Hoe je stopt met negatief denken

hoe-je-stopt-met-negatief-denken

Is er iets irritanter dan negatief denken? Bijna iedereen heeft er last van en iedereen wil er vanaf. Veel mensen denken: “Op een dag gebeurt er iets magisch en dan word ik wakker en …. denk alleen nog maar positief. Weg zijn alle negatieve gedachten – en dan heb ik er nooit meer last van!” Maar is het wel zo simpel?

De ‘als-maar’ illusie:
1. Als ik een leukere baan zou hebben, dan was ik minder negatief.
2. Als die maar een relatie had, zou ik minder gestrest zijn.
3. Als ik maar meer geld had, dan maakte ik me minder zorgen.
4. Als ik er maar beter uitzag, dan twijfelde ik niet meer.
5. Als ik dit maar oploste, dan had ik geen problemen meer.

De kern is altijd hetzelfde: Als ik maar …, dàn zou ik stoppen met negatief denken. Nou, vergeet het maar! Sorry, maar magisch denken gaat je niet helpen. Stoppen met negatieve gedachten gaat niet vanzelf. Er bestaat geen pilletje voor en je kunt er geen Appje voor downloaden. Nee, óók geen paracetamol en óók niet in de Apple Store… Helaas!

Het enige dat je helpt, is inzicht en oefening. In die volgorde. Dus eerst wat inzicht voordat je kunt oefenen:

Waar komen negatieve gedachten vandaan?
80 Procent van je negatieve gedachten komen van je overtuigingen: Een overtuiging is de manier waarop je naar de wereld kijkt. Dáár ligt de oorsprong van je mentale spanning en daar ligt ook de oorsprong van je geluk – mits je je overtuigingen verandert. Overtuigingen zijn als een rugzak met ‘extra bagage’ die we de hele dag met ons meedragen.

Alleen zijn we er ons niet bewust van. We merken alleen dat het zwaar aanvoelt en ons tegenhoudt…

Om meer inzicht te krijgen in je overtuigingen is een artikel echt te kort. In de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress gaan we hier (veel) dieper op in – zodat je de overtuigingen die je stress geven, los kunt laten. Pas dan ontstaat er ruimte voor positievere gedachten en ervaar je automatisch meer ontspanning.

Wat gebeurt er als je ze loslaat?
Hoe merk je het verschil? Wel, negatieve gedachten hebben een enorm effect op ons leven:

1. Het kost veel mentale energie.
2. Het heeft een negatief effect op onze gezondheid.
3. Het zorgt ervoor dat we piekeren over de toekomst.
4. Het zorgt voor spanning in ons heden.
5. Het leidt tot een negatief zelfbeeld.

Al deze dingen laat je los als je de kern (je overtuigingen) onderzoekt. Dan merk je dat je ‘plotseling’ veel meer energie krijgt, je gezondheid verbetert, je meer vertrouwen krijgt in de toekomst, je meer geniet van het heden en dat je je beter voelt over jezelf.

Negatieve gedachten ontstaan nooit vanzelf.
Maar hoe oefen je nu met het loslaten van negatieve gedachten? Zoals een lezeres schreef: “Steeds dwalen mijn gedachtes af. Ik ben me er heel erg van bewust en probeer ze weer terug te pakken. Maar ik vind het zo moeilijk en heel erg vermoeiend. Is dit herkenbaar? Hoort dit bij het proces?”

Ja, dat is zeker herkenbaar en het hoort zeker bij het proces. Het kost oefening om van positief denken een gewoonte te maken. Het heeft je óók veel tijd en oefening gekost om van negatief denken een gewoonte te maken. Of dacht je dat je dat op een doordeweekse middag hebt geleerd?

Besef dat je negatieve gedachten er zijn omdat je veel hebt geoefend. Je deed dat natuurlijk onbewust en niet met opzet. Maar je hebt wel degelijk geoefend. Je negatieve gedachten zijn niet ‘toevallig’ ontstaan. Ik geef je een eenvoudig voorbeeld om te laten zien dat ‘niets’ toevallig is:

Tien hamburgers per dag – is dat slim?
Stel dat je cholesterolniveau ontzettend hoog is doordat je elke dag tien hamburgers eet. Nou, mooi – nu weten we waarom je cholesterolniveau zo hoog is! Dat is geen raketwetenschap. Het ontstaat niet ‘toevallig’. Het enige dat nu we moeten doen is:

1. Stoppen met de tien hamburgers per dag.
2. Beginnen met iets gezonders te eten.

Merk je het verschil na één dag? Natuurlijk niet! Heb je na een week nòg zin in hamburgers? Ja, soms wel. Is het een probleem om er af en toe nog eentje te eten? Natuurlijk niet. Het is een proces: elke keer dat je geen hamburger eet, maar wel bijvoorbeeld een appel, ben je op de goede weg.

Waarom oefen je niet de goede kant op?
Als je duizend hamburgers hebt gegeten, dan word je van één appel niet ‘plotseling’ gezond. Bovendien zul je eerst de overtuiging moeten loslaten dat tien hamburgers op een dag goed voor je zijn. Want dat was de oorsprong van je hele eetgewoonte. Je zult een nieuwe overtuiging moeten creëren dat appels je méér plezier geven. Dus zoals gezegd, de oorsprong van elke gewoonte ligt in je overtuigingen.

Net zoals gezond eten is positief denken dus óók een gewoonte. Het gaat niet vanzelf en het gaat niet altijd perfect. Maar elke stap vooruit is een stap in de goede richting. Negatief denken heeft ook oefening nodig, dus waarom oefen je niet de goede kant op?

Deze online cursus gaat je hierbij helpen:

Word positiever in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen.
Word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

5 antwoorden
  1. Yvonne
    Yvonne zegt:

    Gisteravond heel vluchtig dit artikel voor een deel bekeken.
    Vanmorgen op de fiets met de hond weg. Had wel handschoenen aan. De wind kwam er doorheen. Dus ik kreeg het koud er van. Nog niet in de gaten gehad dat het maar 4 graden is. En ik op de fiets tegen mijzelf zeggen positief denken, positief denken. Het scheelde wel want ik was niet zo met de kou bezig. Maar toen ik helemaal thuis was verwarmde mijn man mijn handen en stak ik ze daarna nog in een handdoek. Ik blij.
    Het is wel nodig voor veel dingen de knop om naar positief denken en het uitspreken van positieve woorden scheelt ook wel denk ik. Krijgt er een goed gevoel van.

    Beantwoorden
  2. Gerrie
    Gerrie zegt:

    Negatief denken heeft met je 2e chakra te maken, het onderbewuste en ontspannen. Positief denken is verbonden met je 3e chakra, assertief zijn, actie.
    Je moet dus zowel je onderbewustzijn opruimen door te mediteren als wel meer actie gericht worden om je goed te voelen.
    Veel mensen denken dat je via controle, 3e chakra en success, negatieve gevoelens kunt wegwerken, maar het 2e chakra is gewoon al je onverwerkte ervaring, traumas. En totdat je dit hebt opgeruimd, zal het leven je blijven bestoken met hetzelfde soort ervaringen, om je een kans te geven er dieper in te duiken en het alsnog te verwerken.
    Als je mediteert ebt het weg. Je moet het wel elke dag doen, maar het werkt!

    Gerrie van Doorn yogalerares en yogatherapeute, astrologe.

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.