Stress, gezondheid en het corona-virus

Vandaag de dag is het enorm lastig om géén stress te voelen.

“Blijf ik gezond?”

“Wat kan ik doen om geen corona op te lopen?”

“Hoelang gaat dit duren?”

“Ga ik mijn baan kwijt raken?”

Ik ben geen medisch expert en ook geen financieel expert. Wat ik in dit artikel deel is slechts mijn persoonlijke mening. Er is zoveel te vinden online over het corona virus dat het erg lastig is om te weten te komen wat nou waar is. Wat ik ga delen is slechts mijn kijk op het virus en wat je ertegen kunt doen.

Als allerbelangrijkste: geen paniek.

Paniek gaat niemand helpen. Jou niet en ook je buren niet. Als jij in paniek gaat hamsteren, blijft er niks meer over voor de mensen die nu dag en nacht aan het werk zijn in de vitale beroepen. Denk om elkaar. Als jouw voorraadkast volstaat met medicijnen en voedsel wilt dat niet zeggen dat je ongeschonden door deze pandemie komt. Daar hebben we elkaar hard voor nodig.

Wat je vooral ook niet moet doen: paniek zaaien door incomplete of onjuiste informatie te delen. Heel veel is er nog niet over het virus bekend. Kunnen we als Nederlandse bevolking groepsimmuniteit opbouwen? Wanneer is er een vaccin? We kunnen hierover nu slechts nog speculeren.

Dat brengt mij bij het volgende punt:

Jouw taak

 

 “The chief task in life is simply this: to identify and separate matters so that I can say clearly to myself which are externals not under my control, and which have to do with the choices I actually control. Where then do I look for good and evil? Not to uncontrollable externals, but within myself to the choices that are my own…”
— Epictetus


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Welke betere gelegenheid om deze ‘hoofdtaak in het leven’ te beoefenen dan die waarmee we momenteel worden geconfronteerd? COVID-19. Je kunt wel vingerwijzen, vloeken, wc-papier inslaan of simpelweg doen alsof het wel meevalt. Dat zal je niet helpen. Ook jij hebt met dit virus te maken.

Wat je wel kunt beïnvloeden – zoals altijd – is je eigen gedrag. Het gaat er niet om wat andere mensen doen of hebben gedaan, maar wat jij doet.

Dat betekent dat je op de hoogte blijft van het laatste advies van de Wereldgezondheidsorganisatie en de overheid (en het advies ook daadwerkelijk opvolgt!). Was vaak je handen, bedek je neus als je niest, blijf zoveel mogelijk binnen en vermijd anderen, annuleer onnodige reizen. Wees verstandig. Doe geen dingen voor jezelf ten kostte van anderen.

Voel je je ziek, blijf dan thuis. Blijf thuis, ook als je je niet ziek voelt.

Gezondheid en stress

Als je vaker op mijn website bent geweest dan weet je mogelijk al een en ander over de gevolgen van stress. Wist je bijvoorbeeld dat stress je immuunsysteem verzwakt?

Stress is namelijk een verdedigingsmechanisme dat helpt om te overleven. Het helpt onder andere om te vechten tegen of vluchten van gevaar. Maar hoe doe je dat tegen een virus? Nou, niet door weg te rennen.

De stressrespons in je lichaam is in dit geval dus niet echt behulpzaam. Sterker nog, chronische stress is nu wel het laatste wat je kunt gebruiken. Want je lichaam wilt alsnog vechten of vluchten, ondanks dat dat geen zin heeft. Om dit mogelijk te maken besteedt je lichaam extra veel energie om je gereed te maken om te vechten of vluchten. Energie die dus ten kostte gaat van onder andere je spijsvertering, maar ook je immuunsysteem.

Wat voor zin heeft het om te vechten tegen bacteriën als je op het punt staat om opgegeten te worden door een wild dier? Niks. Nada.

Daarom komt je immuunsysteem even op een lager pitje te staan bij acute stress. Hetzelfde gebeurt overigens ook bij chronische stress – waar je mogelijk nu mee te maken hebt.

Wat kun je doen om stress te verminderen, niet te piekeren, het hoofd koel te houden…

Ben je bekend met manieren om stress te verminderen? Top! Doe dan vooral waarvan je weet wat werkt voor jou.

Weet je niet hoe je stress kan afnemen? Dan volgen hier enkele tips. Het is aan jou om de komende tijd te experimenteren en te zien wat werkt. Een ware vuurdoop dus.

Mediteer

Als je enigszins op mij lijkt ben je heel de dag bezig met nieuwsberichten te lezen, WhatsAppen met vrienden en familie, info uitwisselen, enzovoorts. Zo hoop ik mij goed in te kunnen lezen en te weten waarmee ik te maken heb. Máár, de keerzijde is dat ik mezelf hiermee helemaal gek kan maken. Om het hoofd leeg te maken raad ik je aan om te mediteren. Elke dag even 10 minuten je hoofd leegmaken. Heerlijk! Zeker in deze onzekere tijden!

Mindfulness is het perfecte wapen tegen piekeren, niet in slaap kunnen vallen, ongeremde angstige gedachten en ga zo maar door.

Persoonlijk vind ik mediteren om mindful te zijn erg effectief, maar er zijn natuurlijk ook andere vormen van mindfulness.

Sporten

Een andere manier om even uit je hoofd te komen is door te sporten. Dit kan natuurlijk ook gewoon thuis. Push-ups. Sit-ups. Daar heb je geen apparatuur voor nodig. Sporten houd je gezond en fit en zorgt ervoor dat je even met je gedachten ergens anders bent.

Aanrader: minstens om de dag even 20 minuten sporten.

Let op je voeding

Tijdens het griepseizoen let je misschien sowieso al meer op hoeveel vitamine C je binnenkrijgt. Vaak drink ik in de winter meer gemberthee. Verschillende studies hebben de positieve voordelen van gember aangetoond:

  • Het werkt ontstekingsremmend.
  • Het heeft anti-virale en anti-bacteriële eigenschappen.
  • Werkt tegen misselijkheid.
  • Effectief tegen spierpijn.
  • Gember verhoogt de opname van voedingsstoffen.

Een ander kruid dat je extra wilt gebruiken de komende tijd is kurkuma, ofwel geelwortel. Dit kruid vermindert zwelling, koorts en werkt ontstekingsremmend.

Zelf drink ik dus graag een kop gemberthee. Daarnaast start ik de dag met een kop koud water met een halve, uitgeknepen citroen.

Een ander voedingsmiddel dat bijzonder gezond schijnt te zijn is shiitake. Deze paddenstoelen geven je immuunsysteem een fikse boost. 

Blijf positief

Chronische stress is schadelijk voor je gezondheid. Nu meer dan ooit. Blijf positief, ondanks alles dat al is gebeurt en nog gaat komen. Onthoud, ook dit zal overgaan.  

Hoe verder?

Het doel is om de curve af te vlakken. Om de verspreiding van het virus te vertragen zodat de ziekenhuizen niet overbelast raken. Om onnodige verspreiding van het virus te voorkomen. En om andere broodnodige infrastructuur in tact te houden. Niemand kan dit alleen bereiken. Daarom hebben we elkaar nodig. Als we samenwerken kunnen we hier doorheen komen.

We kunnen dit virus bestrijden door zelf de juiste keuzes te maken, zoals:

  • Social distancing: Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van anderen. Vermijd sociale evenementen en openbare bijeenkomsten. Werk, indien mogelijk, vanuit huis. Spreek niet af met anderen. Het is misschien saai, maar o zo noodzakelijk.
  • Was je handen zoveel mogelijk. Raak je gezicht niet aan. Hoest of nies in je ellenboog. Druk op knoppen of deurklikken met je ellenbogen.
  • Help anderen die jouw hulp nu hard nodig hebben, zoals een bejaarde buurman of -vrouw. Kijk of je boodschappen kunt halen of bestellen voor hem of haar, zodat diegene zijn huis niet uit hoeft en daarmee kans op besmetting verkleint.
  • Bezoek geen oudere vrienden of familieleden. Hiermee kun je hun onnodig in gevaar brengen. Zelfs als je je gezond voelt is het verstandig om niet onnodig op bezoek te gaan.
  • Niet hamsteren. Het hamsteren van essentiële voedingsmiddelen en medicijnen schaadt andere mensen die nu niet over deze middelen kunnen beschikken. Vul desnoods langzaam aan niet-bederfelijke voedingsmiddelen aan, zodat anderen hetzelfde kunnen doen.
  • Koop geen maskers. Die zijn hard nodig voor artsen, verpleegsters, eerstehulpverleners en anderen die ze tijdens hun werk nodig hebben.
  • Onthoud dat paniek het alleen maar erger maakt. Behoud je geduld. Heb compassie voor anderen. Maak van een tragedie geen regelrechte hel.

Dit soort situaties maken het mogelijk om aan jezelf en de wereld te tonen dat je met stress om kunt gaan. Dit is jouw moment om een baken van kalmte te zijn voor de mensen om wie je geeft. Zodat als alles tegenzit, zij op jou kunnen vertrouwen. En jij de juiste keuzes en overweging maakt vanuit een plek van rust en kalmte.

Stay safe!


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.