Hoe kom je af van angst?

Er zijn twee manieren om angst te verminderen: Door je zelfvertrouwen te vergroten, voel je je sterker en wordt de angst minder. Door uit je hoofd te stappen, neem je meer afstand van angstige gedachten en worden ze minder persoonlijk. Een combinatie van deze twee werkt het beste. Angst is niet iets om bang voor te zijn!

Angst is heel normaal, menselijk en begrijpelijk. Elke keer als we buiten onze comfortzone stappen, voelen we ons angstig: “Wat kan er gebeuren? Gaat het wel goed? Kan ik dit wel aan? Loopt het niet mis?” Iedereen voelt zich wel eens angstig. Soms kan dit zich ontwikkelen in een angststoornis, maar ik ga ervan uit dat dit bij jou niet het geval is.

Waar zijn we bang voor?
In essentie zijn we bang voor situaties die we niet kunnen controleren. Want als we het niet kunnen controleren, dan gebeurt er misschien iets dat we niet willen.

Controle is onze manier om met angst om te gaan. Helaas kunnen we niet alles controleren: soms verdienen we minder geld, hoe hard we ook werken. Soms eindigen relaties, hoezeer we ook onze best doen…

Ik heb een eigen bedrijf en kan de toekomst niet controleren. Wat gebeurt er als de economie stilvalt? Wat als niemand deze artikelen meer leest? Als ik erover pieker, is het enige resultaat dat is me slechter voel. Ik kan de economie niet beïnvloeden, maar ik kan wel vertrouwen op mijn vermogen om waarde toe te voegen aan anderen – en dus een inkomen te verdienen.

Onze behoefte aan controle heeft een prijs. Als we bang zijn voor armoede en we storen ons op onze carrière, gaat dat ten koste van onze vrije tijd. Als we bang zijn voor eenzaamheid en iedereen willen pleasen, dan lopen we onszelf voorbij. Dus totale controle is meestal niet de oplossing – en de prijs is te hoog. Er is een andere manier om met angst om te gaan:

Meer vertrouwen in jezelf.
De eerste manier is het vergroten van je zelfvertrouwen. Angst is immers de gedachte: “Als dat gebeurt, dan kan ik het niet aan.”  Maar wat als je het wèl aankunt? Wat zou er gebeuren als je meer vertrouwt op je eigen vaardigheden? Wat kun je allemaal aan als je gelooft in jezelf?

De ultieme vorm van zelfvertrouwen is: “Ik kan alles aan wat er op mijn pad komt.” En als je goed kijkt naar je verleden, dan is dat ook zo. Misschien heb je wat deuken in je zelfvertrouwen opgelopen, maar hé: je bent nog steeds hier! Je hebt het overleefd! Je beseft soms niet dat je al zelfvertrouwen hebt. Je hebt het misschien niet altijd, maar wèl in sommige situaties. Er zijn altijd situaties waarin je wel vertrouwt op jezelf.

Stap uit je hoofd.
De tweede manier om met angst om te gaan, is (een beetje) afstand te nemen van de veroorzaker van angst: onze eigen gedachten. Angst zit voornamelijk in ons hoofd. Het wordt sterker als we denken aan dingen die we niet willen ervaren. Dat maakt angstig. Denk maar eens aan armoede, of eenzaamheid, of desnoods aan hele slechte televisie: Wedden dat je je niet goed voelt?

Draai het om: ga uit van het goede en denk aan fijne dingen. Denk bijvoorbeeld dat je een ton wint in de loterij, dat er tweehonderd mensen op je verjaardag komen, of aan je favoriete televisieprogramma. Wedden dat je je beter voelt?

Ga uit van het goede.
Hoe meer afstand je neemt van je gedachten, hoe minder stress je voelt. Het vindt gewoon geen voedingsbodem in iemand met een positieve mentaliteit. Angst hoeft niet helemaal weg te gaan, het hoort immers bij het leven. Maar het hoeft je zeker niet te verlammen. De volgende keer dat je ergens bang voor bent, herhaal dan deze gedachte: “Ik ga uit van het goede en vertrouw op mezelf.”

De twee oplossingen voor angst zijn een groter zelfvertrouwen en het positief ombuigen van negatieve gedachten. De volgende e-cursussen gaan je hierbij helpen:

Vergroot je zelfvertrouwen in slechts 12 weken!
Je zelfvertrouwen is de basis voor je geluk. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, des te leuker en makkelijker alles wordt. Vergroot je zelfvertrouwen met deze online training en voel je beter over jezelf en je leven! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen.
Vergroot je zelfvertrouwen snel en eenvoudig

Word positiever in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen.
Word positiever snel en eenvoudig

En jij – hoe ga jij om met angst?
Welke tip wil je delen?

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

1 antwoord

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.