Moet je negatieve gedachten ombuigen, stoppen, of loslaten?

Moet je negatieve gedachten ombuigen of stoppen? Of moet je gedachten accepteren, en loslaten? Wat is de beste manier om te stoppen met negatieve gedachten? Dat lees je in dit artikel!

Heb je veel last van negatieve gedachten?

Word je ook gek van dat stemmetje in je hoofd? Dat is logisch, want negatieve gedachten voelen nooit goed. Wie wil er nu negatief denken? Niemand, toch?

Een negatieve gedachte bedenk je dan ook niet vanzelf. Ze komen opzetten omdat ze in jouw ‘systeem’ zitten. Dat wil zeggen dat die gedachten bij jou een emotionele lading hebben. Je denkt ze niet alleen, je voelt ze ook. Daardoor blijven ze terugkomen.

Om te beginnen moet je begrijpen dat negatieve gedachten en emoties menselijk en normaal zijn.

Je voelt als mens angst, je maakt je soms zorgen, je piekert over het verleden en je voelt je soms onzeker.

Dat is toch begrijpelijk?

Dat hoef je niet te veroordelen. Dit overkomt iedereen. Ook negatieve gedachten en emoties horen bij het leven, en mogen er dus zijn.

Maar het liefst zo weinig mogelijk natuurlijk.

Want negatieve gedachten geven wel veel stress. En stress kun je missen als kiespijn!


Hoe krijg je wat je wilt?

Download ons gratis eBoek Hoe je krijgt wat je echt wilt.

Stap uit je hoofd – en geniet van een ontspannen leven. Meer dan 35.000 keer gedownload!

“Interessant, boeiend en leerzaam! Het geeft me ontzettend veel steun. Wat ben ik blij dat ik dit gevonden heb. Het verrijkt echt mijn leven!”

Negatieve gedachten veranderen.

Waarom heb jij last van bepaalde negatieve gedachten, en andere mensen niet? Of hebben die mensen juist weer last van andere negatieve gedachten?

Dat heeft te maken met jouw unieke achtergrond en verleden. In dat verleden heb je ervaringen opgedaan (goed en slecht) die een sterke emotie bij jou oproepen, als je er aan denkt.

Dit is maar een voorbeeld:

Als je ooit gepest bent op school, dan voelde dat natuurlijk niet goed. Het kan zijn dat je daardoor aan jezelf bent gaan twijfelen, en zo onzeker bent geworden.

Elke keer als iemand nu iets over je zegt wat niet goed voelt, voel je die emotie weer. Elke keer als je geen bevestiging krijgt van anderen, voel je weer die onzekerheid.

Dus jouw verleden is de reden dat sommige gedachten (en dus ook emoties) blijven terugkomen in je leven.

Voorbeelden van negatieve gedachten en negatieve emoties zijn:

  • Angst
  • Piekeren
  • Stress
  • Verdriet
  • Onzekerheid
  • Woede
  • Jaloezie

Natuurlijk voelt dit niet goed. Dus de meeste mensen willen helemaal niet negatief denken. Ze willen geen negatieve emoties voelen.

Toch zie je, als je om je heen kijkt, dat heel veel mensen er wel last van hebben.

Dus de vraag is: als je last hebt van negatieve gedachten, wat is dan beter:

Moet je die negatieve gedachten ombuigen of moet je ze accepteren en loslaten?

Die vraag heb is mij talloze malen gesteld in de afgelopen jaren.

Mijn antwoord is altijd hetzelfde:

“Dat is afhankelijk van wat het beste voelt – voor jou.”

Negatieve gedachten ombuigen.

Sommige mensen willen graag actief aan de slag. Zij doen er alles aan om negatieve gedachten om te buigen.

Als ze bijvoorbeeld denken:

“Ik maak me zorgen over de toekomst. Ik ben bang dat het fout gaat. Ik pieker over mijn baan.”

Dan gaan ze die gedachten actief ombuigen naar ’betere’ gedachten:

Bijvoorbeeld:

“Ik leef in het nu. Ik ga ervan uit dat alles goed komt. Ik vertrouw op mijn eigen kracht.”

Hoe je je voelt, is afhankelijk van wat je denkt.

1 – Als je duizend keer de eerste zin herhaalt, dan voel je je slecht.
2 – Als je duizend keer de tweede zin herhaalt, dan voel je je beter.

Dit is geen raketwetenschap, het is een kwestie van oefenen.

Door positieve gedachten voel je je sterker, stabieler, hoopvoller en vol vertrouwen.

Of dit de keuze is die het beste bij je past, is afhankelijk van je leeftijd, je ervaring, de fase in je leven en de fase van je persoonlijke ontwikkeling.

Dit – het ombuigen van gedachten – is waar veel mensen voor kiezen. Gewoon, omdat ze snel het verschil merken. Omdat het direct beter voelt. Omdat ze graag zelf actief willen oefenen, in plaats van af te wachten.

Maar er is nog een keuze.

Hoe moet je negatieve gedachten loslaten?

Voor een andere groep mensen werken gedachten ombuigen gewoon niet zo goed.

Ze vinden dat gedachten ombuigen te krampachtig aanvoelt. Het kost te veel energie om die focus continu positief te houden.

Voor die groep mensen is er nog een tweede manier van omgaan met negatieve gedachten:

Negatieve gedachten accepteren en loslaten.

In deze tweede ‘techniek’ accepteer je gewoon wat je denkt en voelt. Je accepteert dat je negatieve gedachten hebt, en je accepteert dat je je je daardoor tijdelijk slecht voelt.

Je beseft dat je ook maar een mens bent en dat alle gedachten en gevoelens – ook de negatieve – bij dit leven horen.

Je weet dat die gedachten en gevoelens vanzelf wel weer voorbij gaan.

En je kiest er – bewust – voor om daar niets aan te veranderen.

Voor sommige mensen voelt dit natuurlijker. Ze vinden dat ze toch niet veel invloed kunnen uitoefenen op hun gedachten.

En als ze de behoefte om die gedachten te veranderen dus loslaten, dan voelen ze zich beter.

Dan voelen ze meer ontspanning.

Kun je negatieve gedachten stoppen?

Zoals gezegd is er geen goed of fout. Er is alleen wat voor jou goed of fout voelt. Ik persoonlijk gebruik beide manieren, afhankelijk van de situatie – en afhankelijk wat op dat moment het beste voelt.

Ik hoef niet alle gedachten om te buigen, want gedachten mogen er ook zijn. Ik onderzoek in dat geval meestal waar ze vandaan komen.

Want onder bijna elke negatieve gedachten zit een overtuiging.

Vaak buig ik gedachten direct om, omdat ik die overtuiging herken. Dat kun jij ook, met wat oefening.

Een gedachte ombuigen is eigenlijk ook een gedachte loslaten.

Want met een gedachten ombuigen naar een positieve gedachte, laat je immers de oude negatieve gedachte los.

Wat werk voor jou het beste? Gedachten ombuigen of gedachten loslaten? En waarom?

Wil je negatieve gedachten ombuigen of loslaten? De volgende cursus is hier speciaal voor ontwikkeld:


Wil je leven zonder stress?

Volg dan deze online cursus Nooit Meer Zorgen Of Stress.

Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug. Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

“Je cursus was super – een gouden greep. Niets bracht rust en ontspaning in mijn leven. Maar met jouw cursus is het mij gelukt!”

 

Over de schrijver 

Frank De Moei

Frank is een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heeft hij via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in gelukkig en succesvol leven. Meer over Frank.
Download Hoe je krijgt wat je echt wilt (gratis eBoek).


Ook leuk om te lezen:

Piekeren over het verleden is zinloos – deel 2

De ultrakorte gids voor professionele doemdenkers

Waarom doe je niet wat je wilt?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>