7 Tips voor ontspanning op het werk

Ontspanning op het werk én productief zijn, is dat überhaupt mogelijk? Het lijkt bijna niet haalbaar. Denk maar aan je steeds groeiende takenlijst, alle meetings die zijn ingepland en ga zo maar door. Toch is het zeker mogelijk om te ontspannen op je werk, in dit artikel lees je hoe. 

Ontspanning op het werk onmogelijk?

Voor jou klinkt het misschien heel onaannemelijk; dat je een productieve dag kan hebben en toch relaxed en ontspannen bent. Misschien dat je – denkende aan je huidige situatie – je hier geen beeld bij van voorstellen. Toch kan het. Er zijn wel wat wijzigingen voor nodig in zowel je denkwijze als gedrag.

Op het werk wordt veel van je verwacht. Misschien neem je wel meerdere functies waar omdat een collega overspannen is geraakt. Vandaag de dag is dat bijna normaal. Sinds “de crisis” zijn er veel ontslagen gevallen en vaak zijn de vacatures niet meer opgevuld. Het resultaat? Degenen die konden blijven moeten nóg meer werk doen.

Al met al zijn dat niet echt tekenen die wijzen op een ontspannen werkdag.

Daarnaast moet je op je werk daadkrachtig, doelgericht, energiek, proactief en verantwoordelijk zijn. Dat is niet niks! Geen wonder dat zoveel mensen na een zware werkdag geen puf meer hebben om nog andere activiteiten te ondernemen.

Zoals je begrijpt is het broodnodig om af en toe even te ontspannen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.

Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug. Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

“Je cursus was super – een gouden greep. Niets bracht rust en ontspaning in mijn leven. Maar met jouw cursus is het mij gelukt!”

Wissel je werkzaamheden af met een korte pauze om weer op te laden. Hieronder volgende 7 tips die jij kan gebruiken om ontspanning op het werk mogelijk te maken.

7 tips voor ontspanning op het werk

Met deze 7 tips kan ook jij een relaxte én productieve dag op kantoor beleven. Als je vragen hebt over de tips, of je wilt er één toevoegen, laat het dan hieronder weten in een reactie.

1. Last van stijve schouders en verkrampte spieren?

Als je lange tijd in dezelfde houding zit kunnen je spieren gaan verkrampen. Door opgehoopte spanning in je lichaam gaan je spieren stijf aan voelen. Zodoende is het aan te raden om elk uur even kort de benen te strekken. Loop even naar de koffiemachine toe en rek je lichaam helemaal uit. Dit helpt tegen stijfheid en bevordert de bloedsomloop. Rondzwaaien met je armen werkt ook erg goed om je bloedstoevoer te stimuleren. Het ziet er wel een beetje gek uit, dus bewaar deze oefening maar voor als niemand je ziet.

Wat ook helpt is om het halfuur bewust even je schouders te laten hangen. Vaak merk je dan pas hoe verkrampt en gespannen je schouders zijn.

Andere dingen die je kan doen om je lichaamshouding te ontspannen:

  • Glimlachen,
  • Rustig en diep ademhalen,
  • Met rechte rug zitten,
  • Voeten losjes op de grond.

2. Kort mediteren

De waan van de dag kan je helemaal in zijn greep hebben. Om even te ontsnappen aan de drukte van de dag kun je kort een meditatie sessie uitvoeren. Zoek een rustig plekje op, zoals een niet gebruikte vergaderruimte. Al heb je slechts 5 minuten om te mediteren dan nog kan het een gunstig effect hebben. Neem een momentje voor jezelf en kom weer tot rust.

Als je geen ruimte kan vinden waar je ongestoord kan zitten dan kan je ook de lopende meditatie uitvoeren. Let, terwijl je door de gang loopt, op je ademhaling en haal geleidelijk je gedachten weer terug naar het heden.

De lopende meditatie, zoals hierboven beschreven, kan je elke keer uitvoeren als je naar de wc gaat of koffie gaat halen. Handig dus als je weinig tijd hebt of geen vrije ruimte kan vinden.

3. Vat niet alles persoonlijk op

Sommige dingen die gebeuren op je werk vind je misschien niet leuk. Helaas, dat hoort er nou eenmaal bij. Soms moeten er opeens urgente problemen opgelost worden, of soms moet je dubbelwerk verrichten omdat er slecht gecommuniceerd is. Vat niet alles persoonlijk op. De meeste dingen die op kantoor gebeuren zijn werk-gerelateerd en zeggen niets over jou als persoon. Als je een keer een slechte, onproductieve dag hebt dan maakt jou dan geen slechte werker. Misschien had je een nacht slecht geslapen of kan je vandaag niet concentreren. Morgen is er weer een dag.

4. Maak een wandeling

Het is niet goed voor je als je heel de dag naar een scherm zit te staren. Strek daarom in je pauze even de benen en ga een rondje lopen. Niet alleen is het goed voor je bloedsomloop om te bewegen ook de frisse lucht heeft een verkwikkende werking. Zelfs een korte wandeling van 15 minuten doet wonderen. Als het goed weer is kan je van de zon genieten en dat is goed tegen somberheid. Zelfs als het winter is raad ik je aan om even naar buiten te gaan. Juist dan is zonlicht zo belangrijk.

5. Time out

Probeer elk uur even een time  out te nemen. Je kan dan zoals ik al eerder zei even de benen strekken en wat rekoefeningen doen. Of je kan je kort concentreren op je ademhaling. Adem diep in via je buik en adem kalm uit via je mond. Het effect: je bloeddruk daalt en je hartslag wordt rustiger. Dit is een enorm effectieve tip om een moment van ontspanning te creëren.

Dit zijn goede, vaste momenten om je bewust te worden van je ademhaling:

  • Als je de pc of laptop opstart,
  • Net voordat een meeting begint,
  • Als je wacht bij het kopieerapparaat,
  • Als je wacht op de lift,
  • Als je je pc of laptop aan het afsluiten bent.

Bang dat je vergeet om je ontspanningsmoment te pakken? Zet dan een timer door een meeting aan te maken in je agenda. Je krijgt vanzelf de herinnering als jij even een moment voor jezelf nodig hebt.

6. Stel prioriteiten

Als alles even belangrijk is ga je geen rust vinden. Er is hoe dan ook meer werk dan je allemaal af kunt krijgen. Kies daarom de belangrijkste taken uit en werk alleen aan die taken. Zodra de belangrijkste taken voltooid zijn ga je pas verder met andere, minder belangrijke taken. Je zal zien, je effectiviteit wordt enorm vergroot door het stellen van prioriteiten.

7. Plan ‘niet storen’ momenten in

Plan een aantal momenten op de dag in dat je niet gestoord wilt worden. Ga apart zitten of doe oordoppen in. Sluit je e-mail en zet je telefoon op stil. Even geen onderbrekingen en social media. Tijdens deze momenten krijg je waarschijnlijk veel meer werk gedaan. Benut deze tijd om aan je belangrijkste prioriteiten te werken. Merk je dat men je alsnog stoort? Leg dan uit dat je expres apart bent gaan zitten of je oordoppen in hebt gedaan omdat je even wilt werken aan een project waarop je je moet kunnen concentreren. Effectief en duidelijk communiceren werkt het beste.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.

Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug. Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

“Je cursus was super – een gouden greep. Niets bracht rust en ontspaning in mijn leven. Maar met jouw cursus is het mij gelukt!”

 

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

Je baan weer leuk maken met job crafting

Hoe kun je het beste omgaan met nervositeit?

Stress herkennen om tijdig stress te stoppen

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>