Klachten na burn-out

Herstellen van een burn-out kan gemiddeld zo’n 6 maanden duren. Maar daarna? Ben je dan helemaal van je klachten genezen? Dit artikel is interessant voor je als je herstellende bent van een burn-out, of een burn-out hebt gehad en genezen bent, en wilt weten welke restverschijnselen een burn-out kent.

Terug naar het oude niveau

Na een lange periode van thuis zitten en weinig actie ondernemen heb je mogelijk weer zin om dingen te ondernemen. Je bent de coaching gesprekken beu en wilt iets doen. Je wilt het liefst weer terug naar je oude niveau. Maar was dat niveau wel realistisch?

Het is belangrijk om te onthouden dat je mogelijk niet meer op je oude niveau zult kunnen functioneren, niet alleen omdat een burn-out cognitieve restklachten kan geven, maar ook omdat je oude niveau mogelijk sowieso veel te hoog was.

Een burn-out is als het ware een signaal van het lichaam dat zegt: “Tot hier en niet verder”. Je moet jezelf dus goed afvragen of je überhaupt wel terug wil naar je oude niveau.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Klachten tijdens burn-out herstel

Het verslaan van een burn-out vereist moed, doorzettingsvermogen en vooral veel zelfacceptatie. Het overwinnen van een burn-out is niet makkelijk, maar zeker wel mogelijk. Je staat er bovendien niet alleen voor; een huisarts, psycholoog, vrienden, familie of een burn-out coach kunnen je steunen tijdens het proces.

Het herstel van een burn-out kan gemiddeld 6 maanden duren – maar ook langer (zelfs één tot 2 jaar). Jaag jezelf niet op. Wat is, dat is. Gun jezelf voldoende tijd voor je herstel.

Er zijn een aantal klachten die mogelijk de kop op steken tijdens het proces van burn-out herstel.

  • Angst- en paniekaanvallen
  • Stressklachten
  • Veel twijfelen
  • Angst om vermoeid te raken
  • Hoofdpijn
  • Fysieke vermoeidheid

Lange termijn gevolgen van burn-out

Mensen die een burn-out hebben gehad geven vaak aan dat hun geheugen is vermindert en dat ze concentratieproblemen ervaren.

Uit onderzoek (2016) is gebleken dat een kwart van de mensen die een burn-out krijgt daarna nog restklachten ervaart. Gedurende het onderzoek werden de burn-out patiënten gelijk na de diagnose onderzocht, en ook anderhalf jaar later. Zelfs na die periode bleek dat de ex-burn-out patiënten nog last hadden van verminderd cognitief vermogen. Werkgeheugen en reactiesnelheid was enigszins slechter dan dat van gezonde personen. De ex-patiënten gaven zelf ook aan nog last te hebben van cognitieve problemen. Het is niet helemaal duidelijk naar aanleiding van dit onderzoek wat dit precies inhoud voor het dagelijks leven van deze mensen.

infographic over resklachten burn-out

Hoe komt het nou eigenlijk dat deze klachten zelfs na een burn-out blijven bestaan?

Je lichaam reageert overdreven op stress om een tweede burnout te voorkomen. Hierdoor kun je onder ander nog veel angst en paniekgevoelens ervaren. Je lichaam geeft deze emoties af om je te waarschuwen voor mogelijk ‘gevaar’ (stress). Soms blijven de klachten enkele maanden aanhouden, maar er zijn ook situaties waarbij de klachten altijd op de achtergrond aanwezig blijven.

Of jij last blijft hebben van restverschijnselen van een burn-out is erg afhankelijk van jouw unieke situatie.

Het groeiende burn-out probleem

Wist je dat ongeveer 1 op de 5 Nederlanders niet werkt als gevolg van stress en burn-out? Dat is schrikbarend veel!

Voorkomen is beter dan genezen. Ook bij burn-outs. Zoals in het artikel te lezen is het in veel gevallen zo dat een burn-out blijvende schade aanricht. Preventie is daarom des te belangrijker. Let op de signalen van een burn-out, leer een burn-out herkennen en tref preventieve maatregelen voordat het te laat is.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

 

Bronnen:

https://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/vm/bsi/2016/burn-out-cortisol/

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/46/meer-psychische-vermoeidheid-ervaren-door-werk

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.