ziek-door-stress

Je ligt kuchend op bed. Een verzengende koorts heeft bezit genomen van je lichaam. Griep is geen pretje. Wat is het effect van stress op het lichaam? Ziek door stress, is dat mogelijk?

Hoe beïnvloed stress je immuunsysteem?

Stress kan de weerstand verminderen. Alle beschikbare energie in je lichaam gaat naar je spieren. Deze reactie wordt getriggerd door de “vlucht of vecht”-modus. Als je niet kunt vluchten of vechten tegen het gevaar heeft het weinig zin voor je lichaam om tegen bacteriën te vechten.

Je lichaam verwaarloost tijdelijk het immuunsysteem zodat het alle energie kan steken in het overwinnen van het dreigende gevaar. Maar de beer waarvan we vroeger moesten vluchten is nu niet meer de oorzaak van stress. Vandaag de dag krijgen we stress van het presenteren voor een groep, een onbekende situatie, hoge werkdruk enzovoorts. Dit zijn allemaal voorbeelden waarbij de vlucht of vecht reactie ons niet helpt.

Doordat het lichaam bij stress tijdelijk het immuunsysteem wat minder energie geeft ben je tijdelijk vatbaarder voor ziekten. Dat is op zich geen probleem. Normaliter gaat het lichaam na een stressreactie in een natuurlijke ruststand. Dan kan het lichaam weer opladen en werkt het immuunsysteem weer naar behoren. Helaas is het zo dat bij aanhoudende stress het immuunsysteem het zwaar te verduren heeft. Soms in die mate dat je constant inboet op je immuunsysteem. Je kunt dus echt ziek door stress worden.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Hoe kun je voorkomen dat je ziek wordt?

Ziek door stress kun je op meerdere manieren opvatten. Je kunt letterlijk ziek worden doordat stress je immuunsysteem aantast. Anderzijds kun je ook ziek door stress worden doordat de stress de ziekmaker is.

Fysiek beter worden

We weten allemaal dat vitamine C ons helpt om het lichaam vitaal en gezond te houden. Je zou ongeveer 3000 mg vitamine C per dag binnen moeten krijgen voor een optimale werking. Je lichaam kan zelf geen vitamine C aanmaken, dus het eten van groenten en fruit is hierdoor van groots belang. Als er sprake is van stress wordt er meer van het lichaam gevraagd. Zodoende zul je dan ook meer vitamine C moeten binnenkrijgen wil je je vitamines op peil houden.

Naast vitamine C kun je ook je dosis vitamine B2 verhogen. Deze vitamine zorgt voor een bepaalde veerkracht. Vooral als er veel van je wordt gevraagd is vitamine B2 geen overbodige luxe. Om het beste uit vitamine B2 te halen moet je een gezonde verhouding tussen alle B vitamine;s hebben. Vitamine B2 zit met name in melk producten, maar ook in vlees, groenten en fruit.

Psychologisch fitter zijn

Naast het fysieke aspect van je lichaam fit houden is er ook een psychologisch aspect, namelijk je eigen gedachtegang.

Als men ziek wordt door aanhoudende stress zijn ze zich vaak niet bewust van hun eigen gedachten. Door bewust te zijn van je denkwijze kun je een enorme impact op je welzijn uitoefenen. Als je je bewust bent van het feit dat er oplossingen tegen stress zijn, en dat je daarop invloed kunt uitoefenen begin je in te zien een ziekte, stress, te genezen is. Je kunt je lichaam niet als losse onderdelen zien, alles werkt met elkaar samen. Hoe je je voelt zie je terug in je lichaamshouding. Hierdoor kun je met je lichaamshouding ook beïnvloeden hoe je je voelt, en andersom.

Het is belangrijk om het verschil te zien tussen gedachten zijn en gedachten hebben. Je hebt gedachten, maar dit betekent nog niet dat je bent wat je denkt. Je bent wat je doet, en hoe je handelt. Het is van belang om dit door te hebben zodat je niet gevangen wordt in een negatieve gedachtegang. Je kunt je eigen instelling en gedachten beïnvloeden. Als je je bewust wordt van je eigen gedachtegang zul je spoedig ontdekken dat je houding verandert en dus ook dat mensen anders op jouw zullen reageren.

Uiteindelijk heb je meer invloed op je leven dan je denkt. Je kunt ervoor zorgen dat je lichaam vitaal en fit is en je kunt positief in het leven staan. Door gezond en goed te eten kun je je lichaam de juiste bouwstenen geven voor een gezond lijf. Bewustwording van je gedachtegang kan je helpen om positiever en energieker in het leven staan. Soms zijn we geneigd om een slachtoffer rol aan te nemen. “Ik kan er niks aan doen.” “Dat is nou eenmaal hoe het is.” En soortgelijke uitspraken zijn duidelijke uitspraken van iemand die zich slachtoffer voelt van omstandigheden of zijn omgeving. Een positieve levenshouding is van belang om gezond in het leven te staan. Sombere, tobbende gedachten zullen ook een impact hebben op je lichaam. Als je blij, positief en energiek bent zul je dat ook merken aan je lichaam. Andersom werkt het ook, als je regelmatig sport zul je je beteren fitter voelen.

Al met al is er best een en ander dat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je niet meer ziek wordt door stress.

Ziek door stress? Nooit meer!


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

 

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.