omgaan-met-werkstress

Werkstress is een veelvoorkomende vorm van stress. Des te belangrijker is omgaan met werkstress. Je stressbestendigheid wordt op kantoor af en toe flink op de proef gesteld. Hoe ga jij om met werkstress?

Ontstaan van werkstress

Er zijn grofweg drie hoofdredenen waardoor werkstress ontstaat, dit zijn:

  • Arbeidsinhoud;
  • Arbeidsomstandigheden;
  • Arbeidsverhoudingen.

Onder arbeidsinhoud verstaan we wat er moet gebeuren en op welke manier. Vandaag de dag komt het veel voor dat draagkracht – hoeveel je aan kan – en draaglast – hoeveel je moet doen – niet meer met elkaar in balans zijn. Dit is een grote stressor op kantoor.

Arbeidsomstandigheden bevat alle factoren qua situatie, waaronder in welke situatie er nu wordt gewerkt. En tot slot vallen onder arbeidsomstandigheden de sfeer, invloed die je hebt en collegialiteit.

Effecten van werkstress

Zoals je ongetwijfeld weet is werkstress erg onprettig. Je voelt je gehaast en opgejaagd. Of nog erger, je voelt je opgebrand zodra je thuis komt. Werkstress kan snel omslaan in een chronische vorm van stress, omdat je ruim 40 uur op kantoor zit. Maar vergis je niet, ook onder parttime werkers komt werkstress en burn-out als gevolg veel voor.

Gevolgen van werkstress zijn onder andere:

  • Conflicten op kantoor;
  • Ziekteverzuim;
  • Arbeidsongeschiktheid;
  • Teruglopende productie;
  • Slechte werksfeer;
  • Hoge verloop van medewerkers.

Maar ook voor jou, als persoon, zijn er grote nadelen als het gaat om werkstress. Niemand houdt ervan om gehaast, opgejaagd en prikkelbaar te zijn. Dat is wel hoe je je zult voelen als je werkstress ervaart.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Omgaan met werkstress is lastig. Er zijn zoveel factoren, en niet allemaal kun je ze beïnvloeden. Daarom heb ik voor dit artikel één specifiek onderdeel gekozen voor wat betreft werkstress. Namelijk, hoe je draagkracht en draaglast (meer) in balans kunt brengen. Helpt deze aanpak zodanig dat je van alle je werkstress af bent? Helaas niet, maar het is wel een zetje in de goede richting. Hopelijk kun je hiermee je werkstress iets doen afnemen.

De Gouden Regel om werkstress mee te verminderen

Omgaan met werkstress werkt het beste als je deze vorm van stress simpelweg kunt verbannen uit je leven. De Wet van Pareto kan hierbij helpen.

Vilfredo Pareto deed onderzoek naar de welvaart onder de Italiaanse bevolking. Hij kwam erachter dat ruim 80% van de bezittingen in handen was van slechts 20% van de bevolking. Een merkwaardige vondst. Bovendien, deze regel komt veel vaker voor.

De Wet van Pareto, ook wel de 80/20 regel genoemd, geeft aan dat een kleine hoeveelheid van de inspanning (20%) bijdraagt voor een groot gedeelte van de uitkomst (80%). Soms zijn de verhoudingen nog schever. Het is overigens niet zo dat de inkomsten en uitkomsten samen altijd 100 moeten zijn, met de 80/20 verdeling is dat toevallig zo. Maar 3% input die voor 85% uitkomst zorgt kan ook. Overigens, meldt Vilfredo Pareto, is de minimale input vaak 20% die voor 80% zorgt, maar 5% input en 95% uitkomst en zelfs 1% input en 99% uitkomst zijn ook mogelijk.

Wat heb jij hieraan om je werkstress te verminderen? Als je een baan hebt waar je enige mate van autonomie hebt, en dus je werkzaamheden redelijk zelfstandig kunt inplannen en niet afhankelijk bent van anderen, dan kun je je functie redelijk vorm geven. In eigenlijk elke baan is er ergens een verborgen 80/20 verhouding. Welke kleine bron van input levert de grootste resultaten?

Als je een verkoper bent zou het kunnen zijn dat ruim 80% van de omzet die jij binnenhaalt via een aantal selecte key accounts wordt behaald. Als je bijvoorbeeld als online marketeer bent kun je misschien constateren dat slechts een paar pagina’s bijdragen aan het online verkoop proces.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je wat sceptisch bent. Dat was ik namelijk in eerste instantie ook. Totdat ik tegen de muur liep en erg leed onder stress. De balans tussen draagkracht en draaglast was compleet scheef. Ik moest veel doen, maar ik had geen duidelijke prioriteiten. Ik voelde mij voor veel verantwoordelijk, maar wist op den duur niet meer welke ballen ik in de lucht moest houden. Pas na een goed gesprek met mijn leidinggevende waren de prioriteiten helder.

In de periode die volgde ben ik mij erg gaan richten op de hoogste prioriteiten. Door toen gebruik te maken van de Wet van Pareto kwam ik erachter dat ik heel lang heel veel energie in iets stopte, maar niet altijd de gewenste resultaten bereikte. Met de 80/20 regel kwam ik erachter welke onderdelen – welke input – mij de meeste resultaten leverden. Het werd mij opeens duidelijk.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je dit niet geloofd. Als werkelijk 20% van je input voor 80% van je output zou zorgen, zou 2 dagen werken dan niet genoeg zijn? Nu werk je misschien wel richting de 50 uur per week. Het is onvoorstelbaar dat je deze uren flink kunt verminderen. Je moet de Wet van Pareto eens het voordeel van de twijfel geven. Zodra je deze Gouden Regel in de praktijk hebt gebracht zul je misschien wel erg spoedig resultaten zien. Althans, dat was bij mij het geval en ik hoop bij jou ook.

Wel moet ik vermelden dat het noodzakelijk is om duidelijke prioriteiten te hebben. Als je in je huidige functie reageert op alles wat jouw kant op komt, zoals verzoeken van je leidinggevenden, vragen van je collega’s e.d. dan is het einde zoek. Met de 80/20 regel kun je proactief in het leven staan. Jij weet immers wat je moet doen om maximale resultaten te bereiken. Dat betekent voor jou dat je minder hoeft te werken om dezelfde resultaten te bereiken. Jij bent blij (en een stuk gezonder omdat je niet zoveel hoeft over te werken!) en je baas is blij omdat je nog steeds goed werk levert. Win-Win.

Zo pas jij de Wet van Pareto toe in de praktijk

Ook jij kunt meer resultaten behalen in minder tijd, zo pas ook jij de Wet van Pareto toe:

  • Ga bijhouden hoeveel tijd je kwijt bent per activiteit. Zelf raad ik Toggl aan om eenvoudig een time log te maken. Tevens raad ik aan om projecten in Toggl aan te maken met de namen van de ‘grote brokken’ in je functie. Als je bijvoorbeeld als accountmanager werkzaam bent kunnen dit zijn: prospecting, acquisitie, administratie (facturen opstellen) en klantcontact met key accounts.
  • Ga na of er ergens 80/20 onbalans is. Wat kost je heel veel tijd waar je eigenlijk weinig of vrijwel niks voor terug krijgt? En wat kost je minder tijd maar levert erg veel op?
  • Vervolgens wil je eigenlijk afleidingen en onderbrekingen zo veel mogelijk minimaliseren. Zodra je moet stoppen met waar je mee bezig bent kost het je weer een aantal minuten om terug op te pakken waar je mee bezig was. Als je overuren wilt verminderen is het belangrijk om je te focussen en pas iets anders te gaan doen zodra je huidige taak is voltooid. Het beste is om dit ook te delen met collega’s. Het is niet dat je geen tijd voor je hebt, maar werk liefst in de ochtend aan je eigen prioriteiten en houd pas in de middag overleggen en vergaderingen.
  • Blijf je tijd meten via Toggl (of op een andere manier, wat jij prettig vind). Nu je meer zicht hebt op eventuele afwijkingen kun je minder tijd gaan besteden aan activiteiten die weinig resultaat leveren en meer tijd steken in zinvolle, resultaatgerichte activiteiten. Het is belangrijk om te blijven meten hoe je je tijd besteedt. Zodat je, indien nodig, kunt bijsturen.

Ook jij kan leren omgaan met werkstress!

Je zult merken dat je met de 80/20 regel je stress iets kunt doen afnemen. Uiteraard is dit niet dé oplossing. Zoals eerder in dit artikel genoemd is een slechte balans slechts één van de factoren die voor werkstress kan zorgen.  Wel ben ik ervan overtuigd dat je door invloed uit te oefenen op de factoren die je kunt invloeden, je werkstress kunt doen afnemen.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!



 


Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.