minder piekeren

Wat is piekeren?

Piekeren is eigenlijk jezelf leren negatief te denken. Het gebeurt niet per toeval: door regelmatig te piekeren, leer je je hersenen te focussen op problemen. Je MAAKT letterlijk meer zorgen! En als je die zorgen oplost, denken je hersenen: “Oké, probleem opgelost. Waar kunnen we ons nog meer zorgen over maken?”

Dit zijn de 5 meestgestelde vragen over piekeren – waarom we het doen en hoe we er mee kunnen stoppen:

Vraag 1 – Is piekeren normaal?

Helaas wel. Zolang je je gedachten gelooft, blijf je piekeren. Dat is niet erg en je bent niet de enige. De meeste mensen denken de hele dag en piekeren de helft daarvan.

We piekeren over het verleden of maken ons zorgen over de toekomst. Soms hebben we negatieve gedachten over ons werk of onze relaties. Ook maken we ons zorgen over de politiek of de economie.

Maar we piekeren vooral over onszelf. In de kern van elke piekerende gedachte zit altijd een zorgelijke gedachte over… onszelf.

Gaat het ons wel lukken? Wat voor effect zal deze keuze hebben op mijn carrière? Is wat zij zei over mij waar? Hoe denken andere mensen over mijn relatie? Enzovoort, enzovoort. We maken ons vooral veel zorgen over onszelf.

Piekeren is dus normaal, maar piekeren is daarmee nog niet gezond. We voelen ons veel beter als we niet piekeren, nietwaar?

Dus hoe doen we dat? Hoe kun je minder piekeren?

Vraag 2 – Wat zijn de beste tips voor minder piekeren?

Wil je minder piekeren tips? Hier zijn 5 tips om minder te piekeren:

Tip 1 – Houd de piekertijd beperkt.

Als we piekeren, dan gaat dat onbewust – de hele dag door. Pas na uren kom je erachter dat je de hele tijd aan het zorgen maken was. Dus stel een piekertijd in: plan een gedeelte van de dag in voor piekeren, bijvoorbeeld een halfuur in de middag. Meer of minder mag ook.

Ga bewust in die speciale tijd piekeren, het maakt niet uit waarover. Maar – en hier is de catch – weiger om je – buiten die tijd om – zorgen te maken. Elke keer als je daarbuiten over iets piekert, schrijf het op en bewaar het voor je piekertijd. Dit alles klinkt misschien wat kunstmatig, maar het werkt erg goed om het piekeren te beperken…

Tip 2 – Onderzoek de oorsprong van het gepieker.

Waarom maak je je zorgen over deze situatie? Vraag jezelf daarna: “En wat betekent dat?” En stel die laatste vraag totdat je exact weet waar het om draait.

Bijvoorbeeld: “Ik maak me zorgen om mijn relatie omdat ik bang ben dat ik afscheid moet nemen.” Wat betekent dat? “Dat ik nooit meer een ander vind.” Wat betekent dát? “Dat ik altijd alleen zal blijven.”

Dit voorbeeld klinkt misschien wat overdreven, maar als je je zorgen beter onderzoekt, kom je erachter dat ze vaak heel emotioneel zijn. Je zorgen zijn bijna nooit logisch en dus per definitie meestal vrij intens.

Tip 3 – Doe iets.

Ga iets doen om je zorgen te verminderen. Maak je je zorgen over je relatie? Ga met je partner praten en probeer er samen uit te komen. Ga desnoods samen langs een relatietherapeut. Maak je je zorgen over je werk? Ga praten met je werkgever of ga een nieuwe cursus volgen om je vaardigheden te vergroten.

Er is altijd iets dat je kunt doen.

Besteed 20% van je tijd om te piekeren en 80% om actie te nemen. Veel mensen doen het tegenovergestelde: ze piekeren te veel en doen te weinig. Nogmaals, er is ALTIJD iets dat je kunt doen.

Tip 4 – Stap uit je hoofd.

Piekeren zet je vast in je hoofd en houdt je daar gevangen. Wil je minder piekeren? Stap dan uit je hoofd. Stap weer in de wereld die veel groter is dan alleen je gedachten.

Gebruik je lichaam: ga mediteren, ga bewegen, ga sporten. Maak een wandeling, ga de natuur in. Ga lekker dansen, fietsen of hardlopen. Het maakt niet uit, maar gebruik je zintuigen en laat wat frisse lucht door je hoofd waaien. Daarmee doe je nieuwe energie op,

Als je je lichamelijk beter voelt, voel je je geestelijk vaak ook sterker.

Tip 5 – Ga praten met iemand.

ls we lang piekeren of ons zorgen maken, krijgen we vaak last van een tunnelvisie: we zien alleen nog maar het probleem. Het is alsof we een naar een witte muur kijken met een zwarte stip erop. Hoe langer we piekeren hoe groter de zwarte stip wordt. Op het laatst zien we niet eens de witte muur meer.

Dus ga praten met iemand die je vertrouwt. Het helpt om je probleem aan iemand uit te leggen. Vaak heeft een ander een frisse blik, of stelt je een goede vraag, waardoor je plotseling weer mogelijkheden ziet.

Vraag 3 – Waarom pieker ik, waarover maak ik me zorgen?

Waarom piekeren en zorgen maken, als we ook kunnen genieten van het leven? Zoals al eerder gezegd: Als je gedachten lang genoeg onderzoekt, kom je erachter dat alle zorgen over onszelf gaan.

Dus in essentie piekeren we omdat we onzeker zijn. En we zijn onzeker zolang we negatieve gedachten over onszelf hebben. Dus een van de beste manieren om minder te piekeren, is te gaan werken aan je zelfvertrouwen.

Hoe sterker en zelfverzekerder je je voelt, hoe minder zorgen je je hoeft te maken. Want met zelfvertrouwen weet je dat je alles aankunt wat op de pad komt. Waarom zou je je zorgen maken als je dat weet? Zo vertrouw je altijd op je eigen vermogen om te gaan met een nieuwe uitdaging. Je herkent de kracht in jezelf.

Zelfvertrouwen is het beste medicijn tegen zorgen en stress

Wil je meer zelfvertrouwen?

Volg dan deze online Cursus Zelfvertrouwen.
Vind je zelfwaardering weer terug – en voel je zeker over jezelf.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!


Vraag 4 – Kan iedereen minder piekeren leren?

Jazeker, iedereen kan leren minder te piekeren. Misschien piekert de ene persoon meer dan de andere. Maar iedereen die zich identificeert met zijn gedachten (en dat is praktisch iedereen), die piekert.

Piekeren is eigenlijk jezelf een negatief doel stellen. Je focust je gedachten op iets dat je niet wilt ervaren. Dat is vaak een aangeleerd en onbewust proces. Je weet dat het werkt. Want als je veel piekert, dan voel je je negatief. Dat is goed nieuws!

Want dat betekent dat je ook de andere kant op kunt oefenen! Je kunt ook oefenen om minder te piekeren. Iedereen kan dat leren.

Het maakt echt niet uit hoelang je al piekert of waar je over piekert. Door bewust en positief de goede kant op te denken, zul je vanzelf minder gaan piekeren – en meer gaan genieten van het leven.

Vraag 5 – Bestaat er een cursus minder piekeren?

Is er een training minder piekeren? Kun je oefenen om minder te piekeren? Ja, er is een cursus minder piekeren. Je vindt de link onderaan deze pagina. Het is een cursus minder zorgen maken die speciaal is ontwikkeld je te helpen minder zorgen te maken

Het geeft je talloze tips om negatieve gedachten om te buigen. In de cursus ontdek je precies waarom je piekert en wat je hieraan kunt doen. De training geeft je heel veel handvatten om uit je hoofd te stappen en weer ontspannen en positief te worden.

Vele duizenden cursisten zijn je voorgegaan. Je zult wat tijd en energie moeten stoppen in de vragen en oefeningen, maar als je dit doet, dan heb je je hele leven er plezier van.

Want elke minuut die je niet meer piekert, heb je over om te genieten van het leven!


Minder stress en zorgen in slechts 9 weken!

Negatief denken geeft je stress – en voorkomt dat je geniet van je leven. Wil je meer positiviteit in je leven? Laat dan je stress en zorgen los met deze online training – en word weer ontspannen en positief!

Ja, ik wil minder stress en zorgen

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.