chronische-stress-symptomen-herkennen

Af en toe stress is niet zo erg. Maar wanneer je frequent last hebt van stress wordt het wel een probleem. Chronische stress kan omslaan in overspannenheid of een burn-out. Dit zijn de symptomen van langdurige stress. Herken ze voordat het te laat is.

Wat is chronische stress?

Stress is een alarmmechanisme dat normaal gesproken slechts een korte duur werkt. Als het gevaar weg is keert het lichaam terug naar een rusttoestand. In deze toestand wordt het evenwicht hersteld.Wanneer het lichaam niet terugkeert naar de natuurlijke ruststand ontstaat chronische stress. Zodra er wordt gesproken van contante stressreacties spreken we van chronische stress. Je lichaam wordt dan voortdurend geprikkeld en raakt overwerkt. Als reactie maakt je lichaam extra adrenaline aan, om vermoeidheid tegen te gaan.

Bovendien is het zo dat stress al snel kan omslaan in chronische stress. Het kan voorkomen dat, door bijvoorbeeld een hoge werkdruk op kantoor, je eenmalige stressreactie omslaat in aanhoudende stressreacties. Dit kan komen doordat de bron van je stress niet is opgelost. Dit maakt het des te belangrijker om snel en tijdig de symptomen van stress te herkennen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Wat zijn symptomen van chronische stress?

Er zijn diverse symptomen die wijzen op chronische stress. Een deel van deze symptomen komt overeen met de symptomen van acute stress.

De symptomen van chronische stress zijn:

  • Snel geïrriteerd en boos
  • Slaapproblemen
  • Verminderd zelfvertrouwen
  • Cynische houding
  • Concentratieproblemen
  • Veel piekeren en tobben
  • Aangepast eetpatroon (sommigen gaan juist meer eten, anderen gaan juist minder eten)
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Maagklachten
  • Hyperventileren
  • Minder behoefte aan sociaal contact

Het hoeft niet zo te zijn dat je al deze symptomen hebt om aan chronische stress te leiden. Soms heb je slecht een aantal van deze symptomen, maar toch spreken we van chronische stress.

Schakel de hulp in van anderen

Sommige personen vinden het lastig om stress bij zichzelf te herkennen. Ze zien vaak de symptomen van stress pas wanneer het te laat is, dus wanneer ze al zo gestrest zijn dat ze al sociaal contact uit de weg gaan, snel geïrriteerd zijn en knallende hoofdpijn hebben. Als jij ook zo bent vraag dan iemand uit je omgeving, die je vertrouwt, om je te waarschuwen als hij of zij denkt dat je stress hebt. Vaak zien mensen in je omgeving aan je hoe je je ongeveer voelt. In het geval van stress is dit best lang te verbergen, maar hoe erger de stress wordt, des te duidelijker wordt het voor de omgeving.

Chronische stress is niet iets waar je mee rond wilt lopen. Bovendien is het een probleem dat je vaak niet zonder hulp zelf kunt oplossen. Er is veel doorzettingskracht, reflectie en moed voor nodig om chronische stress uit je leven te bannen. Het is niet voor niets dat het aantal burn-outs onder werknemers in Nederland zo hoog is. Het is lastig om chronische stress de baas te zijn.

Herken je chronische stress symptomen bij jezelf? Denk na over wat je zelf aan je stress kunt doen. Kun je voldoende in je eentje om de stress behoorlijk terug te dringen? Zo niet, schaam je dan vooral niet om hulp in te schakelen. Je kunt eens een goed gesprek hebben met je partner, een goede vriend of vriendin of een familielid. Soms lucht dat op en voel je je iets lekkerder in je vel zitten. In andere gevallen is zo’n gesprek goed, maar slechts voor de korte duur. Als je er zelf en met je naasten niet uitkomt, schakel dan de hulp van een professional in. Een arts kan je het beste raadplegen. Samen met een arts kun je je chronische stress symptomen bespreken en de volgende stappen bepalen.

Het belang van tijdig stress herkennen

Stress is niet zomaar uit je leven verdwenen. Er is veel voor nodig en dat gaat niet vanzelf. Des te belangrijker is het om stress tijdig te herkennen. Het liefst herken je stress bij jezelf voordat deze omslaat in chronische stress. Enigszins frequente, acute stress is makkelijker te behandelen dan chronische stress. In veel gevallen kun je acute stress zelf de baas; je weet waarschijnlijk wel wat stress veroorzaakt en een groot deel van de bronnen van stress kun je zelf aanpakken.

Als je stress in een vroeg stadium tackelt is het het eenvoudig om stress te verbannen uit je leven. Hoe langer je blijft rondlopen met opgehoopte stress des te lastiger wordt het om stress zelf aan te pakken. Stel je voor dat je in je eentje je burn-out moet overwinnen… Dat is een bijzonder moeilijke taak, wat vrijwel niemand zonder hulp en steun zou lukken.

Herken stress bij jezelf. Voordat het te laat is.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

 

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.