concentratieproblemen door stress

Door drukte, chaos en stress wordt het lastig om je te concentreren. Wil jij weer relaxed en met focus kunnen werken? Met deze gouden tip kan je van je concentratieproblemen door stress afkomen. 

Concentratieproblemen zijn erg vervelend, niet alleen voor jou maar ook voor je omgeving. Ongetwijfeld ben je door je verminderde concentratie ook minder alert, minder attent en vergeetachtiger. Dit is vervelend voor je gezin, familie en vrienden. Zij willen graag tijd doorbrengen met je, maar jij bent er niet bij met je hoofd.

Ook voor jezelf is het vervelend als je met concentratieproblemen door stress niet jezelf bent. Je zal minder gedaan krijgen, en dat levert weer stress op. Het is een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.

De makkelijkste oplossing zou dan zijn dat je ondanks je concentratieproblemen opeens wel de focus zou hebben die je nodig hebt. Je wilt je, ondanks je stress, af en toe kunnen concentreren op de dingen die er voor jou toe doen. Bijvoorbeeld als je met je kinderen speelt, of als je met je partner uit eten gaat, of wanneer je werkt aan een superbelangrijke opdracht voor je baas. Soms moet je gewoon kunnen concentreren.

Ik heb goed nieuws voor je.. dat is mogelijk.

Ik zou hier een lijst kunnen geven van allerlei kleine oefeningen en tips die je kan uitvoeren om van je problemen af te komen. Maar veel liever wijs ik je op het bovenliggende probleem. Tips als ‘maak je hoofd leeg’, ‘ruim je woonkamer of werkplek op’ en ‘zet je mobiel op stil’ zullen je nooit enorm helpen. Het zijn slechts kleine onderdelen van een groter geheel.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Ontmoet de ‘Monkey Mind’

Er zit een flinke aap op je schouder, maar waarschijnlijk heb je het zelf nog niet door. Als je het bovenliggende probleem van je verminderde concentratie wilt aanpakken is dit waar je wilt beginnen.

De aap op je schouders is namelijk je zogeheten ‘monkey mind’. Dit is een metafoor voor onze ongecontroleerde, snel afgeleide en ongestuurde stroom van gedachten. Deze term komt oorspronkelijk uit het Boeddhisme. Zonder al te diep in Zen-achtige praktijken te belanden wil ik je graag wat meer leren over jouw denkwijze en de monkey mind.

Ons hele leven lang houden we een soort interne dialoog. We praten als het ware constant tegen onszelf. Dit is ons onderbewuste dat constant oordeelt. “Ik mag hem niet. Jij kan dat niet, je hebt dat nooit gedaan. Ik heb honger”. Onze gedachten staan nooit stil. We zijn constant bezig met observeren, oordelen en interpreteren. We oordelen ook constant over onszelf.

Als je niet leert om deze ongestuurde, ongecontroleerde stroom van gedachten te bedwingen dan kom je nooit van je concentratieproblemen af. Dit is namelijk de bron van jouw ellende. Niet zozeer de stress. Jouw perceptie van stress is namelijk een gevolg van je monkey mind. Door alle aannames en oordelen beoordeel je bepaalde situaties als negatief en dus stressvol. En dat zorgt vervolgens voor problemen.

Met andere woorden, als je je gedachtestroom kan beïnvloeden en kan sturen kan je je monkey mind tot rust brengen. Dit doe je het meest effectief door anders te denken en dat lukt pas het beste als je rust ervaart. Nogal lastig he?

Gelukkig is er een uitkomst.

Meditatie.

Meditatie wordt al duizenden jaren gebruikt om het hoofd leeg te maken en weer focus aan te brengen. Zoals eerder al vermeld waren de boeddhisten één van de eersten die ontdekten hoe je de ongecontroleerde monkey mind kan kalmeren; simpelweg door stil te zitten en niks te doen.

monkey mind en meditatie

Pas dan zie je zelf in dat het oké is om af en toe niet bezig te zijn. Dat is de eerste stap. Als je dat eenmaal ervaren hebt kan je je gedrag veranderen. Af en toe neem je wat tijd voor jezelf, zonder een specifiek doel na te leven. Als je dat lukt kan je namelijk ook af en toe mentaal wat rust pakken. Je hoeft niet altijd aan het volgende te denken. Constant bezig zijn met wat het volgende is doet meer kwaad dan goed. Je leeft niet meer in het heden, je leeft dan alleen nog maar in een fantasiewereld gericht op de toekomst. Je tobt, piekert en maakt je zorgen om de toekomst. Mogelijke doemscenario’s spelen zich af in je hoofd. Dat wil je dus vooral niet.

Hoe ik mijn aap wist te vangen

Zoals je misschien eerder heb gelezen, in mijn blogpost over een gejaagd gevoel, was ik vroeger erg onrustig. Ik voelde mij snel opgejaagd en ik had zelf vaak last van een ongecontroleerde stroom van gedachtes. Mijn hoofd ging van het één naar het ander, van het verleden – dingen die ik beter had kunnen doen – naar de toekomst – wat kan er allemaal mis gaan, wat moet ik nog allemaal doen.

Pas toen ik meditatie ontdekte wist ik mijn hoofd te kalmeren. Maar daar ging flink wat tijd over heen.

Het effect is het grootst als je elke dag mediteert. Zelf ben ik begonnen met één meditatie per week. Dat kan jij ook doen, maar dan duurt het langer voordat de meditaties effect hebben.

Na slechts een paar dagen mediteren zal je al merken dat je je anders voelt. Je bent veel relaxter en hebt minder gedachtes die door je hoofd jagen.

Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, het is ook zo enorm waardevol. Moet je nagaan hoe veel meer geconcentreerd je kan worden.

Dit is de gouden tip die ik je wil meegeven: leer je monkey mind te kalmeren en je kan altijd focus oproepen. Wanneer je het nodig hebt kan je concentreren.

Simpelweg omdat jij weer de baas bent over je gedachten.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.