3 Ontspannen gedachten voor minder stress

Ontspannen gedachten

Ontspannen gedachten denken is niet moeilijk. Het is meegaan met het leven in plaats van er weerstand tegen te bieden. Hier zijn drie voorbeelden van gedachten die je stress geven – en drie alternatieven voor meer ontspannen gedachten. Laat de stress los en ontspan!

Waar krijg je stress van?
Stress is het verschil tussen je verwachtingen en de werkelijkheid. Als je denkt dat het zó moet gaan – en het loopt toch anders – dan ervaar je stress. De meeste stress ontstaat dus in je hoofd. Dat is goed nieuws, want dan kunnen we het ook veranderen!

In de kern zijn er drie gedachten die meestal spanning veroorzaken in ons leven. Dat zijn de volgende:

1. Dit gaat niet zoals ik wil!
2. Het moet nu anders!
3. Zij moeten veranderen!

Kijk maar eens naar een situatie die je spanning geeft. Is niet één van deze gedachten de bron van die spanning? Er zijn natuurlijk meer bronnen van stress, maar deze drie komen altijd terug. Dus welke ontspannen gedachten kun je hier tegenover zetten?

Voorbeeld 1: Dit gaat niet zoals ik wil!
De gespannen gedachte was: “Dit gaat niet zoals ik wil!” Maar is het leven wel om jou en mij heen gebouwd, zijn wij het middelpunt van het heelal? Als we dàt denken, moeten we wakker worden. Het leven – in al zijn prachtige diversiteit – geeft ons ook dalen en dipjes. Wen er maar aan.

Het leven gaat niet zoals we willen. Het gaat …. zoals het gaat.

In ons hoofd moet het anders gaan, maar dat is nu juist een recept voor stress. Niet accepteren dat dingen soms anders lopen, versterkt alleen maar die spanning. Dus hoe lastig het ook is: het gaat nu even zoals het gaat, niet zoals je wilt…

Eerst de werkelijkheid accepteren – dan pas veranderen.
Pas als je dit accepteert, komt er rust. Acceptatie is een van de 3 Tips voor minder stress. Pas als je dit accepteert, komt er ruimte voor ontspannen gedachten. Je hoeft niet blij te zijn met hoe het nu gaat, maar je zult het wel moeten accepteren. Want zo gaat het kennelijk op dit moment…

Dus tijd voor meer ontspannen gedachten in voorbeeld 1:

Alternatief 1: Het is oké zoals het nu is.
“Het is oké zoals het nu is. Ik accepteer het. Het is niet leuk, maar ook niet het einde van de wereld. Ik ben sterker dan dit en ik zal ook dit te bovengekomen. Ik accepteer dat het nu zo loopt, terwijl ik op zoek ga naar een oplossing om het te veranderen.”

Voorbeeld 2: Het moet nu anders!
Ongeduld is de aartsvijand van persoonlijke vooruitgang. Er is tijd en geduld nodig om te bereiken wat je wilt. Door te verwachten dat iets NU moet veranderen, vecht je tegen de realiteit. Natuurlijk, als je in een sloot valt, kun je niet denken: ‘Daar kijk ik morgen wel even naar.’

Maar als je uitdaging makkelijk was, dan was het je al gelukt deze op te lossen, nietwaar? Dus gun jezelf de tijd. Ik ken zoveel mensen met uitdagingen die zeggen: “ik ga het direct oplossen.” Vervolgens proberen ze iets halfbakken en zitten ze twee jaar later nog steeds met hetzelfde probleem.

Dus tijd voor meer ontspannen gedachten in voorbeeld 2:

Alternatief 2: Ik werk eraan.
“Door te eisen dat het nu anders moet, maak ik mezelf afhankelijk van factoren buiten mijn macht. Ik neem de controle terug door gewoon mijn best te doen. Wat mijn uitdaging ook is, ik werk eraan. Ik werk eraan en los het stap voor stap op. Het maakt niet uit hoe lang het duurt, maar ik zorg ervoor dat deze uitdaging niet meer terugkomt in mijn leven.”

Voorbeeld 3: Zij moeten veranderen!
Jezelf veranderen is moeilijk – maar andere mensen veranderen is onmogelijk. Niemand gaat veranderen omdat wij dat willen – hooguit omdat ze dat zelf willen. Dus wachten tot iemand doet wat jij wilt, is vrij zinloos. Je kunt die tijd beter besteden door:

1. Te zeggen wat je denkt/wilt – en vervolgens je eigen plan te trekken.

2. Aan jezelf te werken. Zelfontwikkeling is de beste weg naar meer geluk en succes in je leven. Andere mensen gaan dat je niet geven, maar je kunt het wèl zelf aantrekken. Nog beter, je kunt zelf actief werken aan meer ontspanning in je leven door het volgen van de online training Nooit meer Zorgen of Stress.

3. Accepteren dat alle mensen hun eigen keuzes maken en hen die vrijheid dan ook te gunnen.

Stop mijn leven moeilijk te maken!
Natuurlijk zou het fijn zijn als mensen hun fouten zouden inzien of stoppen ons leven zo moeilijk te maken. Maar wat als ze dat niet doen? Door het te eisen of te verwachten, verhogen we alleen onze innerlijke spanning. En daar wordt je echt niet beter van.

Dus tijd voor meer ontspannen gedachten in voorbeeld 3:

Alternatief 3: Ik bepaal hoe ik me voel.
“Mensen doen wat ze doen. Ik hoef het niet leuk te vinden. Ik kan er zeker wat van zeggen. Maar als er niets verandert, kan ik me òf hier druk over maken, of het accepteren en afstand nemen. In de tussentijd werk ik aan mezelf. Ik besef dat ik bepaal hoe ik me voel. Daar heb ik de toestemming van anderen niet voor nodig.

Wat heb je te verliezen?
Deze drie voorbeelden van meer ontspannen gedachten kun je in elke situatie gebruiken. Er is altijd winst te behalen in het ontspannen van onze gedachten. Probeer het maar eens en merk dat je je beter voelt. Wat heb je te verliezen?

Wil je meer ontspanning en minder stress in je leven? Bestel dan de volgende e-cursus:

Ontspannen leven in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen.
Word weer ontspannen snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

0 antwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.