stressbestendiger-worden

Stressbestendiger worden door je eigen keuzes, dat klinkt goed. Maar wat houdt het in?

In dit artikel bekijken we hoe je vanuit je eigen kracht – door de keuzes die je maakt – steviger in je schoenen kan staan. Iedereen kan stressbestendiger worden. Het kost tijd en energie, maar het is het meer dan waard.

Wil jij meer stress aankunnen zonder eraan kapot te gaan?

Wat is stressbestendigheid NIET

Stress negeren en stressbestendigheid zijn twee verschillende dingen. Toch verward men ze vaak. Als iemand die stressbestendig leek te zijn plots bezwijkt en met een burn-out thuis komt te zitten wordt het verschil duidelijk. Stress negeren is duidelijk niet gezond. Hiermee bouw je alle stress op. Uiteindelijk zal dit verregaande gevolgen hebben.

Er is dus een groot verschil tussen iemand die doet alsof stress geen invloed op hem heeft en iemand die daadwerkelijk stressbestendig is.

Ben jij stressbestendig?

Hoe ziet iemand er eigenlijk uit die stressbestendig is?

Zo iemand kan goed tegen stress, weet zijn emoties onder controle te houden en kan goed tegen spanningen. Maar wat houdt dat in?

Zoals eerder beschreven is dat niet iemand die alles wegstopt en zijn gevoelens negeert. Iedereen heeft weleens last van stress. Als je alles negeert en wegstopt komt het er allemaal vroeg of laat een keer uit.

Iemand die stressbestendig is weet op welke dingen hij of zij invloed uit kan oefenen. Zo iemand weet dat het niet verstandig is om met dingen bezig te zijn waar hij of zij op dat moment niks aan kan veranderen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Iemand die stressbestendig is weet hoe hij adequaat moet handelen. Hij handelt in plaats van dat hij reageert. Hij laat zich niet leiden door zijn omgeving, maar kiest zelf voor een gepaste reactie op een situatie. Hij heeft wel degelijk emoties, maar laat zich niet onnodig leiden door buitensporige emoties.

Een stressbestendig persoon kan goed tegen spanningen. Onbekende gebeurtenissen, deadlines en schreeuwende bazen. Het maakt voor hem of haar niets uit, hij kan er tegen. Het is niet dat het hem of haar helemaal niks doet, maar hij weet er goed mee om te gaan. Hij weet de negatieve gebeurtenissen een plekje te geven. Hij weet er de positieve dingen uit te filteren. En de rest, die laat hij achter zich. Dat is in het verleden. Dat is gebeurd en nu niet meer te veranderen.

Stressbestendigheid fitness

Net als je spieren kan je stressbestendigheid trainen. Hoe vaker je traint, hoe meer bestand tegen stress je zult worden. Stressbestendiger worden vergt veel oefening, net als iemand die gespierder wilt worden. Hij of zij zal regelmatig een bezoek aan de gym moeten brengen. Als zo iemand plotseling voor langere tijd niet meer de gym bezoekt moet hij weer van onderaan beginnen.

Zo is het ook met stressbestendigheid.

Je moet frequent en met regelmaat oefenen en trainen.

Emoties onder controle

Stressbestendiger worden kan je het beste trainen door als eerste te focussen op je emoties. Hoe vaak laat je je leiden door je emoties? En wat zijn hiervan de gevolgen? Over het algemeen zorgen onze emoties ervoor dat we niet altijd de meest beste keuze maken.

Probeer het volgende in de praktijk toe te brengen: er is een ruimte tussen stimulus en respons. Dat wil zeggen, je hebt de keuze om een gepaste actie te kiezen voor elke situatie. Je wilt misschien vanuit de automatische piloot reageren, maar het is tijd om zelf aan het roer te gaan staan. Als de spanningen hoog oplopen sta dan even stil. Hoe voel je je? Welke emoties ervaar je? Zijn dit handige emoties op dit moment? Zo niet, wat zou dan beter werken? Welke actie zou nu de beste zijn?

Laat het gaan

Als tweede kan je leren om te relativeren en los te laten. Ik ken niemand die stressbestendig is en dit niet kan. Iedereen die met stress om kan gaan met stress kan relativeren en los laten. Als je alles aantrekt, maar er niets aan doet, dan leidt dit tot opgehoopte stress. En uiteindelijk veel ellende.

Leren relativeren is zo belangrijk. Het is eigenlijk gek als je bedenkt dat we alle stress in ons leven zelf creëren. Er is niemand die ons dwingt om gestrest te zijn. Het is een gevoel, een emotie, die vanuit onszelf ontstaat. Dat is goed nieuws, want dan zijn we ook in staat om te relativeren en sommige situaties als minder stressvol te gaan ervaren.

Ik zou mij bijvoorbeeld heel druk kunnen maken als ik geen promotie zou maken. Misschien heb ik er heel hard voor gewerkt. Wellicht heb ik zelfs elke week een aantal uur overgewerkt. En dat zou dan niet worden gezien. Dat zou behoorlijk balen zijn! Maar aan de andere kant, stel ik zou promotie maken. Hoeveel zou ik dan bruto per maand meer verdienen, €100 of €200 euro?

En nu ik die promotie niet heb, mis ik die paar honderd euro? Heb ik het nodig omdat ik anders op straat sta en van brood en water moet leven? Zoals je wel kan raden is het niet het einde van de wereld. Dus doe ik mezelf dan een plezier door me druk te maken om een promotie die ik niet kreeg? En, gaan mijn negatieve gedachten over deze kwestie die situatie veranderen? Zeer waarschijnlijk niet, dus dat doet meer kwaad dan goed.

Wat jij kan doen

Als laatste kan je stressbestendiger worden door je focus te verleggen naar je acties. Over het algemeen maken we ons als mensen vaak druk om de toekomst, of om fouten of keuzes die we in het verleden hebben gemaakt. We vergeten daarbij vaak dat de keuzes die we in het heden maken onze toekomst vormgeven. Zodoende is het belangrijker om in het heden te leven. Om onze aandacht te vestigen op wat we willen bereiken en daarbij specifiek aandacht te schenken aan datgene wat we nu kunnen doen.

Iedereen zal stress ervaren in zijn leven. De een meer dan de ander, maar het is er hoe dan ook. Je kan stress verminderen door te relativeren, door los te laten en door er adequaat mee om te gaan. Veel stressvolle situaties worden erger als we in paniek raken. Stress zorgt voor nog meer stress en dat zorgt voor nog meer stress..

We kunnen die cirkel doorbreken door bewust onze volgende actie te kiezen. En gelukkig heb jij die kracht. Jij bent de regisseur van je eigen leven. Jij bepaalt wat je volgende actie wordt. Jij bepaalt wat je doet en hoe je dat doet. Dus de volgende keer dat je stress hebt, sta dan even stil – wat voel je? Zijn dat gunstige of belemmerende emoties? En wat is nu – objectief gezien – de beste volgende actie die je kan ondernemen?

Stressbestendiger worden in 3 stappen

Samenvattend zijn er drie stappen om stressbestendiger te worden:

  1. Focus op je emoties. Zijn ze gunstig of belemmerend? Moet je naar je gevoel luisteren of kun je beter objectief naar de situatie kijken.
  2. Relativeer en laat los. Als je werkelijk stressbestendig wilt worden is het van belang dat je leer relativeren en dingen kan loslaten. Iemand die stressbestendig is weet waar hij of zij zijn aandacht op moet vestigen. Diegene zal geen energie verspillen aan dingen die hij of zij niet kan veranderen.
  3. Richt je op je volgende actie. Je geeft de toekomst vorm met de acties die je vandaag de dag uitvoert. Het leven is een aaneenschakeling van momenten. Leef in die momenten en doe wat nodig is om met minder stress te leven. Jij bent de regisseur van je eigen leven.

WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.