ontstressen-kan-je-ook

Ontressen is enorm belangrijk in het leven. Je kan niet constant onder spanning staan. Ontspanning is noodzakelijk. Vaak spreekt men over een goede balans, maar hoe doe je dat?

Als je kan ontstressen dan helpt dat om beter om te gaan met stress. Je staat positiever in het leven en kijkt anders tegen problemen aan. Als je daarentegen niet kan ontstressen ben je eerder aan het piekeren. Sombere gedachtes spoken door je hoofd en je voelt je gespannen of moe.

Als je niet kan ontspannen zal je dat merken in je leven. Niet alleen jij maar ook de mensen om je heen zullen merken dat je minder aankan. Je bent minder energiek, minder positief en minder veerkrachtig.

In dit artikel staan we stil bij hoe je kan ontstressen en wat het voor je doet.

Spanning en ontspanning: een dynamische balans

Als je het mij vraagt bestaat er niet zoiets als een balans. Of eigenlijk wel, maar niet zoals de meeste mensen denken dat balans eruit hoort te zien. Stel je wilt balans in je leven aan brengen door elke week 4 uur te sporten, 4 uur met je kinderen door te brengen en 4 uur aan een hobbyproject te werken. Is dat dan balans?

Ik denk dat balans betekent dat je de ene week meer tijd in je kinderen steekt dan in je hobby, en misschien een daaropvolgende week sport je wel iets meer en zal je minder tijd hebben voor iets anders. Balans is dynamisch en staat niet stil. Het is niet altijd 50% van dit en 50% van dat, het is soms meer van het een en later meer van het ander.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Balans kan je creëren door spanning en ontspanning met elkaar af te wisselen. Stress is uitputtend, zeker als je lange tijd onder grote druk staat. Door spanning wordt je beperkt in wat je kan. Bovendien zal je je lichamelijk zwakker voelen. Je bent eerder vermoeid, kan minder goed concentreren en bent sneller geïrriteerd.

Stress gaat hand in hand met allerlei ziektes. Als je veel last hebt van stress gaat dit namelijk ten koste van je natuurlijk afweersysteem en dus zul je eerder ziek worden.

Het is je vast duidelijk dat ontstressen essentieel is voor een gebalanceerd, gezond leven.

Ontressen… zo doe je dat!

Er zijn verschillende manieren waarmee je kan ontstressen. Elke manier is anders en misschien werken niet alle tips die hieronder staan. Maar er zit er vast één tussen waarmee jij sneller kan ontspannen en een beetje stress los kan laten.

Hier zijn ze dan, de 4 tips om ontspannen door het leven te gaan.

1.     Verander je denkwijze

Dit klinkt als de meest makkelijke oplossing, maar in de praktijk is het niet eenvoudig. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen wat je denkt en wat je doet. Je bent niet wat je denkt. Je acties bepalen wie je bent. Negatieve gedachten maken jou geen negatief persoon. Je hebt immers je gedachten niet volledig onder controle. Hetzelfde is waar voor je emoties. Je kan weleens boos of verdrietig zijn, iedereen heeft dat. Hoe je vervolgens reageert is bepalend voor wie je bent.

Probeer anders te denken over mogelijke problemen. Misschien zit er een les in die je de rest van je leven met je mee draagt? Misschien maak je je heel erg druk om de mogelijke uitkomst van iets, maar dat is in de toekomst en zover ben je nog niet. Probeer positief te denken. Al snel zal je ook meer positief handelen.

2.     Ga iets actiefs doen

Eén van de beste manieren om te ontstressen is om iets met je handen te gaan doen. Probeer iets actiefs te doen waar je geen ruimte hebt om te tobben of piekeren. Breng een bezoekje aan de sportschool, ga in de tuin werken of ga een rondje hardlopen. Bovendien komt er endorfine vrij tijdens een actieve bezigheid. Dit stofje zorgt ervoor dat je gelukkig en positief wordt. Dat is nog eens een goede manier om van je stress af te komen!

3.     Schrijf elke dag op waar je dankbaar voor bent

Stress veroorzaakt en versterkt negatieve gedachtes. Een manier om deze neerwaartse spiraal te doorbreken is door elke dag 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dit mag van alles zijn; het zonnige weer, een goed gesprek met een vriend of vriendin, een sportschoolsessie waar je je persoonlijk record hebt verbroken. Alles mag. Door dit elke dag te doen trigger je je brein om positief te denken.

4.     Vermijd onnodige stress

Het is een open deur, maar toch ga ik het zeggen: vermijd stress.

Als je weet dat je van bepaalde situaties of personen stress krijgt kan je daar het beste zo ver mogelijk van weg blijven. Stel je weet dat je niet blij wordt van bepaalde sociale verplichtingen, waarom zou je er dan aan mee doen? Of als je weet van jezelf dat je van geklaag heel zwartgallig wordt, waarom zou je je dan niet afsluiten voor negatief gedoe?

Probeer zoveel als het kan stress te vermijden in je leven. En als je toch in situaties komt probeer dan aan tip nummer 1 te denken: blijf positief en kijk anders tegen de situatie aan.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!



[su_stresspro_handtekening_sander

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.