Omgaan met werkstress – 3 tips

Rampzalige bazen, slopende deadlines, onmogelijke collega’s, onhoudbare werkdruk: Werkstress heeft invloed op je humeur, je gezondheid en je levensplezier. De helft van Nederland heeft werkstress, wat waarschijnlijk door de andere helft van Nederland is veroorzaakt! Hoe ga je hiermee om? Zoek de oplossing in 3 stappen: in jezelf, in je bedrijf of buiten je bedrijf.

Tip 1. Zoek de oplossing in jezelf.
“Ja, kom nou!” denk je. “Het ligt toch niet aan mij? Het ligt toch aan hen?!” Misschien wel, maar je kunt alleen oplossen waar je zelf controle over hebt. En waar heb je meer controle over dan over jezelf? Stel dat je van baan verandert, om erachter te komen dat je in je nieuwe baan óók weer stress ervaart?

Waar je ook naartoe gaat, je neemt altijd jezelf mee. Dus begin bij de bron: Kijk eerst of je zelf iets aan de werkstress kunt doen. Als er collega’s zijn die zich minder druk maken, dan weet je dat dit mogelijk is.

Vraag jezelf:

1. Probeer ik altijd alles voor iedereen te doen en loop ik mezelf voorbij?
2. Wil ik het altijd perfect doen – ben ik zelden tevreden?
3. Verwacht ik te veel van mijn collega’s en ben ik teleurgesteld als ze dat niet kunnen waarmaken?
4. Lukt het me niet om thuis de knop om te zetten en blijf ik maar doormalen over mijn werk?
5. Ben ik continu bezig met mijn carrière en toekomst, in plaats van gewoon te genieten van wat ik nu doe?

Als je een van deze vragen met ‘ja’ beantwoordt, dan creëer je zelf onnodige spanning. Dan helpt het ook niet om van baan, collega of baas te veranderen. Alleen een andere manier van kijken gaat je dan helpen:

1. Stop ermee iedereen te pleasen en leer je grenzen aan te geven.
2. Wees tevreden met een goed resultaat. Doe je best en laat de rest los.
3. Verlaag je verwachtingen van andere mensen. Je hebt geen keuze, de realiteit is dat anderen misschien niet zo bevlogen zijn als jij.
4. Maak een innerlijke beslissing om alleen met werk bezig te zijn terwijl je werkt.
5. Pluk de dag en geniet van wat je doet. Wissel het geluk van vandaag niet in voor een denkbeeldige toekomst.

Als je beseft dat je manier van kijken voor een groot deel je werkelijkheid bepaalt, dan is de eerste stap naar meer ontspanning gezet. Met de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress laat je je zorgen los en creëer je meer innerlijke rust in je leven.

Tip 2. Zoek de oplossing in je baan.
Als je denkt dat de oorzaak van de stress ligt in je huidige baan, dan kun je daar ook iets aan doen. Ook al ben je in loondienst, je hoeft niet alles als een robot uit te voeren. Het belangrijkste inzicht in deze stap is: geef aan wat je dwars zit. Maak het duidelijk, zoek oplossingen, bespreek het met je collega’s of leidinggevende.

Wat zit je dwars? Zijn het de onrealistische deadlines? Verwachten ze onmogelijke resultaten? Wil je meer variatie in je werk? Heb je genoeg van die ene collega die je altijd lastig valt? Is je baas te veeleisend? Geef het aan! Niemand – echt niemand – gaat raden wat je dwarszit. En als ze het niet kunnen raden, dan gaan ze het zeker niet veranderen…

We geven de werkstress gewoon door aan een ander.
Ook is niemand echt bezig met jouw verwachtingen. Je baas staat niet ‘s ochtends op en denkt: “Zo, eens kijken hoe ik een ideale werkdag voor mijn werknemers kan creëren.” Nee, je baas staat op met werkdruk en probeert dit te delegeren. Met andere woorden: hij geeft de druk door aan jou.

Dat geldt ook voor die vervelende collega, die alles op jouw bordje dumpt en zelf de verantwoordelijkheid niet neemt. De druk wordt gewoon afgewenteld op een ander. Dus is het aan jou om dit aan te geven, want anders blijft die druk bij jou hangen en neem je het elke dag mee naar huis. Geef je grenzen aan.

Probeer altijd constructief te blijven: Geef ook aan wat goed is, niet alleen de slechte punten. Geef oplossingen die voor beide partijen werken. Bied een alternatief waar de ander ook iets mee kan. Voorkom dat je alleen bezig bent met wat er fout gaat, want niemand houdt van klagers. Iedereen heeft respect voor mensen die het initiatief nemen om dingen te verbeteren.

Tips 3. Zoek de oplossing buiten je baan.
Als het bovenstaande niet werkt, is het tijd om een andere baan te zoeken. Als je je werk gewoon niet meer leuk vindt, dan maakt het ook niet uit wat je collega’s doen. Misschien dat je werk je gewoon te veel energie kost? Hier is een idee: Wie zegt dat je dit tot je pensioen moet blijven doen?

Vaak denken we dat we geen keuze hebben. Dat komt vooral omdat we onszelf regelmatig vertellen dàt we geen keuze hebben! We creëren onze eigen blokkade. Niemand kan je dwingen iets te doen wat je niet wilt. Je bent vrij om elke dag van je leven een nieuwe richting in te slaan.

Doe het wel in één keer goed! Ga terug naar de bron: jezelf. Je kunt hopen dat er iets leuks op je pad komt. Maar hoop betekent meestal: ik heb geen idee hoe ik het moet bereiken. Dat heb je natuurlijk wel. Begin ermee jezelf te onderzoeken: Wat vind ik nu werkelijk leuk? Waar krijg ik energie van? Wat zijn mijn sterke punten en hoe kan ik dit vertalen naar mijn ideale baan?

De volgende e-cursus gaat je helpen bij dat zelfonderzoek:

Vind je droombaan in slechts 12 weken!
Inspirerend werk is de basis voor een gelukkig leven. Hoe beter je weet wat je passie en talenten zijn, hoe makkelijker je je droombaan vindt. Ontdek jouw ideale baan met deze online training en maakt de overstap! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Vind je droombaan snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

2 antwoorden
  1. Mi
    Mi zegt:

    Gestart met cursus zelfvertrouwen. Ongeveer op de helft, maar ben nu al helemaal fan!
    Top dat jij en hoe jij je talenten en kennis overdraagt op zoveel anderen mensen!
    “gezond jaloers…”bestaat dat/mag dat? Is daar al een cursus over? ;-))
    Vele dank, grt Mi

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.