ik-ben-gestrest-help

“Ik ben gestrest”. “Ik ben zenuwachtig”. “Ik ben nou eenmaal zo.” Negatieve gedachtes hebben een grotere invloed op je dan je wellicht denkt.

“Ik ben gestrest, help!”

Het is volkomen normaal om te zoeken naar hulp tegen stress. Sterker nog, ik bewonder dat je de moed hebt om jezelf te willen veranderen. Als je gestrest bent is het vaak lastig om de vicieuze cirkel te doorbreken. Je weet dat je gestrest bent en je weet in grote lijnen waar de stress vandaan komt, alleen weet je niet wat je nu moet doen. In dit artikel leer ik je wat je kunt doen als je naar je eigen idee teveel stress hebt. Er zijn twee belangrijke eerste stappen om stress te verminderen:

  1. Leren je eigen gedachten en handelen te sturen;
  2. Stressoren erkennen en herkennen.

Met deze twee simpele stappen kun je bijzondere veranderingen in je leven aanbrengen. Het is mogelijk om de dingen te veranderen waarvan je nu gestrest raakt. Of het nou komt omdat dit je karakter is of omdat stress wordt gecreëerd door factoren uit je omgeving.

Je eigen gedachten en handelen

Dit artikel begon met een aantal veel gehoorde uitspraken. We voelen ons gestrest, weten niet wat we hieraan kunnen doen en dus uiten we dit. We voelen ons machteloos. De hopeloosheid slaat toe. Als dit lang aanhoudt plaatsen we onszelf in een slachtoffer rol. We zien geen uitweg meer, we denken niet dat we in staat zijn om zelf de situatie te verbeteren. En dus doen we een beroep op anderen, we hopen dat zij ons kunnen helpen.

Ik heb goed nieuws voor je. Je beschikt namelijk over alles wat nodig is om van je stress af te komen. Hierbij is de hulp van anderen welkom, naar niet noodzakelijk.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Er zijn veel dingen in het leven die stress kunnen veroorzaken die je zelf niet in de hand hebt. Dat is naar en vervelend, maar het hoeft niet zo erg te zijn. Je bent namelijk volledig de baas over je eigen gedachten en handelen. Hierbij moet ik wel een duidelijke nuance aangeven. Je hebt gedachten en je bent niet deze gedachtes. Je gedrag bepaalt uiteindelijk wie je bent. Al heb je zoveel negatieve gedachten, uiteindelijk bepaal jijzelf hoe je hierop reageert. Klinkt dit logisch?

Je hebt vast wel eens zo’n naar gevoel of heftige emotie ervaren dat je niet weet wat je ermee moet. Het liefst zou je je hoofd in het zand steken en pas weer tevoorschijn komen als alles beter is. Maar is dat realistisch? Wat zijn dan je verwachtingen? Denk je dat de situatie zomaar uit zichzelf kan veranderen?

Diep van binnen herkennen we dit scenario vast allemaal wel. Als je niks doet om je situatie te veranderen, zal die ook niet veranderen. Hopen op een verandering waardoor alles vanzelf beter wordt is naïef en onrealistisch.

Zoals ik net al schreef is het goede nieuws dat je alles in je hebt om de verandering te bewerkstelligen. Je hebt namelijk invloed op je gedrag. Je kunt er zelf voor kiezen wat je doet. Ga je na een negatieve emotie klagen en stress ervaren, of kies je ervoor om door de zure appel heen te bijten en je in te zetten voor een positieve verandering?

Allemaal zijn we op een bepaalde manier geprogrammeerd. Ik denk anders dan jij en jij denkt weer anders dan je buurman. Gelukkig kunnen we zelf onze scripts bepalen en aanpassen. Reacties en gedrag dat niet werkt kunnen we veranderen. We gooien oude scripts weg en schrijven nieuwen. Op deze manier kun jij zelf je gedrag bepalen. Je gedachten en emoties heb je niet altijd in de hand, je gedrag wel.

Ook je gedrag op externe factoren kun je zelf bepalen. Je kunt kiezen wat je doet. Na een baaldag op kantoor kun je thuis lopen mokken. Of je geniet van je vrije tijd en accepteert dat er morgen weer een nieuwe dag is.

Je bezit de kracht om te veranderen.

Stressoren (h)erkennen

Stap 2 is het herkennen en erkennen van stressoren. Stressoren zijn factoren die stress veroorzaken in je leven. Denk hierbij aan: financiële schulden, achterstallig werk, relatieproblemen, hoge werkdruk, enzovoorts. Je snapt dat er mogelijk wel honderden stressoren zijn. Het lijkt vrijwel onmogelijk om compleet te ontsnappen aan stress. De waarheid is dat een compleet stressvrij leven onmogelijk is. De gewone mens, zoals jij en ik, zal altijd wel een zekere mate van stress ervaren.

En gelukkig maar, want soms hebben we stress nodig om te presteren. Soms kan stress ons dat kleine duwtje in de rug geven wat we nodig hebben. Er is bovendien een verschil tussen ‘slechte’ stress en ‘goede’ stress. Slechte stress ervaar je bijvoorbeeld als je last hebt van faalangst en perfectionisme. Goede stress ervaar je als je ergens naar toe leeft en je bent gespannen maar tegelijkertijd razend enthousiast, zoals de ervaring van bungeejumping of parachutespringen. Zelfs de ‘slechte’ vorm van stress is niet altijd slecht. Maar wanneer deze stress frequent terugkeert spreken we van chronische stress, deze vorm is niet meer gezond en alleen maar destructief.

Wat zijn in jouw leven stressoren die je welzijn beïnvloeden? Waarvan ondervind jij een hoge mate van stress? Je kunt hierbij stilstaan bij verschillende onderdelen van je leven, zoals hoe je bent, waar je leeft, met wie je omgaat en je carrière.  Pas als je weet wat in jouw leven stress veroorzaakt kun je werken aan een oplossing. Zoals je in stap 1 hebt geleerd kun je niet alles beïnvloeden, maar heb je wel de keuze om je gedrag aan te passen. Je kunt ervoor kiezen om anders te reageren op een stressor.

Na een lange dag op kantoor met veel frustraties en tegenslagen kan het moeilijk zijn om thuis vrolijk en opgewekt te zijn. Het kan je misschien veel moeite kosten om naar een ander te luisteren. Het liefst zou je jezelf even opsluiten en pas over een uur weer naar buiten komen. Toch is het beter om te kiezen voor een andere reactie; namelijk om wel te luisteren naar de ander. Dit is een positief gedrag, wat kan resulteren in respect van de ander en het kan jou helpen om je werkdag te relativeren. Soms is onze eerste gedragskeuze niet de beste. Als mens ben je geneigd om de weg van de minste weerstand te kiezen. Soms is dat negeren en in de doofpot stoppen.

Als je weet wat in jouw situatie stressoren zijn kun je hier rekening mee houden. Als je op werk bepaalde situaties hebt meegemaakt waardoor je gespannen bent kun je heel bewust bij jezelf ten rade gaan hoe je straks thuis wilt reageren. Probeer opgekropte spanningen te verwerken voordat je thuis bent. Leer loslaten en geniet van je vrije avond.

De volgende dag wil je misschien wel je stressoren aanpakken. Vind je het onzin om zoveel meetings te houden? Bespreek het met je chef. Erger je je aan een collega? Ga een gesprek aan met diegene (blijf wel assertief, niet agressief). Vind je dat er teveel van je wordt gevraagd en heb je te weinig tijd om alles te doen? Maak het bespreekbaar met je direct leidinggevende.

Je noodkreet “Help, ik ben gestrest!” kan snel omslaan in “Ik ben ontspannen”. Je hebt alles in je wat er nodig is om je situatie te veranderen.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.