Maagpijn door stress verhelpen

Stress kan ervoor zorgen dat je het gevoel hebt alsof er vlinders in je buik zitten. Of het voelt juist alsof je maag in de knoop zit. In dit artikel staan we stil bij hoe dit komt en wat je het beste kan doen tegen maagpijn door stress. 

In de knoop

Je maag is erg gevoelig voor veranderingen. Je zal het wel herkennen, soms als je wat anders eet moet je maag even de tijd krijgen om zich aan te passen aan deze verandering in je dieet. Ook stress en spanningen in het lichaam merk je waarschijnlijk het eerste in je maag. Buikpijn of een gek gevoel in je buik zijn de eerste tekenen van stress.

Het lichaam reageert op emotionele en geestelijke stress en dat voel je. Ook gezonde spanning zal je snel opmerken in je buik. Denk maar aan de vlinders in je buik die je hebt als je je geliefde ziet.

Hoe ontstaat maagpijn door stress?

Als je in een stressvolle situatie zit maakt je lichaam noradrenaline, adrenaline en cortisol aan. Deze stoffen helpen je met de vecht-of-vluchtmodus. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk stijgt, de ademhaling versnelt, je spieren spannen zich aan en je spijsvertering vertraagt. En juist dat laatste voel je.

Maar in onze moderne wereld krijgen we niet alleen stress van fysiek gevaar, maar ook van emotioneel of geestelijk gevaar. Voorbeelden zijn plankenkoorts en heimwee. Beiden zijn niet gevaarlijk, maar toch ervaren we stress.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Boycot buikpijn door stress

Wil jij voor eens en voor altijd van die maagpijn door stress afkomen? Pas dan onderstaande tips toe in je leven.

Maagpijn door stress tips

1. Beweeg

Probeer minimaal 3 keer per week actief bezig te zijn. Ga rondlopen of breng een bezoek aan de sportschool. Als je lichamelijk zwaar bezig bent zal je mentaal ook gefocust zijn. Dit zorgt voor afleiding waardoor de maagpijn door stress zal afnemen. Bovendien worden er zogeheten gelukshormonen aangemaakt als je sport. Je zal dus meer tevreden en gelukkiger zijn.

2. Praat erover

Spanning kan verdwijnen door erover te praten met iemand die je vertrouwd. Bespreek waar jij stress van krijgt met je beste vriend(in) of partner. Je zal merken, het lucht op.

3. Even iets anders. Zoek afleiding.

Doe dingen die je leuk vindt en waar je energie van krijgt. Spreek af met vrienden en drink een biertje in de kroeg. Voer een goed gesprek met een oude bekende. Pak een spannend boek.

4. Ontspannen met ontspanningsoefeningen

Zorg voor ontspanning door ontspanningsoefeningen uit te voeren. Maak je hoofd leeg. Hiermee ontspan je lichaam en geest. Ook je buikpijn zal hiermee verminderen.

5. Schrijf het op

Noteer wanneer je last hebt van maagpijn door stress. Dit helpt je om te inventariseren wanneer je stress hebt en waarvan. Misschien herken je een bepaald patroon? Schrijf op wat je deed, met wie en waar.

6. Bezoek de dokter

Meestal verdwijnt maagpijn als gevolg van stres vanzelf. Als je last blijft houden van de buikpijn bezoek dan een dokter. Misschien is er meer aan de hand.

7. Drink een kop kamillethee

De effecten van kamillethee werken twee kanten op: je wordt er ontspannen van én het helpt tegen buikpijn. Win-win dus. Door 1 tot 4 koppen kamillethee per dag te drinken kun je jouw stressniveau omlaag krijgen en je buikpijn overwinnen.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.