Hoe verander je je gedrag? Dat doe je in drie stappen: Wees je bewust van wat je niet meer wilt, onderbreek het patroon en zet het om in iets positiefs. Door dit te herhalen leer je jezelf nieuwe gewoonten aan. Drie stappen is alles wat je nodig hebt.

Draai jij op de automatische piloot?
Veel gedrag gebeurt onbewust. We hebben vaak niet eens door dat we steeds dezelfde patronen afdraaien. En daardoor steeds dezelfde uitkomsten krijgen. Dit automatisch gedrag waar je je niet bewust van bent, noemen ze ook wel een Pavlov reactie.

Is er iets dat je graag wilt bereiken? Dan moet je – tot op zekere hoogte – je gedrag veranderen, nietwaar? Je moet andere beslissingen nemen, andere gewoonten aanleren, een andere mentaliteit ontwikkelen.

Merk je dat je steeds weer vervalt in je oude gewoonten? Dan heb je last van een Pavlov reactie. Hoe kom je daar nu vanaf?

De overeenkomst tussen mensen en honden.
We kunnen veel leren van automatisch gedrag als we kijken naar de dierenwereld. Ken je het televisieprogramma ‘De hondenfluisteraar’? In deze show is er een expert – Cesar – die honden ongewenst gedrag afleert. Het is fascinerend. Voordat Cesar langskomt hebben de eigenaren de grootste problemen hun hond in bedwang te houden. Het beest valt de postbode aan, verscheurt bankstellen en houdt de buurt wakker met geblaf. En wat de eigenaren ook proberen, niets lijkt de hond te kalmeren.

Totdat Cesar op bezoek komt. Binnen een halfuur is er van de blaffende terrorist een keurig schoothondje gemaakt. De postbode wordt genegeerd, de bankstellen worden met rust gelaten en de buurt kan eindelijk weer slapen. Hoe lukt het Cesar om zo snel het ongewenst gedrag te onderbreken en het te vervangen door iets beters?

Daar zijn drie stappen voor nodig. En het fascinerende is dat deze stappen ook werken bij mensen. Wees gerust, ik weet dat je geen blaffende buldog bent of een hyperactieve  herdershond. Maar de regels om gedrag te veranderen zijn hetzelfde. Dit zijn de drie stappen die je nodig hebt:

Stap 1: Wees je bewust.
Een hond is zich niet bewust van zijn gedrag, maar wij wel. Jij weet heel goed wat je dichterbij jouw doel brengt en wat niet. Jij bent je wel bewust van je gedrag en je gewoonte, anders zou je dit artikel niet lezen.

Wat kun je doen om je meer bewust te worden van je gedrag of patroon? Realiseer je alle nadelen die je huidige gedrag veroorzaken. Realiseer je alle voordelen die het je oplevert als je nieuw gedrag zou ontwikkelen. Dit verhoogt je motivatie te veranderen. Hoe meer bewust, hoe sneller je resultaat boekt.

Stap 2: Onderbreek het patroon.
Dit is het geheim van Cesars succes: hij onderbreekt direct het ongewenste gedrag. Vaak is er niet meer voor nodig dan een scherpe ‘kssst!’ en een uitgestoken hand. Onmiddellijk realiseert de hond zich: “Dit is niet goed, nu moet ik wat anders doen.” Zo werkt het ook bij mensen. Als jij je realiseert dat je ongewenst gedrag vertoont, onderbreek het dan direct. Wacht niet tot je er ’s avonds eens over na kunt denken, dan is het te laat.

Merk je dat je negatieve gedachten hebt? Onderbreek ze dan. Merk je dat je jezelf naar beneden haalt? Verander het onmiddellijk. Merk je dat je begint te piekeren?
Onderbreek het direct. Zo laat je je zorgen los.

Eén van mijn cliënten gebruikt letterlijk Cesars methode. Als ze merkt dat ze negatief begint denken, dan zegt ze letterlijk “Kssst!” Dat onderbreekt het patroon. En daardoor kan ze zich direct focussen op een positieve gedachte. Er zijn honderden manieren om een patroon te onderbreken. De beste manier is er één die voor jou werkt, welke dat dan ook is.

Stap 3: Zet er iets tegenover.
Nu je je gedrag hebt onderbroken, moet je er nieuw gedrag voor in de plaats zetten. Anders is er geen alternatief en blijf je hangen in een vacuüm. Daardoor  verval je na een tijd automatisch weer in je oude gedrag. Denk goed na hoe je dit nieuwe gedrag omschrijft, want dat bepaalt het succes.

Wat is beter? Proberen af te vallen of een passie ontwikkelen voor lichaamsbeweging? Ik denk dat laatste. Afvallen stimuleert niet want het is een non-doel. Je hoeft er niets voor te doen, je moet er alleen wat voor laten. Wat komt daar dan voor in de plaats? Iets niet doen is nooit een doel. Wat doe je dan wel?

Wat werkt beter? Niet meer negatief denken of proberen overal het beste in te zien? Door overal het beste in te zien, begin je automatisch positief te denken. Wat werkt beter: Ik mag niet meer twijfelen of jezelf een compliment geven? Niet meer twijfelen, je snapt het al: weer een non-doel. Weer omschreven als iets dat je niet moet doen. Door jezelf complimenten te geven doe je wel iets en dat vergroot je zelfvertrouwen.

Kortom, formuleer je nieuwe doel als iets (positiefs) dat je wel wilt. Iets niet meer willen of iets negatiefs willen laten werkt vaak niet.

Dat doe ik toch altijd?
Het enige wat je hoeft te doen is deze stappen te herhalen. In het begin verval je in je oude gewoonten. Herhaling zorgt ervoor dat je langzaam een nieuw patroon begint te leren. Totdat het automatisch gaat. De eerste keer dat een hond door Cesar wordt gecorrigeerd, kijkt hij verbaasd om zich heen: “Dit doe ik toch altijd? Wat is hier nu plotseling fout aan?” Maar na een paar correcties denkt hij: “O ja, ‘kssst!’ Dat betekent dat ik niet mag kauwen op het bankstel.”

Natuurlijk kauw jij niet op een bankstel, maar je kauwt misschien wel op negatieve gedachten. Loop je niet de postbode achterna, maar wel je oude gedrag. Houd je niet de buurt wakker, maar wel jezelf. Door je hiervan bewust te zijn, je patroon te onderbreken en er iets positiefs voor in de plaats te zetten, zorg je ervoor dat je oude gewoonten loslaat. En dat geeft bevrijding!

Wil jij je oude gewoonten loslaten? Jezelf positief veranderen?
Alle verandering begint bij je eigen persoonlijke ontwikkeling. Als jij verandert, verandert alles voor jou! Als je meer zelfvertrouwen, meer positiviteit, meer geluk en meer succes wilt in je leven, dan vind je in de webshop de e-cursussen en e-boeken die je daarbij gaan helpen!

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. Gratis e-boek | Online Training | Online Coaching

5 antwoorden
  1. mirjam
    mirjam zegt:

    Precies.
    Het is niet zonder reden dat ik op deze site kom.
    Ik wil me graag bewust worden van mijn gedrag en de invloed van het gedrag van anderen óp mij.
    Als je dit kan toepassen ben je boeken en cursussen verder bij je doel.
    Thanks Frank

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.