelukkig zijn?

Het is natuurlijk ontzettend vervelend als je weet dat je gelijk hebt, maar het niet krijgt. Dan gaan we proberen ons gelijk te halen. Maar uiteindelijk worden we daar alleen maar méér gespannen door. We voelen ons verontwaardigd, staan in vuur en vlam, we zijn boos, want: hoe durven ze!

Weet dat de kans groot is dat je nooit je gelijk krijgt. In de tussentijd ben jij ongelukkig en zit je vol spanning. Dus als je slim bent, dan laat je het gewoon los en kies je voor gelukkig zijn. Vind jezelf te belangrijk om gespannen te zijn!

Kies ervoor die innerlijke spanning los te laten…

Spanning in je lichaam loslaten of kwijtraken.

Heb je constante spanning in je lichaam door mentale stress? Heb je lichamelijke klachten door onverwerkte emoties? Hoe kun je die emoties en stress loslaten zonder te moeten denken? Kun je ook de spanning in je lichaam kwijtraken zonder erover na te denken?

Dat is een goede vraag!

Hoe gebruik je je lichaam om spanning los te laten?

Je kunt natuurlijk rechtstreeks je lichaam gebruiken om spanning loslaten. Zonder te denken over wat die spanning heeft veroorzaakt. Daarmee los je de oorzaak van die spanning dus niet op, maar in de tussentijd voelt je lichaam zich in ieder geval beter!

Dus gebruik je lichaam, het maakt niet uit hoe. Je kunt dansen, op een neer springen, je losschudden, lekker buiten uitwaaien, of een andere sport of beweging kiezen. Het maakt niet uit.

De kracht van ontspanning ligt in herhaling.

Maar wat je ook kiest: houd het simpel en kort! Het is belangrijk om dagelijks te oefenen. Als je de oefeningen te complex maakt, dan duren ze te lang en ga je er tegenop zien.

Beter tien minuten per dag de spanning in je lichaam lostrillen, dan op een zondag twee uur lang complexe yoga oefeningen doen. Maak het makkelijk voor jezelf, dan houd je het langer vol.

Dat geef je in ieder geval tijdelijke verlichting!

Onderzoek de oorzaak van spanning.

Maar het is wel belangrijk dat je de oorzaak van de spanning achterhaald. Want alles wat je niet oplost, blijft zich herhalen in je leven. Totdat je ervan leert. Als je nooit de oorzaak van innerlijke spanning onderzoekt, dan blijft die spanning terugkomen. Helaas is dat gegarandeerd.

De volgende online training gaat je helpen om op een hele eenvoudige manier te onderzoeken waar je spanning in je leven vandaag komt. Pas dan kun je die spanning ook loslaten!

Gun jezelf meer ontspanning in je leven.

Met elke spanning die je loslaat komt er meer energie, positiviteit, blijdschap en vreugde in je leven. Je hoofd wordt ontspannen, je lichaam wordt lichter, je stemming wordt beter, je emoties worden positiever en je relaties worden mooier.

De beloning van een ontspannen leven is enorm, dus wacht niet met ontspanning. Kies vandaag nog voor een ontspannen leven.


Wil je minder stress?

Volg deze online training en word weer ontspannen en positief!

Ja, ik wil leven zonder stress

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Gratis Tips - Zo krijg je wat je echt wilt

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.