Wat te doen tegen extreme stress?

Soms heb je van die periodes dat echt alles tegenzit. Grote tegenslagen en rampspoed liggen op de loer. Je hebt het gevoel dat je het allemaal niet meer aan kan. Wat kan je doen tegen extreme stress? 

Rampspoed, overleven en hoe je omgaat met stress

Stress is erg vervelend. Het beïnvloed je leven op vervelende manieren en kan zelfs de oorzaak zijn van langdurige problemen. Je voelt je opgejaagd, hebt last van hoofdpijn, je bent humeurig en kan niet goed slapen. Niet alleen jij, maar ook je omgeving heeft hier last van. Zij zouden je waarschijnlijk graag helpen, maar helaas kunnen ze niet altijd veel voor je doen. Mensen in je omgeving kunnen een steun en toeverlaat zijn, maar uiteindelijk ben jij degene die zal moeten zorgen voor verandering.

Welke verandering er nodig is ligt aan de bronnen van je stress. Heb je financiële zorgen? Last van baanonzekerheid? Heb je te maken met het verlies van een dierbare?

In sommige gevallen kan je zelf keuzes maken en actie ondernemen om de stress te verminderen. In andere gevallen kan je alleen kiezen om anders om te gaan met de ogenschijnlijke negativiteit in bepaalde situaties. Dat wil zeggen, je kan dan slechts kiezen hoe je omgaat met de stress in je leven.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Stress zit tussen de oren. Alle stress die jij, ik, of wie dan ook, ervaart wordt door die persoon zelf gecreëerd. Het is een biologisch en natuurlijk proces, dat uiteindelijk onderdeel is van ons lichaam en van wie we zijn.

Door de jaren heen is onze omgeving verandert en is de stressreactie zoals we die kennen niet meer nodig. We hoeven niet meer te vluchten of vechten van wilde dieren. Maar onze reactie op situaties is nog vaak als die van onze verre voorouders; we schatten in dat de situatie gevaarlijk is. Soms zelfs levensbedreigend. Als gevolg daarvan gaat onze hartslag omhoog, we gaan zweten en staan op scherp.

Bij extreme stress is dat exact wat er gebeurd. Je lichaam gaat in een modus die bekent staat als de vecht-of-vlucht modus. Bepaalde lichamelijke processen die op dat moment niet nodig zijn worden stopgezet, zodat al je energie en bloed naar je spieren kan gaan. Dit maakt vechten of vluchten makkelijker.

Extreme make-over

Om extreme stress te overwinnen is veel nodig. Je kan niet passief afwachten tot je leven vanzelf beter wordt. Het zou makkelijk zijn, maar zo werkt de wereld niet. Je moet zelf de regie over je leven nemen. Je moet de verantwoordelijkheid voor je eigen leven oppakken. Dit houdt in dat je af en toe voor jezelf moet kiezen. Zeker als het aankomt op gezondheid, geluk en liefde. Niemand anders kan voor jou bepalen of je gezond genoeg bent, of je gelukkig genoeg bent of dat je liefde genoeg hebt. Alleen jij kan dat bepalen. En alleen jij kan bepaalde keuzes maken om gezonder of gelukkiger te worden. Alleen jij kan bepalen hoeveel liefde je geeft en ontvangt.

Om van extreme stress af te komen moet je radicaal veranderen. Je moet vanuit je passieve schulp kruipen en proactief worden.

Cirkels van betrokkenheid en invloed

In zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ toont Stephen Covey de cirkels van invloed en betrokkenheid. Je cirkel van betrokkenheid omvat alles waar je je bij betrokken voelt. Dit kunnen ook dingen zijn waar je nu nog geen invloed op uit kan oefenen.

Stephen-Covey-Cirkels

Door tijd en energie te steken in de binnenste cirkel, de cirkel van invloed, kan je je invloed doen groeien.

Hoe groter je jouw cirkel van invloed kan maken, des te beter kan je richting geven aan je eigen leven en des te minder tijd ben je kwijt aan passief gedrag.

Dit is de manier om extreme stress te doen afnamen. Neem het heft in eigen hand. Wees proactief en creëer je eigen route.

Jouw leven, jouw keuzes

Om jouw stress te overwinnen zal het noodzakelijk zijn om proactief in het leven te staan. Door de keuzes die je maakt kan je jouw leven beïnvloeden en vormgeven. Om erachter te komen welke stressoren – bronnen van stress – in jouw leven voor veel ellende zorgen kan het helpen om onderstaande vragen te beantwoorden.

  • Heb ik financiële zekerheid? Heb ik een gegarandeerd inkomen en geen hoge schulden?
  • Heb ik een partner en zo ja, ben ik tevreden met diegene? Zijn de wederzijdse verwachtingen van elkaar in verhouding?
  • Besteed ik genoeg tijd aan mijzelf?
  • Besteed ik genoeg tijd aan mijn gezin, mijn familie en mijn vrienden?
  • Heb ik een gebalanceerd leven? Mis ik iets op mentaal, emotioneel of fysiek gebied?
  • Zijn mijn draagkracht en draaglast in overeenstemming?
  • Haal ik voldoening uit mijn werk?
  • Leid ik een autonoom leven?
  • Ben ik slachtoffer van mijn omstandigheden?
  • Ben ik bereik om de regie over mijn leven weer op te pakken?

De kracht van proactief handelen schuilt hem in het feit dat je daardoor meer richting kan geven aan je leven. Bovendien zal je minder tijd kwijt zijn aan reactief gedrag, want je maakt je eigen keuzes.

Alle tijd en aandacht die je besteed aan dingen die je niet kan beïnvloeden, gaan ten koste van de dingen die je wel kan beïnvloeden.

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

Wat te doen bij stress?

Beter omgaan met stress in 3 stappen

7 Tips voor ontspanning op het werk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>