Er wordt heel veel geschreven over timemanagement. ‘Timemanagement voor Dummies’ telt 264 bladzijden en vertelt je alles (en meer) over takenlijstjes, schema’s en theorieën die ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk kunt doen in een uur.
Er is echter één probleem: je hebt geen tijd om het te lezen. Waarom dat eigenlijk betekent dat je het niet belangrijk genoeg vind, lees je hieronder.

Wat is het probleem met de tijd?

We hebben er helaas niet genoeg van. Tijd is kostbaarder dan geld. Je kunt immers meer geld krijgen in je leven, maar de tijd die je hebt op aarde is beperkt. Dus proberen we met timemanagement technieken onze 300 dagelijkse taken effectiever en sneller te doen.

Na file, werk, file, boodschappen en kinderen te hebben ‘gemanaged’ vallen we ‘s avonds in slaap en denken nog net: “Ik had zo graag nog….willen doen.” Wat leuk is komt meestal na wat verplicht is, nietwaar? Tenminste, zo denken de meeste ‘verantwoordelijke’ mensen.

Maar, je zult altijd te weinig tijd vinden om de dingen te doen die je leuk vindt. Simpelweg omdat er altijd te veel dingen zullen zijn die je niet echt leuk vindt en die toch gedaan moeten worden.
Je kunt 300 taken managen qua tijd, maar ik denk dat je beter 100 taken niet kunt managen.

Wat is het probleem met timemanagement?

Het probleem is dat de mensen die boeken over timemanagement lezen de neiging hebben teveel te willen doen.
We kunnen kennelijk heel moeilijk bepaalde zaken niet doen. En dat is wel de belangrijkste voorwaarde om meer tijd te krijgen.

In mijn ogen is timemanagement voornamelijk een kwestie van loslaten. Loslaten van onbelangrijke en niet-dringende zaken. En dat is moeilijk. Dat is meer een mind-set dan een takenlijstje. Meer een beslissing dan een techniek.

De volgende uitgangspunten kunnen je op weg helpen. En als je vindt dat deze onzin zijn en je liever timemanagement technieken leest, dan staat in het begin van het artikel een goed boek over dat onderwerp. Hier de uitgangspunten:

Bepaal wat werkelijk belangrijk is.

Besteed niet te veel tijd aan onbelangrijke zaken en niet te weinig tijd aan belangrijke zaken.
Besteed niet meer tijd aan het lezen van dit artikel dan het in orde brengen van je bankrekening.
Besteed niet meer tijd aan het surfen op internet dan aan het onderhouden van je vriendschappen.
Als dat belangrijk voor je is tenminste.

Wat belangrijk voor jou is, weet alleen jij. Ik denk dat wat belangrijk voor je is de dingen zijn waarvan je aan het eind van je leven zou zeggen: “Ik wou dat ik daar meer mee had gedaan.” Bijvoorbeeld je relaties, je passie en je mooiste momenten.

Kortom, de werkelijk belangrijke zaken zijn die dingen die de kwaliteit van je leven verhogen. Punt.

Als mensen zeggen ‘Hier heb ik geen tijd voor’ bedoelen ze eigenlijk:
1. “Ik weet dat dit belangrijk is, maar het lukt me niet het in te plannen.” of
2. “Dit vind ik niet belangrijk genoeg.”

Laten we daar eens naar kijken:

“Ik weet dat dit belangrijk is, maar het lukt me niet het in te plannen.”

Er is een mooie uitdrukking die zegt: als je faalt om iets plannen, dan plan je om te falen. En als je geen eigen plan hebt dan val je automatisch in het plan van iemand anders. Wat belangrijk is, moet gedaan worden, maar niet noodzakelijkerwijs door jou. Wat kun je uitbesteden? Wat kan een ander beter doen terwijl jij je bezighoudt met de zaken die jij wilt doen? Tegenwoordig kun je bijna alles uitbesteden. Het is een kwestie van tijd versus geld. Als iets je veel tijd kost en je bent er niet goed in, hoeveel ben je dan bereid te betalen zodat een ander het voor je doet?

Hoeveel tijd ik ook besteed aan mijn belastingaangiftes, ik zal er nooit echt goed in worden of het echt leuk vinden. Dus heb ik een administratiekantoor (dat is een accountant voor mensen die geen accountant kunnen betalen.) Ik betaal graag voor die extra vrije tijd. Overigens hoeft het geen geld te kosten, je kunt ook een tegendienst leveren. Een bekende doet je belastingaangifte en jij helpt met schilderen, om maar wat te noemen.

“Dit vind ik niet belangrijk genoeg.”

Gefeliciteerd! Als je het echt niet belangrijk genoeg vindt, prima toch? Het is jouw keuze. Je hoeft echt niet alles te doen. Realiseren dat je niet alles hoeft te doen, is volgens mij de beste tip wat betreft timemanagement aller tijden.

Leer om nee te zeggen.

Het is vrij makkelijk om te bepalen waar jij tijd voor wilt vrij maken. Het wordt pas moeilijk als je omgeving van je verwacht dat jij de dingen doet die je eigenlijk niet wilt doen. Leren nee te zeggen is een belangrijke eigenschap.

Hoe leer je nee te zeggen? Door te oefenen. Je kunt het beleefd zeggen: “Ik begrijp wat je vraagt, maar ik heb het op dit moment zo druk dat ik echt niet weet hoe ik daar aan toe kan komen.” Je kunt het ook duidelijk zeggen: “Nee, sorry.”

Hoe dan ook, voor jou is je tijd het allerbelangrijkste en dus de moeite waard ervoor te vechten. Als je altijd ja tegen anderen zegt, zegt je nee tegen jezelf.

Kortom, meer tijd creëer je door:
1. Te bepalen wat werkelijk belangrijk voor je is.
2. De niet belangrijke dingen uit te besteden of over te slaan.
3. Nee te zeggen op de juiste momenten.

Alles wat je dan overhoudt, kun je met verdere technieken en takenlijstjes beheren.

Zoals Henry David Thoreau ooit zei: “Het is niet genoeg bezig te zijn. Dat zijn de mieren ook. De vraag is, waar zijn we bezig mee?”

Wil je weten hoe je gelukkig en succesvol kunt leven?

Lees dan het e-boek ‘De Sleutels van Geluk en Succes.
Het resultaat van jarenlang onderzoek en persoonlijke ervaring.
Geluk en succes zijn haalbaar voor iedereen.
Door de juiste gedachten, acties en inzichten leer je in dit boek stap-voor-stap
de sleutels van een gelukkig en succesvol leven.

Op jouw succes,

Frank de Moei | Newstart.nl

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. Ontdek het zelf!

Online Training Gratis e-boek

2 antwoorden
  1. sonya
    sonya zegt:

    Goedemorgen,

    Mijn naam is Sonya en ik ben bezig met de opleiding Management in de Zorg en Dienstverlening.
    Op school heb ik een opdracht gekregen over timemanagement.

    De vraag is welke timemanagement technieken er zijn ?

    Kunt u mij hier verder mee helpen, waar ik aan moet denken.

    Hartelijke groet,
    Sonya

    Beantwoorden
  2. Frank
    Frank zegt:

    Beste Sonya,

    Time management is een concept waarbinnen er allerlei technieken zijn.
    Het boek Time Management voor Dummies geeft je waarschijnlijk een goed overzicht.

    Met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden

Stel je vraag of geef je mening

Stel je vraag of geef je mening

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.