hoe-ga-je-met-stress-om

Omgaan met stress is niet makkelijk. Allemaal krijgen we te maken met stress in ons leven. De een wat meer dan wat ander. In dit artikel bespreken we hoe je om gaat met stress op een gezonde manier.

Hoe ga je om met stress?

Voordat die vraag beantwoordt kan worden staan we eerst stil bij hoe wat stress is en hoe het nou precies ontstaat.

Wat is stress?

Stress kan ontstaan door dagelijkse gebeurtenissen, van een tegenvaller tot een spannende situatie. Door deze gebeurtenissen hoopt er spanning op in het lichaam. Tijdelijke spanning is geen probleem, men kan dan weer ‘ontladen’ en alles is weer zoals het was. Iedereen heeft een zekere mate van stress in zijn of haar leven, het is onderdeel van het leven.

Maar als je te vaak spanning opbouwt, of je kan niet meer ontladen, dan ontstaat er overspanning of overbelasting. Zoals je ongetwijfeld weet leidt dit uiteindelijk tot een burn-out. Voorafgaand voordat het zover is kan je stress herkennen aan de symptomen, waaronder snel geïrriteerd, vergeetachtig, veel last van hoofdpijn, een raar gevoel in je maag en gespannen schouders.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Er zijn verschillende oorzaken van stress, waaronder:

  • Onzekerheid op het werk of werkloos zijn
  • Na het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis, zoals een ongeluk of verlies van een naaste.
  • Onzekerheid over financiën, bijvoorbeeld door een hypotheek of schulden
  • Onzekerheid over eigen kwaliteiten

Stress is vervolgens onder te delen in twee groepen:

  • Meetbare stress
  • Niet-meetbare stress

Sommige dingen kan je meten, zoals het aantal opdrachten op je werk waar je ‘ja’ tegen zegt. Of het feit dat je een hypotheek neemt. Of dat je bewust een lening neemt

Andere dingen zijn niet meetbaar, zoals de verwachtingen die je van jezelf hebt. Gedachten zoals “Ik ben toch niet goed genoeg” of “Ik heb het voortdurend druk” zijn veroorzakers van niet-meetbare stress. Deze stress zit als het ware tussen de oren. Dat wil overigens niet zeggen dat deze stress niet bestaat of makkelijk weg gaat. Er is alleen een andere aanpak vereist.

Omgaan met stress: stresshantering voor beginners

Adequaat omgaan met stress, ook wel stresshantering genoemd, helpt je om op een gezonde manier om te gaan met stressvolle gebeurtenissen in je leven. Als je op een gezondere manier omgaat met stress zal je zien dat er ook minder spanning wordt opgebouwd. Je kent het vast wel, als je kalm en ontspannen bent kan je de dingen veel beter overzien.

Maar als je boos, verdrietig of angstig bent dan lijkt alles veel erger dan dat het in werkelijkheid is. Als je goed stress kan hanteren kan je ook de opgebouwde spanning ontladen. Dit is cruciaal omdat spanning en ontspanning afgewisseld moeten worden voor een gezond, energiek leven.

Het hanteren van stress heeft in grote mate te maken met het inschatten van een situatie. Er wordt wel eens gezegd:

“Niets heeft betekenis, behalve de betekenis die je er aan geeft”.

Misschien kan je er nu nog niet zoveel mee, maar er zit een kern van waarheid in.

Een gebeurtenis is zelf meestal niet stressvol, maar jouw gedachten over de gebeurtenis maken hem stressvol. Je gedachten zorgen bovendien voor je reactie op de situatie. Door dus situaties anders te bekijken, door anders te denken, kan je veel stress verminderen of voorkomen.

Hoe ga je om met stress heeft ook te maken met je zelfbeeld. Als je onzeker of negatief bent over jezelf heb je waarschijnlijk niet het idee dat je veel kan veranderen. Vervolgens ga je daar naar leven en wordt je een slachtoffer van de door jezelf gecreëerde werkelijkheid.

Als je een positief zelfbeeld hebt denk je over veel situaties vaak dat ze makkelijk zijn. Maar pas op, want dat is ook niet goed. Hierdoor kan je bepaalde dingen onderschatten en dat kan een reden van overbelasting zijn.

Het is nu wel duidelijk dat je stress kan aanpakken, maar hoe precies en wat de juiste balans is, dat is nog lastig en onduidelijk.

Hoe ga je om met stress.. op een gezonde manier

Zoals eerder genoemd zijn er twee typen stress: meetbaar en niet-meetbaar.

Niet-meetbare stress onder controle

Het verminderen van niet-meetbare stress, ook wel subjectieve druk genoemd, doe je op de volgende manier:

  • Volg R.E.T. cursussen. Dit is een rationeel-emotieve training waarin je leert dat niets betekenis heeft, behalve de betekenis die je er zelf aan geeft.
  • N.L.P., oftewel neurolinguïstisch programmeren, wat inhoudt dat je je eigen mindset weet te veranderen. Door anders naar gebeurtenissen te kijken verander je je gedachten en kan je daarop je acties aanpassen.

Uiteraard kan je in plaats van trainingen ook op eigen kracht je mindset veranderen. Het is niet makkelijk, maar wel mogelijk.

Door het veranderen van je gedachten kan je je acties bijsturen. Dat is in een notendop hoe je subjectieve druk kan veranderen.

Meester over meetbare stress

Meetbare stress, dus het aantal dingen waar je zelf voor kiest, kan je op andere manieren in toom houden. Door zelf de juiste keuzes te maken kan je de controle over je leven terugkrijgen.

  • Stel prioriteiten. Je kan alleen prioriteiten stellen als je weet wat je waardes zijn. Waarvan wordt je enthousiast?
  • Geef je grenzen aan. Het standaard antwoord van alles en iedereen is altijd ‘Ja’. Het is aan jou om ‘nee’ te zeggen.
  • Leer plannen. Begin de dag met de dingen die jou motiveren en waar je nieuwe energie van krijgt.
  • Vraag om hulp. Vraag om hulp of delegeer als je er zelf niet uitkomt. Over het algemeen helpen mensen dolgraag iemand anders, omdat dit hun eigenwaarde doet stijgen. Je hoeft je dus niet te schamen.

Een stress-stappenplan voor nu

Sommige dingen zoals hierboven beschreven zijn misschien lastig om meteen mee aan de slag te gaan. Je kan moeilijk nu rationeel-emotieve training volgen, terwijl je waarschijnlijk nu op zoek bent naar een oplossing. Het stappenplan van hieronder kan helpen om je acute stress te doen verminderen.

  • Zorg voor een balans tussen spanning en ontspanning. Ontspanning helpt je om je batterij weer op te laden zodat je er weer tegenaan kunt.
  • Houdt je lichaamssignalen in de gaten. Je lichaam vertelt je wanneer je een tandje terug moet doet.
  • Observeer situaties met een objectieve blik. Probeer zo min mogelijk meteen te oordelen bij het inschatten van een situatie. Overschat en onderschat een situatie niet.
  • Doe dingen waar je energie van krijgt, vermijd energievreters.
  • Voel je je onrustig door een bepaalde taak? Probeer het meteen te doen, dan ben je er van af.
  • Leer accepteren. Oefen de komende tijd met het herkennen van situaties die je niet kan veranderen en situaties die je wel kan veranderen. Het heeft geen zin om tijd en energie te steken in dingen die jijzelf niet kan veranderen. Leer die dingen te accepteren en houdt meer energie over voor de dingen die je wel kan beïnvloeden.

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen een eerste stap te zetten naar een minder gestrest leven. Ik wens je heel veel succes!


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.