Overwin je innerlijke onrust met deze tips

Je voelt je opgejaagd. Je bent onrustig. Nerveus. Je tikt met je vingers op de tafel. Ken je dat gevoel? Het heet innerlijke onrust. In dit artikel lees je wat het is, hoe het ontstaat en wat je eraan kan doen. 

Wat is innerlijke onrust?

Innerlijke onrust klinkt misschien minder gevaarlijk dan stress, overspannenheid of burn-out. Desondanks is innerlijke onrust een grote onruststoker. Door je onrustig te voelen wordt er een verhoogde mate van cortisol geconstateerd in het lichaam. Cortisol staat bekend als het stresshormoon.

Een gevoel van onrust is erg vervelend. Je hebt constant het gevoel dat je dingen vergeet, dat er gevaar op de loer ligt of dat je minder bent dan een ander. Innerlijke onrust ontstaat vanuit een innerlijk conflict. Ergens vanbinnen zijn twee conflicterende belangen die strijden om aandacht.

Hoe ontstaat innerlijke onrust?

Innerlijke onrust ontstaat als een gevolg van gedachten of emoties die niet genoeg aandacht krijgen. Emoties zijn ervoor bedoeld om je in beweging te brengen. Angst zet je aan om weg te rennen en te vluchten. Woede spoort je aan om terug te vechten. Blijheid heeft als doel om je dichterbij te brengen.

Als er sprake is van innerlijke onrust dan is er waarschijnlijk ergens een emotie of gedachte die niet genoeg aandacht krijgt. Of er gaat wel aandacht naartoe, maar dat is in conflict met een andere emotie of gedrag. Er is dus sprake van een innerlijk conflict. Je wilt iets, maar je weet niet hoe je datgene kunt krijgen. Of je zou graag iets ondernemen, maar iets anders weerhoudt je ervan om datgene te doen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Hieronder ga ik verschillende methoden delen die jij kan inzetten om jouw onrust te verminderen:

  • Innerlijke onrust te lijf gaan door middel van beweging,
  • Onrust overwinnen door middel van kruiden,
  • Nooit meer onrustig dankzij de gouden tip!

Innerlijke onrust bestrijden met beweging

Eén van de meest praktische manieren om onrust te bestrijden is door je hoofd leeg te maken. Dit kan je onder andere doen door te bewegen. Er zijn verschillende manieren om jouw onrust tot rust om te vormen door beweging.

Yoga

Eén van de oudste gebruiken om onrust te voorkomen is yoga. Kort gezegd is yoga een leefwijze, filosofie en een methode om weer evenwicht aan te brengen. Het gaat hierbij vaak om tegenpolen, zoals lichaam en geest, spanning en ontspanning. Yoga heeft als doel om verbonden te zijn. Om alles als één geheel te aanschouwen. Jouw onrust is een stukje van wat je op dat moment meemaakt. Het is er, en dat is niet goed of slecht.

Eén van de yoga houdingen die je kan aannemen om te ontspannen is de kindhouding, ook wel Balasana genoemd. Zo gaat het in zijn werk:

  • Ga op je knieën zitten en breng je billen naar je hielen toe.
  • Plaats je voorhoofd op de grond voor je. Strek beide handen voor je uit.
  • Adem door je neus. Waar voel je je ademhaling?
  • Blijf net zo lang zitten in deze houding totdat je ontspannen bent.

Deze simpele oefening helpt je om je rug en armen te strekken. Wellicht dat hierdoor opgebouwde spanning verdwijnt. Elke keer dat je uitademt zakt je zitvlak wat verder naar achteren, richting de grond. Hierdoor kom je elke keer dat je ademt weer wat dieper tot ontspanning.

Kindhouding, balasana

Fitness

Voor mij persoonlijk is fitnessen één van de manieren om mijn innerlijke onrust de mond te snoeren. Dumbbells, halters, apparatuur. Het is allemaal even effectief als het gaat om het tot rust komen. In de sportschool kan ik supereenvoudig mijn hoofd leegmaken. Dit komt omdat lichaam en geest beiden zo gefocust zijn op de krachttrainingen dat er geen ruimte is voor andere emoties of gedachten.

Fitnessen om je hoofd leeg te maken

Hardlopen, wielrennen, wandelen

Daarnaast kan je uiteraard een sport beoefenen om jouw gevoel van onrust de baas te zijn. Enkele voorbeelden zijn wielrennen, wandelen of hardlopen. Maar ook voetballen, hockeyen of tennissen zijn uitermate geschikt om onrust mee te verminderen. Ook hier geldt dat je zowel je lichaam als je geest moet inspannen. Door deze inspanning is er geen ruimte voor andere emoties. Je wordt compleet in beslag genomen door de fysieke en mentale uitdaging. Dit is een ware flow ervaring, ongetwijfeld ga jij je hier goed van voelen.

Anti-stress met hardlopen

Innerlijke onrust bestrijden met thee

Naast beweging kun je ook kruidenkunde inzetten om stress en onrust in toom te houden. Je weet ongetwijfeld dat cafeïne slecht is als je wilt ontspannen. In plaats van een bak koffie in de middag drink je beter één van de volgende theesoorten.

Kamillethee

Al in de tijd van de Romeinen werd kamille gebruikt voor haar rustgevende werking. Je kan het zowel gedroogd als vers gebruiken om een lekkere thee van te maken. De kamillebloem bevat bisabolol. Deze actieve verbinding is datgene dat zorgt voor de heilzame werking. Kamillethee is een effectief anti-stress middel en heeft kalmerende eigenschappen. Eén tot vier koppen thee per dag is genoeg om lichaam en geest tot rust te brengen.

Ontspannen met een kop kamille thee

Ijzerkruid

Ijzerkruid, ook wel verbena genoemd, werd door vele volkeren beschouwd als een heilige plant. De Egyptenaren, Romeinen, Kelten, en ook de Grieken beschouwden deze plant als heilig. Dit zal vast voortkomen uit het feit dat de plant enorm gunstige werkingen op de gezondheid heeft.

De bladeren van ijzerkruid bevatten tal van werkzame stoffen. Deze plant wordt dan ook gebruikt tegen nervositeit, angst, depressiviteit, hoofdpijn en herstel na ziekte. Dit kruid werkt verkwikkend, kalmerend en aansterkend.

Ijzerkruid thee voor ontspanning

Rooibos

Als laatste wil ik het met je hebben over rooibosthee. Deze thee is je vast bekend. In de 20e eeuw werden er veel onderzoeken verricht naar de eigenschappen van rooibos. En inderdaad, rooibosthee lijkt veel medicinale eigenschappen te hebben.

Rooibos schijnt goed te zijn tegen van alles, zoals allergieën en hart- en vaatziekten. Daarnaast wordt je van rooibosthee ontspannen. Rooibos heeft een rustgevende en ontspannende werking. De thee is verkwikkend voor het zenuwstelsel. Nervositeit kan verdwijnen als je dagelijks een kop rooibos thee drinkt. Het helpt ook tegen problemen van slapeloosheid. Dit maakt de thee uitermate geschikt voor drukke kinderen, zodat zij makkelijker in slaap vallen en dieper slapen.

Ontstressen met rooibos thee

Innerlijke onrust bestrijden: dé geheime tip

Tot slot wil ik deze laatste tips met jou delen. Je weet inmiddels dat innerlijke onrust ontstaat door een innerlijk conflict. Maar hoe ontstaat dan dat innerlijke conflict?

Het antwoord:

Door jouw eigen brein.

Overleven

Het brein heeft namelijk maar één doel voor ogen: overleven. Eén van de redenen waarom mensen zulke goede overlevers zijn is omdat we ons richten op negatieve en dus soms gevaarlijke dingen. Het brein houdt hiervan. Het is dol op aandacht geven aan negatieve emoties, mogelijke gevaren en potentiële bedreigingen. Dit helpt immers om de kansen van overleven te vergroten.

Althans, zo was het duizenden jaren geleden. Inmiddels is piekeren en tobben weinig productief meer. Het doet meer kwaad dan goed. Door problemen te overdenken creëer je stress en onrust. Toch denkt het brein daar anders over.

Controleverlies en angst

Het brein gebruikt de emotie van angst om te overleven. Ieder mens heeft namelijk een mate van angst voor controleverlies en angst voor de dood. Deze angsten zijn de dingen waardoor jij gaat tobben over bepaalde dingen. Je brein denkt immers dat als je stopt met nadenken over het probleem, dat het probleem dan nooit weggaat omdat je nog niet de juiste oplossing hebt gevonden. Zoals je snapt kan hierdoor een vicieuze cirkel ontstaan. Dat wil zeggen dat je in een patroon terecht komt wat zichzelf versterkt. Je hebt stress omdat je achterloopt op je werk. Vervolgens is dat een reden om nog meer stress te krijgen. Door deze stress heb je moeite met accuraat werken, waardoor je weer achter raakt. Dit is weer een reden om meer stress te ervaren. En zo blijft het maar doorgaan.

Wat je kan doen om je brein voor de gek te houden?

Leren loslaten

Eén van de dingen die je jezelf kunt aanleren is loslaten. Leren loslaten is zo’n belangrijk onderdeel van het leven. Je komt het namelijk in allerlei situaties tegen. Soms is het goed om een idee los te laten dat niet meer werkbaar blijkt te zijn. Soms is het goed om je werk los te laten, als blijkt dat de baan die je eerst wou niet meer bij je past. Op andere momenten is het gezonder om jouw stress en problemen los te laten.

Leren accepteren

Daarnaast hoort acceptatie bij loslaten. Zonder dat je dingen leert te accepteren voor wat ze zijn wordt het erg lastig om los te laten. Je kan pas iets loslaten als je er vrede mee hebt, dus als je kan accepteren wat het voor jou betekent.

acceptatie en stress verlagen

Onrust in je lichaam kun je tegengaan door acceptatie en loslaten in de praktijk te brengen.

Het verleden accepteren.

Onthoud dat het verleden al is gebeurd. Je kan er niks meer aan veranderen. Wat gedaan is, is gedaan. Je kan niet terugnemen wat je hebt gezegd, of wat je graag had willen zeggen. Het heeft geen zin om je zorgen te blijven maken over dingen die al gebeurd zijn. Je kan ze simpelweg niet veranderen. De meest gezonde manier om met het verleden om te gaan is om te kijken wat je van je vroegere ervaringen kan leren.

De toekomst op je af laten komen

Door jouw angst voor het onbekende is het lastig om zonder uitgebreide plannen de toekomst tegemoet te gaan. Toch is ook dat onderdeel van het leven. Je kan niet alles van tevoren weten. Soms overvallen dingen je. En ja, soms ben je dus onvoorbereid. Onthoud: in het heden bepaal jij hoe je toekomst eruit komt te zien.

Onderneem dus nu stappen om de toekomst te creëren die jij voor ogen hebt. Durf je angsten opzij te schuiven en ga ervoor.

Je hebt geen controle nodig

De mooiste dingen in het leven, zoals liefde, geluk en succes zijn spontaan. Je hebt daar helemaal geen controle voor nodig. Durf je verdediging te laten zakken. Je hoeft niet altijd alert en scherp te zijn. Wees gewoon jezelf. Laat de dingen op hun natuurlijke beloop. Forceer geen uitkomsten. Wat gebeurd is dat is gebeurd en wat komen gaat dat weet niemand.

Bovendien, echte controle bestaat niet. Niemand heeft het leven compleet in de hand. Geef je over aan de spontaniteit van het leven en je zult zien dat je leven voller, gelukkiger en liefdevoller wordt.

Samenvattend: innerlijke onrust de baas

Innerlijke onrust ontstaat vanwege een innerlijk conflict. Ergens is er een conflict tussen een emotie of gedachte. Je wilt iets, maar iets anders weerhoudt je ervan. Dit kan komen door de angst om de controle te verliezen, of de angst voor het onbekende – angst voor de dood. Een manier om jouw onrust weer onder controle te krijgen is bewegen.

Door je in te spannen concentreer je je zowel geestelijk als fysiek. Hierdoor kom je in een flow-toestand, waardoor negatieve emoties en gedachten geen ruimte meer hebben. Een andere manier om elke dag wat minder onrustig te zijn is door kruiden te gebruiken. Je kunt thee drinken van rooibos, ijzerkruid en kamillebloemen.

Onthoud, innerlijke onrust zal pas echt verdwijnen als je leert te accepteren en loslaten. Dit doe je door het verleden te laten rusten, de toekomst over je heen te laten komen en in te zien dat werkelijke controle niet bestaat. Dus, verwelkom een gevoel van rust met open armen.

 


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.