Leren omgaan met stress is niet makkelijk

Stress kennen we allemaal. Niemand leeft compleet zonder stress. Toch zijn er mensen die minder last van stress lijken te hebben. Hoe doen ze dat? Leren omgaan met stress benaderen we vanuit de psychologische kant in dit artikel. 

Leren omgaan met stress: het begint tussen de oren

Stress is een kwestie van perceptie. Er is een verschil tussen objectieve omstandigheden en subjectieve omstandigheden.

Objectieve omstandigheden zijn de feitelijke dingen die gebeuren, bijvoorbeeld dat je een hypotheek neemt of ‘ja’ zegt als je baas je vraagt om overuren te werken.

Subjectieve onderdelen zijn waardeoordelen die je zelf hebt, zoals dat je in de paniek schiet als je je baan kwijtraakt omdat je hypotheek afgelost moet worden, of dat je nu je diner met je partner mist omdat je overwerkt.

Je kan niet altijd de objectieve gebeurtenissen en situaties veranderen. Die dingen zijn nou eenmaal zo. Je kan het heden niet terugdraaien. Als je voor een rood stoplicht staat is dat nou eenmaal de waarheid. Je kan er niks aan doen om het stoplicht op groen te laten springen.

Als je daardoor te laat dreigt te komen – wat stress kan veroorzaken – is dat het objectieve onderdeel. Deze onderdelen kan je wel beïnvloeden, door er anders over na te denken en anders te handelen.

Leren omgaan met stress begint bij de perceptie van gebeurtenissen. Als je anders tegen gebeurtenissen aankijkt, verandert de mate waarin je stress hebt.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.

Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug. Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

“Je cursus was super – een gouden greep. Niets bracht rust en ontspaning in mijn leven. Maar met jouw cursus is het mij gelukt!”

Oordeel niet te snel

Het zit in ons systeem om maar zo snel mogelijk een oordeel op iets te plakken. Goed, slecht, fijn, niet fijn, ongezond, gezond en ga zo maar door. We oordelen enorm snel, vaak in slechts een paar milliseconden. Door ons oordeel plakken we een waarde op iets. En daar gaat het vaak mis.

Stress ontstaat doordat we iets in ons hoofd hebben zitten. Als vervolgens dan de dingen in het echt anders lopen zorgt dat voor frictie. Er ontstaat spanning en stress. Wat als je dus je verwachtingen – dat wat in je hoofd zit – beter zou kunnen managen?

Misschien heb je veel onrealistische, irreële gedachten? Wellicht zullen die gedachten nooit volledig aansluiten bij de werkelijkheid. Vanuit dat perspectief wordt het heel makkelijk om in te zien wat realistische gedachten zijn. Maar vaak is het in de praktijk nog niet zo vanzelfsprekend als dat ik het hier schets.

Als je beter wilt leren omgaan met stress kan je het beste beginnen met zo objectief mogelijk je omgeving te observeren. Als je dan in een situatie terecht komt die je vroeger als stressvol zou hebben ervaren, vraag je dan af wat er objectief gebeurd. Probeer jezelf los te maken van je aannames en verwachtingen. Het is wat het is.

Flexibiliteit en veerkracht zijn nodig om op een gezonde manier om te kunnen gaan met stress. Je kan niet altijd alles zo laten lopen als jij wilt. Er gebeuren nou eenmaal dingen die je niet altijd in de hand hebt.

Oordeel dus niet te snel.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.

Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug. Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

“Je cursus was super – een gouden greep. Niets bracht rust en ontspaning in mijn leven. Maar met jouw cursus is het mij gelukt!”

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

Heb jij last van concentratieproblemen?

5 tips om sociale angst uit je leven te bannen

7 Tips voor ontspanning op het werk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>