Ben jij druk in je hoofd? Lees hier hoe ongezond dat is!

Ben jij druk in je hoofd? Ik ken het gevoel. Een aantal jaren geleden was ik vaak onrustig en moest ik bezig blijven. Mijn hoofd liep hierdoor vaak over, ik was minder alert en erg vergeetachtig. Als je hoofd overloopt is dat een duidelijk teken dat het tijd is voor een andere aanpak. Hoe je van dat drukke gevoel afkomt lees je in dit artikel.

Druk en onrustig in je hoofd

Iedereen heeft weleens dagen dat zijn hoofd op hol lijkt te slaan. De gedachten vliegen alle kanten op en het is erg lastig concentreren. Als dit af en toe voorkomt kan je ermee leven, maar voor veel mensen is dit de realiteit van de dag.

Deze druk kan ontstaan door verschillende bronnen. In de tips die volgen in dit artikel worden de meest voorkomende oorzaken besproken en aangepakt. Zodat ook jij een rustig, kalm leven kan leiden.

Drukdoenerij is erg ongezond. Bepaalde gedachtes – veelal negatief – kunnen je helemaal meeslepen. Voor je het weet zit je je druk te maken om dingen die er nog niet toe doen. Bijna 80% van onze tijd zitten we met onze gedachten in het verleden, of in mogelijke scenario’s in de toekomst. We denken na over wat we vroeger fout hebben gedaan of wat er mogelijk mis kan gaan in de toekomst. Herken je dit bij jezelf?


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Zelf was ik altijd erg onrustig omdat ik het gevoel had dat ik nog van alles moet doen. Ook dat is waarschijnlijk niet onbekend voor jou. Uiteindelijk gebruikte ik time management methoden en to-do lijsten om mijn hoofd leeg te maken, zodat er veel meer ‘mentale ruimte’ ontstond.

Pas na veel oefenen ontdekte ik wat dit met mij deed. Ik werd veel creatiever, voelde mij veel energieker en leefde meer in het hier en nu. Pas als je hoofd echt leeg is merk je wat je al die tijd hebt gemist.

The mind is for having ideas, not holding them.– David Allen

Dus wat betekent druk in je hoofd voor jou? Voel je je opgejaagd en onrustig? Heb je het idee dat je achter de feiten aanloopt?

5 Kansen om de drukte in je hoofd te verminderen

Zoals ik eerder al schreef zijn er verschillende oorzaken die de onrust in je hoofd kunnen veroorzaken. Hieronder worden de 5 meest voorkomende oorzaken beschreven en er wordt aangegeven wat je eraan kan doen.

Langdurige onrust = er klopt iets niet

Als je hoofd bezig is met terugkerende gedachtes dan klopt er iets niet. Er iets dat niet bij je past. Pas wanneer iets helemaal is afgerond komen deze gedachten niet meer terug. Het is net als met dingen onthouden, zolang als dat je iets nog moet onthouden komt de gedachte aan dat ene op de meest onlogische momenten weer naar boven.

Wat past er niet in je leven? Wat klopt er niet? En wat zou je aan datgene kunnen doen om het positief te veranderen?

Vol hoofd, leeg leven

Logischerwijs zorgt een druk leven voor een vol hoofd. Probeer elke week wat tijd in te plannen om te ontspannen en tot rust te komen. iedereen heeft wat ‘me-time’ nodig waarin je lekker wat voor jezelf kan doen.

Plan ook nooit afspraken in gelijk na elkaar, plan altijd wat tijd tussenin. Beperk je verplichtingen per dag. Zorg dat je niet meer dan twee vergaderingen van een uur per dag hebt.

Veel tijd is veel denken

Als je veel tijd hebt om na te denken gaat het brein vaak overuren draaien. Je gedachten gaan terug naar het verleden of denken in hoe de toekomst eruit kan zien. Ons survival instinct let hierbij vaak op de dingen die mis gingen of die mis kunnen gaan. Laat je niet misleiden door deze negatieve gedachtes. Probeer jezelf terug te halen naar het heden. Focus je op de activiteit die je aan het doen bent.

Een erg goede manier om dit te leren is meditatie. Een simpele oefening kan voldoende zijn om je gedachten en focus te verleggen.

Meditatie voor beginners

  1. Zet een timer op 11 minuten.
  2. Ga comfortabel zitten
  3. Adem een paar keer diep in en diep uit
  4. Sluit dan je ogen en adem weer normaal
  5. Doe een korte check van je lichaam. Begin van boven en werk naar beneden. Hoe voel je je? Zijn er punten van spanning of lichtheid in het lichaam?
  6. Concentreer je vervolgens op je ademhaling. Is het ritme van je ademhaling gelijk? Waar voel je je ademhaling het meest?
  7. Als je gedachten afdwalen, haal je focus dan rustig en geleidelijk weer terug naar je ademhaling.
  8. Doe dit totdat de timer afgaat.

Door regelmatig (liefst zelfs dagelijks) een korte meditatie oefening uit te voeren leer je dat het oké is om niet altijd maar bezig te zijn. Je leert om je gedachten te verleggen naar hetgeen je nu aan het doen bent, zelfs als je stil zit en eigenlijk niks doet. Hier kan je erg veel ruimte in je hoofd mee creëren.

Is het druk op het werk?

Ik kan mij niet voorstellen dat de banen makkelijker worden. De technologie ontwikkelt zo snel en we eisen steeds meer van elkaar. Het leven wordt gejaagder en hectischer, en dat zie je ook op kantoor. Werkstress is een probleem dat steeds groter wordt. Als het druk is op je werk probeer dan prioriteiten aan te brengen in wat je moet doen. Als je aan iets begint probeer dan alleen met dat ene bezig te zijn, ga pas iets anders doen als deze taak af is.

Schrijf het van je af

Malende gedachten kan je verminderen door ze op te schrijven. Noteer waar je je druk om maakt. Pas wanneer je iets opschrijft – waarvan je brein denkt dat je het moet onthouden – gaat de gedachte weg. Leef een vol leven met een leeg hoofd.

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

Wanneer ben je overspannen?

Houdt je stresshormoon onder controle

Wil jij assertief worden?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>