,

Maak je hoofd leeg – 7 tips

Maak je hoofd leeg - je hoofd leegmaken

Maak je hoofd leeg, want dat geeft je rust. Een vol hoofd en innerlijke rust gaan niet samen. Je hoofd leegmaken is niet moeilijk. Het geeft je veel ontspanning, geluk en positiviteit. Met deze 7 tips leer je je hoofd leeg te maken. Oefen ermee en merkt het verschil. Begin vandaag met je zorgen los te laten. Ontspan en geniet van het moment!

Maak je hoofd leeg – hier zijn de 7 tips:

Tip 1:Laat de controle los.
Waarom zit je hoofd vol? Omdat je probeert alles te controleren. Realiseer je dat dat niet mogelijk is. Je kunt gewoonweg niet alles controleren. Hoe graag je het ook wilt.

Waarom heb je moeite de controle los te laten? Omdat je bang bent dat het dan niet goed gaat. Dat je dingen vergeet, laat liggen of er een potje van maakt.
Je wilt met je gedachten de toekomst beïnvloeden.
Maar dat kost je meer dan het je oplevert. Constant denken kost heel veel energie.

Laat het gewoon op je af komen. Door meer zelfvertrouwen te ontwikkelen heb je minder behoefte alles te controleren.

Tip 2: Geef jezelf eens toestemming niets te doen.
Een andere reden dat je hoofd vol zit, is omdat je resultaat wilt boeken. En dus ben je de hele dag bezig van alles te doen. En daar dan weer over na te denken. Als je daarmee doorgaat, wordt het krampachtig en raakt je gestrest.

Probeer regelmatig rust te nemen en niets te doen. Dat is misschien wel de grootste uitdaging voor mensen in onze maatschappij. Ben je daarmee onverantwoord of lui? Natuurlijk niet. Het is gezond om je te ontspannen. Een auto rijdt toch ook niet 24 uur per dag? Maak je hoofd leeg, want ook je hoofd heeft rust nodig…

Tip 3: Neem actie.
Dit klinkt tegenstrijdig met het voorgaande, maar is het niet. Naast rust nemen en ontspanning is het wel belangrijk om de dingen te doen die ervoor zorgen dat je je hoofd leeg houdt. Ga na op welk gebied je je de meeste zorgen maakt en zorg dat je actie neemt op dat gebied.

Je kunt maandenlang denken dat je haar geknipt moet worden, maar daarmee wordt het nog niet korter. Alleen naar de kapper gaan zorgt daarvoor. Dus ga aan de slag met de dingen die je dwarszitten en doe er iets aan. Dat maakt ruimte in je hoofd.

Tip 4: Richt je aandacht.
Maak je hoofd leeg – want het zit vol met gedachten. Allemaal gedachten over het verleden of de toekomst. Richt je aandacht op het huidige moment en je zorgen verdwijnen.

Concentreer je op wat er om je heen gebeurt. Wat zie, hoor, ruik, proef of voel je? Je kunt je aandacht maar op één ding tegelijkertijd richten. Of op de gedachten in je hoofd of op wat er om je heen gebeurt. Je maakt je hoofd leeg door je aandacht te verleggen van de gedachten in je hoofd naar de realiteit om je heen.

Tip 5: Gebruik je lichaam.
Dit is de beste manier om je hoofd leeg te maken. Heb je ooit wel eens flink gesport en gemerkt dat je daarna helemaal rustig was? Dat komt omdat je al je energie stopt in je lichaam en niet in je gedachten.

Als je niet houdt van sport of beweging, kun je je ook concentreren op je ademhaling. Voel je inademing, voel je uitademing. Dit werkt ontspannend en is ook gezond. Je ademhaling is de bron van al je energie. Piekeren kost je energie, goed ademhalen geeft je energie.

Tip 6: Stop je verslaving aan denken.
Je zit vol met gedachten omdat je hoopt daarmee een probleem op te lossen. Maar vaak is dat niet zo. Denken wordt dan dwangmatig, bijna een verslaving. Het kenmerk van een verslaving is dat je er niet mee kunt stoppen. Kun jij stoppen met denken?

Je kunt over bepaalde problemen tot Sint Juttemis denken, maar je zult ze daarmee niet oplossen.

Sterker nog: je gedachten zelf hebben vaak het probleem gecreëerd.
Dat probleem los je dus niet op met nog meer gedachten. Maak je hoofd leeg en veel van je problemen zullen bijna automatisch verdwijnen.

Tip 7: Delete je takenlijst.
De meeste dingen die we denken te moeten doen, zijn helemaal niet zo belangrijk. Maar ze leggen wel beslag op de ruimte in je hoofd. Ik werk altijd met takenlijsten, want doen wat werkt is de sleutel naar succes. Een tijd geleden had ik een lijst met 40 taken die ik nog moest doen. Elke dag begin ik met die lijst en zodra er iets af was, kwam er automatisch een nieuwe taak bij. Kun je je voorstellen elke dag te beginnen met een lijst met dingen die je toch niet afkrijgt?

Op een gegeven moment heb ik de takenlijst gedelete. Gewoon een knop ingedrukt en daarmee verdween de lijst van mijn computer. Wat een opluchting! De dagen daarna waren minder druk en toch productiever.

Als er echt belangrijke dingen in die lijst staan, dan doe je ze toch wel. Als je iets vergeet wat belangrijk is, dan herinnert iemand anders je daar wel aan. Laat de controle los en besef dat je niet alles kunt of moet doen. Maak je hoofd leeg en geniet van het moment.

Wil je stoppen met piekeren en meer rust in je hoofd?
Wil je je hoofd leegmaken en meer leven in het nu?
Bestel dan de onderstaande e-cursus:

Word positief en ontspannen in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

6 antwoorden
  1. Francien
    Francien zegt:

    Als er echt belangrijke dingen in die lijst staan, dan doe je ze toch wel. Als je iets vergeet wat belangrijk is, dan herinnert iemand anders je daar wel aan.

    Kijk dat bedoel ik nou. Heerlijk simpel en o zo waar.

    Francien.

    Beantwoorden
  2. Angel
    Angel zegt:

    Moeten we bij alles wat we doen nadenken? Ik worstel al gans mijn leven hiermee,soms voel ik me zo geestelijk overspannen hierdoor en moet ik stoppen waardoor ik me enige tijd later beter voel,maar als ik alles doe zonder er mijn gedachten bij te houden heb ik zo een onbevredigend gevoel.Hoe moeten we nu eigenlijk leven?Ik wil hier uit geraken. Groetjes,Angel

    Beantwoorden
  3. marieke
    marieke zegt:

    Ik ben heel blij dat ik de cursus nooit meer stress en zorgen heb aangeschaft! Heel veel handvatten , ik pak het er steeds weer bij en lees het weer door. Zeker op momenten dat mijn gedachten weer gaan overheersen.
    Ook wat hierboven beschreven is, over je hoofd leeg maken, helemaal waar! Maar, wat is dat vaak moeilijk! Ik zou iedereen aanraden die snel last van stress heeft deze cursus te gaan doen.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Marieke,

      Fijn te horen dat de cursus je heeft kunnen helpen!

      Inderdaad, je hoofd leegmaken is soms moeilijk, maar moeilijk is niet onmogelijk – met oefening lukt het elke keer weer wat beter 🙂

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.