Langdurige hoofdpijn? Een duidelijk signaal van stress.

Heb je last van langdurige hoofdpijn? Loop er niet te lang mee rond, want dit is een duidelijk signaal van stress. Hoofdpijn komt voort uit spanningen en spanningen leiden uiteindelijk tot overspannenheid, burn-out of depressie. Tijd om de stress in jouw leven te verminderen!

Knokken tegen knallende hoofdpijn

Langdurige hoofdpijn is totaal geen pretje. Je kan je er behoorlijk beroerd van voelen. Soms is hoofdpijn zo erg dat je misselijk wordt. Het is lastig om hoofdpijn te bedwingen. Een aspirine kan tijdelijk verlichting bieden, maar vaak komt de hoofdpijn na een poosje weer terug. Wat kan je dan nog doen?

Hoofdpijn is erg vervelend, zelfs al is het maar een lichte hoofdpijn. De pijn is vaak zeurderig en aanhoudend. Hierdoor let je er vaak heel de dag op, wat het niet beter maakt. Gelukkig zijn er dingen die je kan doen om van je langdurige hoofdpijn af te komen. Maar voordat ik daarover tips kan geven is het belangrijk om te weten welk type hoofdpijn je hebt.

Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, namelijk spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn, migraine en hoofdpijn door medicijnen.

In dit artikel belicht ik spanningshoofdpijn, omdat de kans groot is dat je hier last van hebt.

Spanningshoofdpijn

Dit soort hoofdpijn voel je vaak aan beide kanten van je hoofd. Het kan voelen alsof er een sterk elastiek om je hoofd zit. De hoofdpijn voelt kloppend aan, en niet zozeer stekend. De doffe, drukkende pijn kan soms samen gaat met een gevoel van misselijkheid. Bovendien wordt deze vorm van hoofdpijn erger als je je gaat inspannen.

Er zijn verschillende oorzaken van spanningshoofdpijn. Te denken valt aan een gebrek aan slaap, een slechte houding, stress of angst. Spanningshoofdpijn gaat vaak gepaard met spierpijn. In dat geval is een verkeerde houding of te lang inspannend werk doen vaak de boosdoener.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.

Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug. Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

“Je cursus was super – een gouden greep. Niets bracht rust en ontspaning in mijn leven. Maar met jouw cursus is het mij gelukt!”

In het meest gunstige geval is deze hoofdpijn na een kleine 30 minuten weer weg, maar als het tegenzit kan spanningshoofdpijn zelfs enkele dagen aanhouden. Dat is nog eens langdurige hoofdpijn!

Wat je kan doen tegen aanhoudende spanningshoofdpijn

Gelukkig zijn er dingen die je kan doen om van je langdurige hoofdpijn af te komen.

Neem een massage

Je kan de pijn van je langdurige hoofdpijn verzachten door je nek en schouders te laten masseren. Kijk je partner lief aan en vraag om een verzachtende massage. Bovendien, je partner is daar ook bij gebaat. Wan waarschijnlijk ben jij veel vrolijker als je pijn minder is. Win-win!

Ontspan met ontspanningsoefeningen

Om spanning in je lichaam te verminderen kan het helpen om een ontspanningsoefening uit te voeren. Een simpele, doeltreffende ademhalingsoefening kan wonderen doen. Door je op je ademhaling en lichaam te concentreren kan je de pijn in je hoofd verzachten. Soms lukt het zelfs om met een simpele ontspanningsoefening helemaal je hoofdpijn te elimineren. Nog een reden om goed naar de signalen van je lichaam te luisteren.

Neem een goede lichaamshouding aan

Als kenniswerker zit je veel achter een bureau. Dan is een goede lichaamshouding enorm belangrijk. Als je verkeerd zit kan er van alles gaan knellen. Dat wil je voorkomen. Als je rug en schouders niet natuurlijk en comfortabel kunnen rusten ontstaat er spanning en pijn. Deze pijn kan je lang achtervolgen, zelfs al heb je inmiddels wel een goede houding aangenomen. Zorg er vooral voor dat je rug tegen de bolling van je bureaustoel steunt. En zorg er ook voor dat je schouders als het ware kunnen hangen. Opgetrokken schouders zorgen voor nek- en rugklachten.

Neem een warm bad of warme douche

Tot slot, een lekker warm bad of douche doen het goed tegen hoofdpijn. Door de warmte zal je lichaam makkelijker tot rust komen. Je kan dan makkelijker je schouders laten hangen en de spieren in je rug komen tot rust. Dit helpt om de opgebouwde spanningen weg te werken. Neem je een warm bad? Pak er dan een goed boek bij en kom helemaal tot rust.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.

Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug. Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

“Je cursus was super – een gouden greep. Niets bracht rust en ontspaning in mijn leven. Maar met jouw cursus is het mij gelukt!”

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

Werk zonder stress, de grote droom

Knallende hoofdpijn, wat doe je er aan?

Hoe hoog is jouw werkdruk?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>