Onrust in hoofd: 3 tips

Onrust in je hoofd gaat vaak samen met een zenuwachtig gevoel en het idee dat je nog iets moet doen. Je voelt je onrustig of opgejaagd. In het artikel van vandaag deel ik 3 tips, waarmee je jouw onrust kan overwinnen. 

Wat is onrust in het hoofd?

Onrust in je hoofd kan op verschillende manieren ontstaan. Vaak is het een gevoel dat je nog iets moet doen. Herken je dit?

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met drukke dagen. Je weekenden zitten vol met afspraken en doordeweeks ben je druk bezig op werk. Je bent constant aan het overschakelen van de ene taak naar de andere. Dat is best een inspannend karwei voor het brein. Geen wonder dat je soms het gevoel hebt over te lopen. Je hoofd voelt vol.

Daar komt bij dat veel mensen meer in de toekomst bezig zijn, of juist in het verleden blijven hangen. Ongeveer 80% van je tijd zit je met je gedachten ergens anders. Je bent aan het piekeren over dingen die mis kunnen gaan, of je bent juist jezelf aan het kwellen door terug te denken aan dingen die voorheen mis zijn gegaan. Niet echt constructief, hè?

Symptomen van onrust

De symptomen van onrust in je hoofd lijken op de symptomen van zenuwachtigheid:

  • hartkloppingen
  • zweten
  • gespannen spieren
  • pijn op je borst of bij je hart
  • concentratieproblemen
  • problemen met slapen

Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Dat wil overigens niet zeggen dat iedereen met onrust deze symptomen zal herkennen. Zelf ben ik ook een lange periode onrustig geweest. Ik gebruikte destijds nog geen time management methodes en vertrouwde erop dat ik alles zelf wel zou onthouden. Zonder geheugensteuntjes ging dat mis. En jawel, dat gevoel van, “ik moet nog wat doen” in combinatie met een te grote inname van koffie bezorgde mij een onrustig, opgejaagd gevoel.

Onrust in je hoofd: de oorzaak zoeken

Voor sommige mensen – zoals ikzelf destijds – is het gevoel slechts onplezierig. Het is er wel, maar erg vervelend is het niet. Voor anderen vormt de onrust in het hoofd wel degelijk een grote belemmering.

De bron van onrust achterhalen

Eén van de eerste dingen om te doen is achterhalen wat de oorzaak is van jouw onrust. Het is niet altijd makkelijk om hier de vinger op te leggen. Immers, als je al wist wat er fout ging was het een stuk makkelijker om dit te verhelpen. Niet iedereen kan zo eenvoudig de bron van onrust achterhalen.

Enkele vragen die kunnen helpen:

  • Heb je dagelijks last van stress?
  • Zit je goed in je vel?
  • Ben je een optimist of een pessimist?
  • Loopt je hoofd over?
  • Is het te druk op je werk?
  • Is het te druk in je privé leven?
  • Heb je zorgen om iemand waar je om geeft?
  • Heb je geldzorgen?

De volgende stap is initiatief nemen om de gewenste verandering te bewerkstelligen. Met jouw drukke agenda, verwachtingen van anderen en uiteenlopende prioriteiten is dit niet gemakkelijk. Je moet zelf het heft in eigen hand nemen. Dit begint met het bepalen wat voor jou belangrijk is in het leven. Pas dan kun je prioriteiten stellen. Als jij doet wat je dicht aan het hart ligt is de kans op een onrustig gevoel minder groot. Je doet immers dingen die in lijn liggen met je waardes. Veel tijd gaat anders verloren aan achteraf nadenken over wat je liever anders had gedaan of gezegd.

Drie tips tegen onrust in het hoofd

Hieronder volgen drie praktische tips die jij zo in de praktijk kan brengen om je onrust te verminderen.

1. Terugkerende gedachten?

Ben je veel bezig met terugkerende gedachten? Grote kans dat er iets niet klopt. Er is iets gebeurd dat niet bij je past. Misschien had je graag anders gehandeld in een bepaalde situatie. Of misschien heb je iets nog niet afgerond. Hoe dan ook, terugkerende gedachten kunnen je iets leren over jezelf.

Wat past er niet in je leven? Wat klopt er niet? Wat zou je in het vervolg anders doen?

2. Meester over eigen gedachten

Als je veel nadenkt zul je al snel merken dat de aandacht vooral gaat naar negatieve dingen: dingen die mis kunnen gaan of dingen die mis zijn gegaan. Dit is nog een overblijfsel van ons primitieve brein, dat gericht is op overleven. Laat je niet teveel leiden door deze negatieve gedachtegang. Probeer niet teveel in de toekomst of het verleden te hangen met je gedachten.

Simpele mindfulness oefeningen kunnen je helpen om je aandacht naar het hier en nu terug te halen.

3. Prioriteiten stellen, zowel zakelijk als privé

Het stellen van prioriteiten is één van de dingen die bij mij altijd werkt om wat orde en rust te creëren. Pas als je weet welke dingen je moet en wil doen kun je de juiste keuzes maken. Ik geef er niet om als ik niet alles kan doen dat ik graag had willen doen, zolang ik maar zelf de keuze maak. Geldt dit voor jou ook?

Begin de dag goed en zorg dat je op papier ergens een beknopt takenlijstje hebt. Hier staan alle dingen op die je die dag gaat doen. Ik probeer mijn takenlijst beknopt te houden, met alleen de allerbelangrijkste dingen. Het effect daarvan heeft twee voordelen: het helpt mij te focussen op hoofdzaken én op deze manier heb ik wat ruimte voor spontaniteit en verrassingen.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.