mentale vermoeidheid

Zware oogleden die dichtvallen. Vermoeide armen en benen. Geeuwend op de bank zitten. Vermoeidheid kent vele vormen. Kan jij mentale vermoeidheid de baas zijn? 

Hoe lichamelijke vermoeidheid tot stand komt weten we wel. Fysieke vermoeidheid ontstaat door verzuring van spieren en een lage bloedsuikerspiegel. Dit zijn biologische reacties van het lichaam als gevolg van je activiteiten.

Eerlijk gezegd is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar mentale vermoeidheid en hoe dit precies tot stand komt. Een mogelijke verklaring is dat bij mentale inspanning je voorraad glycogeen wordt gebruikt. Dit is de benzine voor je brein. Als je deze stof gebruikt komt er adenosine vrij en dat stofje maakt je zo slaperig.

Als je slaapt wordt je glycogeenvoorraad weer aangevuld en kun je er de volgende dag weer tegen aan. Het lijkt dus dat slaap het beste middel is tegen mentale vermoeidheid, maar er is meer aan de hand.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Moe in je hoofd

Je kan mentaal vermoeid raken door denkprocessen, informatie verwerken, intensief TV kijken, computeractiviteiten, oplossen van problemen, interpreteren van gedrag en logisch nadenken.

Iedereen, ook een gezond, vitaal mens, wordt van deze activiteiten moe als ze intens zijn en lang genoeg duren.

De moeilijkheidsgraad van de mentale inspanning heeft ook invloed op de mate van mentale vermoeidheid. Een simpele rekensom uitrekenen zal je minder energie kosten dan een wiskundige formule oplossen. Ook je omgeving is van invloed op de hoeveelheid energie dat het kost om een taak te voltooien. Werken in een lawaaierige omgeving kost meer inspanning. Ook slaapgebrek, slechte werksfeer, emoties en stress dragen bij aan de mate waarin jij mentaal vermoeid zal raken.

Meester over mentale vermoeidheid

Om je mentale belasting te overwinnen kan je deze drie tips gebruiken. Doe intensief werk ‘s ochtends, neem af en toe een mini-pauze en wissel werkzaamheden af.

Doe intensief werk ‘s ochtends

De meeste mensen zijn het meest actief en fit in de ochtend. Doe dan ook je meest uitdagende en moeilijke werk. De kans dat je fouten maakt vanwege vermoeidheid is dan het kleinst.

Plan je makkelijkere taken voornamelijk in voor in de middag. Als je dan na je lunch verder werkt zal je “after-lunch-dip” minder impact hebben op je werkzaamheden.

Neem mini-pauzes

Het kan geen kwaad om af en toe even een mini-pauze in te lassen. Zelfs een pauze van enkele minuten is al voldoende om je brein op adem te laten komen. Het is zwaar en vermoeiend om constant mentaal inspannend bezig te zijn. Gun jezelf wat rust. Neem een korte pauze, bijvoorbeeld door wat vaker naar het koffieapparaat te lopen of even een praatje te maken met een collega.

Wissel moeilijke en makkelijke taken met elkaar af

Ondanks dat je je meest moeilijke taken in de ochtend hebt ingepland blijven er vast nog wel andere moeilijke taken over. Of misschien komen er wel onvoorziene, moeilijke taken bij. Dan is het belangrijk om gedurende de dag makkelijke en moeilijke taken met elkaar af te wisselen. Hiermee houdt je je energiepeil in balans en houd je mentale vermoeidheid op afstand.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.