wat-te-doen-tegen-overmoeidheid

Iedereen heeft weleens last gehad van een flinke vermoeidheid. Je hebt geen puf meer om met vrienden af te spreken en wilt het liefst even alleen zijn. Even opladen zodat je er weer tegen aan kan. Maar wat als je geen tijd of rust kunt vinden om weer op te laden?

In dat geval ontstaat er oververmoeidheid.

Het ontstaan van oververmoeidheid

Iedereen is weleens moe, dat hoort erbij. Als je hard hebt gewerkt kan je moe, maar voldaan, op de bank neerploffen. In veel gevallen gaat vermoeidheid vanzelf over. Als je wat tijd voor jezelf neemt en op tijd naar bed gaat scheelt dat een hoop. Maar als dat niet het geval is kan er sprake zijn van meer.. wellicht heb je dan last van oververmoeidheid.

Er zijn diverse oorzaken van vermoeidheid, waaronder:

  • Psychische oorzaken
  • Lichamelijke oorzaken
  • Leefstijl

Psychische oorzaken van vermoeidheid zijn onder andere stress en depressie. Een veelvoorkomend probleem onder Nederlanders is stress die uiteindelijk leidt tot oververmoeidheid.

Lichamelijke klachten zoals bloedarmoede of diabetes kunnen leiden tot oververmoeidheid. Om erachter te komen of jouw vermoeidheid komt door een lichamelijke klacht kan je het beste tests laten uitvoeren bij een arts.

Tot slot is uiteraard de leefstijl bepalend voor je mate van oververmoeidheid. Als je weinig rust neemt en weinig slaapt zal je eerder vermoeid zijn dan wanneer je af en toe relaxt, ontspant en van tijd tot tijd vroeg naar bed gaat. Ook roken, overmatig alcohol gebruik en drugs kunnen leiden tot overmatige vermoeidheid.

Psychische oorzaken

Zoals vermeld zijn stress en depressies veelvoorkomende oorzaken van oververmoeidheid in Nederland. Stress beïnvloedt vaak de mate waarin met zich vermoeid voelt. Overwerken en weinig rust nemen leiden uiteraard tot een hoge mate van vermoeidheid. Als je geen rust pakt en maar blijft doorgaan zal je dat vroeg of laat merken.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Lichamelijke oorzaken

Lichamelijke oorzaken van oververmoeidheid zijn onder andere diabetes en bloedarmoede. Bij diabetes komt dit doordat het lichaam weinig glucose kan aanmaken, zodoende treedt er vermoeidheid op. Bloedarmoede zorgt ervoor dat men zich futloos voelt. Gelukkig kan je voor een deel bloedarmoede overwinnen door bewust met je eten bezig te zijn en waarschijnlijk je dieet iets aan te passen. Hoe dan ook is het aan te raden om naar een dokter te gaan als je geen oorzaak kan achterhalen van je aanhoudende vermoeidheid.

Leefstijl

Slecht eten, overwerken, weinig rust nemen. Je leefstijl draagt erg bij aan de mate waarin je of uitgerust of vermoeid door het leven gaat. Pak voldoende rust, laat het werk liggen zodra het weekend begint. Neem af en toe een moment voor jezelf, om te genieten en weer op te laden.

Er zijn nog meer mogelijke oorzaken van oververmoeidheid, al zijn deze verschijningen zeldzamer:

  • Hartziektes
  • Nierziektes
  • Spierziektes
  • Neurologische afwijkingen

Gevolgen van oververmoeidheid

Gevolgen van oververmoeidheid zijn onder andere:

  • Concentratieproblemen
  • Geheugenproblemen
  • Slaapproblemen
  • Snel geïrriteerd
  • Niet uitgerust zijn
  • Duf gevoel
  • Energieloos
  • Lusteloos
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Zere keel (door gevoelige klieren in de keel)
  • Akelig gevoel na inspanning

Overwinnen van oververmoeidheid

Om je oververmoeidheid te overwinnen kan je verschillende dingen doen, te beginnen met letten op wat je eet.

Goed eten. Goed ontbijten.

Oververmoeidheid kan je overwinnen door op je dieet te letten. Het is erg belangrijk om gezond en goed te eten. Dat wil zeggen, om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen zoals mineralen en vitaminen. Als je niet goed eet, en veel snacks eet, mist je lichaam bepaalde essentiële stoffen.

Onder andere daarom is het zo belangrijk om goed te ontbijten. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een goed begin is het halve werk gaat hier zeker op. Als je lichaam de juiste stoffen krijgt aan het begin van de dag ben je zowel mentaal als fysiek fitter. Je bent scherper, alerter en creatiever.

Ook met meer regelmaat eten helpt om vermoeidheid te voorkomen. Het is beter om ongeveer elke drie uur iets te eten dan slechts drie keer per dag een grote maaltijd. Bovendien zal je na een grote, koolhydraat-rijke maaltijd last hebben van een dip in energie. Het is beter om elke drie uur een lichte, gezonde maaltijd te eten.

Je maaltijd kan bestaan uit:

  • Eiwitten
  • Gezonde vetten (uit olijven, noten of vis)
  • Koolhydraten

Bovendien, als je een gezonde maaltijd eet zal je langer vol zitten. Dit onderdrukt de behoefte om een paar uur later naar een snack te grijpen.

Drink voldoende

Een andere manier om vermoeidheid te verminderen is voldoende water drinken. Door je vochtgehalte op peil te houden zorg je ervoor dat je lichaam vitaal en fit blijft. Velen van ons weten dat water belangrijk is, desondanks gaan we pas water drinken als we echt dorst hebben. Maar het is juist zo belangrijk om heel de dag door te blijven drinken. Als je gehydrateerd blijft is je bloed dunner en worden afvalstoffen beter afgevoerd. Uit onderzoek is onder andere gebleken dat regelmatig drinken helpt om de kans op een hartaanval te verminderen.

Ginseng

Ginseng wordt in Aziatische landen al honderden jaren gebruikt om het uithoudingsvermogen te vergroten. Het helpt om persoonlijke efficiëntie en fysieke kracht te bevorderen. Je kan ginseng op verschillende manieren binnen krijgen. Wat ik persoonlijk het lekkerst vind is ginseng thee, maar je kan ook ginseng in tablet- of capsulevorm consumeren. In ginseng zitten ruim 13 ginsenosiden, deze bestandsdelen helpen om stress te verminderen en bevorderen mentale prestaties.

De conclusie

In veel gevallen is er wat te doen aan oververmoeidheid. Je kan je eetgewoonten aanpassen en meer tijd voor jezelf nemen. In andere gevallen, zoals wanneer je leidt aan een depressie of andere lichamelijke aandoening, is er minder wat je zelf kan veranderen. Zover mogelijk raad ik aan om gezond te eten, ook voldoende beweging te krijgen (juist wanneer je moe bent is het goed om je even in het zweet te werken) en, uiteraard, stress te vermijden.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.