Leer om je grenzen aan te geven

Grenzen aangeven is niet voor iedereen makkelijk. Veel mensen vinden het lastig om hun grenzen aan te geven. Dit komt omdat zij bang zijn het respect of de vriendschap van anderen te verliezen. In dit artikel leer je hoe ook jij in 4 eenvoudige stappen je grenzen kunt leren aangeven. 

Waarom is grenzen aangeven zo lastig?

Er zijn een aantal redenen waarom het zo lastig is om je grenzen aan te geven.

  • Je bent bang om het respect van de ander te verliezen,
  • Je bent bang dat het conflicten oplevert,
  • Je gaat ervan uit dat de ander jouw grenzen al kent.

Maar weet jij zelf überhaupt waar je grens ligt? En weten anderen dit ook? Zelfs je eigen grenzen helder voor ogen krijgen is niet altijd even makkelijk. Verderop in dit artikel leer je hoe je jouw eigen grenzen inzichtelijk maakt.

Wat is het doel van grenzen aangeven?

Je vraagt je misschien af waarom je al deze moeite zou doen om te leren jouw grenzen aan te geven. Wat is het doel daarvan?

Het doel van grenzen aangeven is jezelf beschermen.

Als je geen grenzen stelt doe je op den duur dingen met tegenzin, of laat je dingen gebeuren waar je niet achter staat. Het is schadeloos als dat een paar keer gebeurd, maar het moet vooral geen gewoonte worden.

Bewust of onbewust gaat men jouw grenzen op de proef stellen. Als men erachter komt dat jij makkelijk te beïnvloeden bent, zal men daar gebruik van maken. Dit gebeurt overigens lang niet altijd bewust. Iemand die niet graag zijn mouwen opstroopt zal een manier zoeken om het werk niet te hoeven doen, dit gebeurt vrijwel automatisch en onbewust. Als diegene weet dat jij het werk wel wilt doen, zal hij jou voor de kar proberen te spannen.

Grenzen stellen is dus enorm belangrijk als het gaat om zelfbescherming. Iedereen heeft grenzen. Pas wanneer jij je eigen grenzen kent kun je die op duidelijke en effectieve wijze communiceren met je omgeving.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Hoe kan het dat sommige mensen makkelijker hun grenzen aangeven?

Niet voor iedereen is het moeilijk om grenzen aan te geven. Dit heeft te maken met de onderliggende overtuigingen van iemand. De één zal geloven dat als hij zijn grenzen aangeeft, dit ten koste gaat van wat een ander wilt en dus conflicten op kan leveren. Iemand anders gelooft misschien dat hij zijn grenzen wel moet aangeven, omdat dit een teken is van autonomie.

Zoals eerder aangegeven kan het voor mensen lastig zijn om hun grenzen kenbaar te maken omdat zij van mening zijn dat dit conflicten oplevert, respect doet verliezen of omdat zij er ten onrechte van uitgaan dat de buitenwereld hun grenzen al kent.

Iemand die moeite heeft met het aangeven van zijn of haar eigen grenzen denkt mogelijk teveel aan anderen. Als je constant je grenzen verschuift omwille van anderen gaat dit problemen opleveren. Je krijgt moeite met het maken van keuzes, omdat je constant bezig bent met wat dit mogelijk betekent voor de mensen in jouw omgeving. Misschien maak je wel een keuze die ‘slecht’ is voor je omgeving, je moet er niet aan denken!

Je snapt dat dit soort denken op lange termijn ongezond is. Het voorbeeld dat ik geef lijkt misschien overdreven, maar het komt zeker voor.

Ben jij benieuwd waar jij de grens trekt?

Inzicht in eigen grenzen

Vind je het moeilijk om jouw eigen grenzen boven water te krijgen?

Je kunt onderstaande zinnen gebruiken om effectieve regels op te stellen waarmee je jouw grenzen duidelijk maakt.

“Ik heb het recht om..”

“Iemand anders mag niet..”

Deze regels helpen je om je eigen grenzen scherp in het vizier te krijgen. De bovenstaande zinnen zijn zowel gericht op jezelf (Ik heb) en op anderen (Iemand anders). Dit helpt je om je bewust te worden van jouw grenzen die je wilt communiceren met je directe omgeving.

Mogelijk grenzen zijn:

  • Ik heb het recht om nee te zeggen als ik geen tijd of energie heb.
  • Ik heb het recht om te doen wat ik zelf leuk vind.
  • Ik heb het recht om zelf te kiezen.
  • Iemand anders mag niet bepalen wat ik wel of niet kan.
  • Iemand anders mag niet iets doen waar ik mij slecht bij voel.
  • Iemand anders mag niet zomaar mijn gesprek onderbreken.

Duidelijk je grenzen aangeven

Duidelijk je grenzen aangeven begint bij jezelf. Wellicht overschrijdt men jouw grenzen omdat je nog niet duidelijk hebt gemaakt wat jouw grenzen werkelijk zijn?

Jouw grenzen aangeven in 4 effectieve stappen

Leren om jouw grenzen kenbaar te maken is een langzaam proces. Je wilt het namelijk niet overhaasten. Als je grenzen aangeeft gaan anderen in je omgeving anders op je reageren. Het heeft wat tijd nodig voordat je omgeving aan de assertieve jij is gewend.

1. De knoop doorhakken

Het begint allemaal met de eerste stap. In deze stap maak je bewust de keuze dat je wilt leren om je grenzen aan te geven. Sta stil bij de gevolgen als jij leert je grenzen aan te geven. Sommigen mensen zullen meer respect voor je hebben, anderen zullen balen van dit nieuwe gedrag. Ben je bereid om aan jezelf te werken?

2. Kleine stappen zetten

Zo ja, welkom bij stap 2. In stap 2 ga je kleine stappen zetten om te oefenen met je nieuwe gedrag. Iedereen die zijn of haar gewoontes heeft willen veranderen weet hoe moeilijk het is om een grote, drastische verandering vol te houden. We beginnen daarom klein en bouwen later uit. Oefen met het stellen van grenzen in dingen die voor jou niet enorm belangrijk zijn. Waarom? Omdat het voor jou minder erg is als hierdoor een klein conflict ontstaat. Je leert om te gaan met het tijdelijke ongemak van het stellen van grenzen. Als je gewend bent om je grenzen te verleggen omwille van anderen, zal dit even schrikken zijn. Oefen daarom eerst met minder belangrijke onderwerpen. Spring nog niet meteen in het diepe.

3. Omgaan met nieuwe reacties op jouw gedrag

Zoals je zult merken reageert men anders op je. Je handelt assertiever, wat bij sommigen een frons kan opleveren. Anderen hebben meer respect voor je, omdat ze zien dat je voor jezelf opkomt. Gun jezelf wat tijd om te wennen aan de nieuwe reacties. Trek het je bovendien niet te persoonlijk aan, sommige mensen zullen in eerste instantie negatief reageren op je nieuwe gedrag. Het is de kunst om je hier doorheen te worstelen, het zal even ongemakkelijk of confronterend zijn. Maar uiteindelijk is het de moeite dubbel en dwars waard.

4. De belangrijke grenzen

Nu je met meer zelfvertrouwen je grenzen kunt aangeven ben je er klaar voor. Tijd om een aantal belangrijke grenzen in jouw leven te herzien. Waar heb je te lang je grenzen aangepast omwille van anderen? Het is tijd om de grens te trekken waar jij het wilt. De volgende stap is het duidelijk maken van je nieuwe grenzen. Eerlijke, open communicatie is hierbij belangrijk. Je gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen neemt toe elke keer dat je merkt dat anderen nu je grenzen respecteren.

Heb jij moeite met het stellen van grenzen en assertief handelen?


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.