hoe manage je verwachtingen?

Verwachtingen managen, het gaat helaas zo vaak fout. Hoe kan jij effectief verwachtingen managen? En waarom is het managen van verwachtingen eigenlijk zo belangrijk? Je leest het in dit artikel. 

Waarom verwachtingen managen zo belangrijk is

Zoals je misschien op deze website al hebt gelezen ontstaat veel stress als gevolg van een ideaalbeeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dit creëert een gevoel van controleverlies, en als gevolg ontstaat stress. Dat is heel kort door de bocht, maar wel ongeveer hoe het gaat. Verwachtingen passen in het straatje van de ‘ideale wereld’.

Jouw verwachtingen worden bepaald door hoe jij dingen hebt geïnterpreteerd. Als iemand tegen jou zegt “Ja, dat zal ik nog wel eens doen”, ga jij ervan uit dat diegene gaat doen wat jij gevraagd heb. Maar in kwestie zegt diegene misschien wel ‘ja’, maar doet hij of zij ‘nee’. Het is tijdens zulke momenten dat het managen van verwachtingen in de soep loopt.

Verwachtingen spelen een belangrijke rol in je leven. Dit komt omdat je gewend bent aan consistentie. Als de wereld om ons heen niet een zekere mate van consistentie zou bieden, dan zou je hartstikke gek worden. Als alles van dag tot dag verandert weet je jezelf geen houvast te geven. Je snapt vast dat veranderingen voor veel mensen moeilijk zijn om mee om te gaan. Het geeft ze (soms veel!) stress.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Verwachtingen managen heeft te maken met het aangeven van grenzen, zelfkennis, beloftes maken en ze naleven en gezonde relaties met anderen onderhoud. Het managen van verwachtingen is belangrijk omdat je elke dag met andere mensen te maken hebt. Familie, vrienden, collega’s. Allemaal zijn het relaties die je wilt onderhouden, neem ik aan. Om gezonde relaties te hebben is het van belang dat je goed bent in het managen van verwachtingen.

Doordat je voor een groot deel op verwachtingen af kan gaan creëer je houvast en consistentie voor jezelf. Als iemand zegt dat hij je gaat helpen, kun je ervan uitgaan dat hij je gaat helpen. Als je je vrienden vraagt of ze meegaan naar dat concert, en ze zeggen ja, dan zullen ze er zijn.

Het gaat mis als men onbewust of bewust liegt, als men iets toezegt en later niet kan of wil, of als men een verkeerd signaal afgeeft of als je een verkeerd signaal opvangt. Er zijn dus nogal wat mogelijkheden voor ruis in de communicatie.

Omgaan met verwachtingen van anderen en zelf de juiste verwachtingen afgeven helpt om gelukkiger te worden. Het zijn niet zozeer andere mensen die je teleurstellen (of jij hen), maar het zijn eerder de verwachtingen die tekort komen. Door verwachtingen gaan mensen van bepaalde dingen uit – ze verwachten ze. Maar wat als men op iets wacht dat niet gaat komen? Dat levert stress op. Soms een beetje, soms heel veel.

Iemand die goed verwachtingen kan managen zal over het algemeen betere relaties hebben met de mensen om zich heen. Mensen die assertief zijn kunnen over het algemeen beter verwachtingen managen dan mensen die sub-assertief zijn. Daarover straks meer.

Effectief verwachtingen managen: interne & externe verwachtingen in balans

Voordat we verder gaan: wat is verwachtingsmanagement eigenlijk? Verwachtingsmanagement betekent dat je je eigen (interne) verwachtingen en de (externe) verwachtingen van de mensen om je heen leert kennen. Het uiteindelijke doel hiervan is om een balans te creëren tussen jouw interne verwachtingen en de externe verwachtingen van anderen.

In het boek ‘The Happiness Project’, van Gretchen Rubin, worden de 4 verschillende soorten verwachtingsmanagers besproken. Er zijn vier verschillende soorten, maar vaak heb je een bepaalde overlap tussen 2 types. Hieronder staan de vier soorten managers beschreven en ook is er een link naar een quiz waarmee jij kan ontdekken welk type verwachtingsmanager jij bent.

vier typen verwachtingsmanagers

Handhaver

Voor de Handhaver is het eenvoudig om te voldoen aan interne en externe verwachtingen. Dit type verwachtingsmanager maakt gebruik van regels, afspraken, doelen en verantwoordelijkheden. Door deze duidelijkheid te creëren kan de Handhaver met gemak alle verwachtingen in goede banen leiden.

Als Handhaver moet je ervoor waken dat je jezelf niet teveel beperkt door allerlei regels. Het kan geen kwaad om af en toe even iets soepeler te zijn, vooral als het gaat om regels die je jezelf hebt opgelegd. Handhavers willen tevens de dingen graag erg goed doen, zowel voor zichzelf als anderen. Deze drang naar perfectie is niet altijd nodig, hecht niet extreem veel waarde aan herkenning en bevestiging van anderen. Leg de lat af en toe wat lager, zowel bij je eigen (interne) verwachtingen als de verwachtingen van anderen.

handhaver

Behulpzame

De Behulpzamen zijn samen met de In-Twijfel-Trekkers de meest voorkomende typen verwachtingsmanagers, bleek uit onderzoek van Gretchen Rubin.

Behulpzamen zijn diegenen die altijd klaar staan voor een ander. Ze zijn altijd bereid te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Dit kan soms voor wrijving zorgen, want ze voldoen veel aan externe verwachtingen, maar weinig aan hun eigen, interne verwachtingen. Het zijn over het algemeen sub-assertieve mensen die het type Behulpzame zijn.

Typische uitspraken van de Behulpzame zijn: “Ik wou dat ik niet zo’n people pleaser was”, of “ik wou dat ik af en toe wat meer tijd voor mezelf had”.

Behulpzamen zijn mensen die altijd ja zeggen. Hierdoor ontstaan veel verplichtingen en verwachtingen, wat soms voor stress kan zorgen. Ben jij een Behulpzame? Denk dan ook eens wat meer aan jezelf. Zorg voor een goede balans tussen interne en externe verwachtingen. Laat jezelf niet ondersneeuwen en geef je grenzen aan. Kies af en toe voor jezelf.

behulpzame verwachtingsmanager

Rebel

Rebellen zetten zich af. Tegen alles. Zowel tegen interne als externe verwachtingen. Ze doen alleen waar ze zelf zin in hebben. Regels en adviezen worden niet nageleefd. Verzoeken van anderen laten ze links liggen. Als iemand hen iets vraagt doen ze het liefst het tegenovergestelde. Het type verwachtingsmanager Rebel komt het minste voor. Overigens is de Rebel wel het meest authentiek, hij of zij weet extreem goed wat hij of zij wilt.

Rebellen kunnen enorme moeite hebben met de mensen om hen heen. Het is goed om authentiek te zijn, maar behandel daarbij wel anderen met respect. Rebellen zijn vaak te assertief, dus dominant.

Als je zelf een Rebel maak er dan het beste van en behoud je authentiekheid. Je weet wat je wilt. Dat is goed. Door je interne verwachtingen hierop aan te passen kan je werken aan het behalen van je persoonlijke doelen. Uiteindelijk kan je meer open gaan staan voor de verwachtingen van anderen, en hieraan voldoen. Dit zal je helpen met het verbeteren van je relaties. Probeer als het ware iets meer op een In-Twijfel-Trekker te lijken.

rebel verwachtingsmanager

In-Twijfel-Trekker

Ze trekken alles in twijfel, de In-Twijfel-Trekkers. Ze vragen zich vaak af of deze interne of externe verwachting zin heeft. Waarom wordt de verwachting verwacht? Logischerwijs doet de In-Twijfel-Trekker alleen datgene waarvan hij of zij denkt dat de verwachting zin heeft.

In-Twijfel-Trekkers doen er goed aan om af en toe hun interne verwachtingen wat meer op de achtergrond te plaatsen. Dit geeft meer ruimte voor externe verwachtingen. Probeer je echt in de ander te verplaatsen. Dit komt je relaties ten goede. Uiteraard neemt dit niet weg dat je je kritische blik moet verliezen, dat is juist het goede van de In-Twijfel-Trekker. Maak onderscheid tussen zinloos en zinnig door je kritische blik te behouden.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

 

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.