Wil je meer resultaat? Gebruik dan de kracht van visualisatie. Om te krijgen wat je wilt, moet je het eerst zien. Gebruik je voorstellingsvermogen en trek aan wat je wilt. Dit is de ongelofelijke kracht van visualisatie.

De kracht van je voorstellingsvermogen.
Een paar jaar geleden wilde ik een nieuwe auto kopen. Ik was helemaal weg van een bepaald type: laten we die ‘De Fantastische Auto’ noemen. Deze auto had alles waar ik van droomde. Mijn gevoel zei: ‘Dit is het helemaal.’ Ik keek wekenlang naar de foto’s en zag mezelf er helemaal in rijden. Onderschat nooit de kracht van je voorstellingsvermogen…

Na lang zoeken vond ik er één die precies de juiste opties en kleur had. Ik belde de dealer en hoorde: “Helaas is hij net verkocht.” Daar ging mijn droomauto, want dat model met die specificaties was heel moeilijk te vinden. Ik dacht er nog een aantal weken aan hoe jammer het was dat hij net verkocht was.

Kies je voor verstandig of voor wat je echt wilt?
Veel mensen in mijn omgeving zeiden toen: “Dat is veel té, die auto. Je kunt beter kiezen voor auto B: ‘De Verstandige Auto.’ Ik maakte een proefrit met dit type. Het voelde niet verkeerd, maar ook niet fantastisch. Toch besloot ik hem te kopen (het was immers verstandig) en regelde met de dealer een ANWB-keuring.

‘s Avonds keek ik toch nog even op het internet en zag tot mijn verbazing weer Een Fantastische Auto te koop staan – met de opties die ik zocht. De volgende ochtend vroeg reed ik naar een andere provincie en maakte een testrit. Dit was het helemaal! Wat een geweldige auto! Ik zat keihard te lachen tijdens de proefrit. Ik kocht hem, belde de andere dealer op en cancelde De Verstandige Auto.

Hoe groot is de kans?
Aan het einde van de dag keek ik door de map met alle foto’s die ik had uitgeprint en vond daar ook De Fantastische Auto, die een paar maanden geleden net verkocht was. Ik vergeleek deze met de auto die ik net had gekocht: Dezelfde kleur. Exact dezelfde opties! Hé, ook precies hetzelfde bouwjaar en aantal gereden kilometers!? Ik keek beter op de foto en zag de nummerplaat: het was exact hetzelfde kenteken als die van de auto die ik net had gekocht.

Wat bleek? De Fantastische Auto die aan mijn neus voorbij was gegaan, was gekocht door een dealer. En die had hem weer verkocht aan degene waar ik deze auto een paar maanden later van kocht. De auto die ik helemaal fantastisch vond, maar net gemist had, had ik een paar maanden later zelf gekocht, zonder dat ik het in de gaten had.

Draai de sleutel om.
Eén van mijn cliënten vertelde me laatst dat hij letterlijk – elke keer als hij in de auto stapte en de sleutel omdraaide -zich voorstelde dat hij in Zijn Fantastische Auto reed. Een tijd later reed hij er ook daadwerkelijk in. Dat is de kracht van je voorstellingsvermogen.

Om te krijgen wat je wilt, moet je het eerst zien.
Hoe kun je een partner vinden, als je geen idee hebt wat je precies zoekt? Dan kom je met iemand thuis waarvan je later zegt: “Hé, die wilde ik helemaal niet!” Hoe kun je een droombaan vinden als je niet weet hoe die eruit ziet? Hoe kun je überhaupt bereiken wat je wilt, als je het niet kunt voorstellen? Voorspel je toekomst door deze zelf te bedenken.

Wat komt voordat je het ziet?
We steken heel veel tijd in dingen doen, maar weinig tijd in dingen voorstellen. Veel actie en weinig visie. Toch ligt daar de sleutel. Droom van je doelen, ga er helemaal in op. Voel hoe het voelt als je in die auto rijdt. Stel je voor wat je doet als je je ideale baan hebt. Gebruik al je zintuigen. Hoe meer details, hoe beter. Alles wat er in deze wereld is gecreëerd door mensen, is eerst gecreëerd in gedachten. Er kwam eerst een gedachte, toen een Egyptische Piramide. Er kwam eerst een droom, toen een Disney World. Niet andersom!

Wat ligt op jou te wachten?
Ik weet het zeker. Ergens op jou wacht je ideale baan, je ideale partner, je ideale auto, je ideale vakantie, je ideale – wat het ook is dat je wenst. Door het te negeren, komt het niet dichter bij. Door verstandig te zijn, zul je het niet vinden. Juist door het te claimen – in je gedachten – als iets dat bij jou hoort, zul je het aantrekken.

Een kleine waarschuwing.
Je moet er zelf ook wat voor doen. De persoon die op zolder gaat zitten en denkt: “Nu ga ik alles visualiseren wat ik wil en wacht af”, zit waarschijnlijk nog steeds op die zolder af te wachten. Je moet er ook wat voor doen. Als je wilt drinken, kun je zoveel water visualiseren als je wilt, maar het zal je dorst niet lessen. Actie verbindt je droom met de werkelijkheid.

Voorstellingsvermogen zonder actie is als een auto zonder brandstof: hoe kom je dan vooruit? Actie zonder voorstellingsvermogen is als een auto zonder weg: Hoe weet je dan waar je naar toe gaat?

Wil je weten hoe je je elk doel bereikt?
Bestel dan het e-boek ‘De sleutels van geluk en succes.
Door de juiste gedachten, acties en inzichten leer je in dit boek stap voor stap
je doelen te bereiken en je goed te voelen.
“Dit boek dringt door tot de kern van persoonlijk succes.”
“Een inspirerende eyeopener en een ‘must’ voor je boekenkast!”
“Dit boek is voor iedereen die openstaat voor verandering, maar nog twijfelt over de juiste (snel)weg!”

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. Gratis e-boek | Online Training in Geluk en Succes

4 antwoorden
  1. Bob
    Bob zegt:

    “Aan het einde van de dag keek ik door de map met alle foto’s die ik had uitgeprint en vond daar ook De Fantastische Auto, die een paar maanden geleden net verkocht was.”
    Ik vind dit wel heel interessant. Ik zag laatst een video over Oprah Winfrey op youtube over dat ze helemaal geobsedeerd was door de kleur paars. Doordat ze deze kleur zo vaak visualiseerde ging ze allerlei
    paarse situaties meemaken: Zo werd ze gevraagd om mee te spelen in een film over ja: de kleur paars.
    Om in te gaan op te quote uit het artikel: ik denk dat als je een beeld echt heel helder visualiseert van wat je wil hebben en je onderneemt effectieve actie dat je dan die auto op een gegeven moment echt krijgt.
    Belangrijk is wel te zorgen dat je heel erg sterke wilskracht die je focust geen negatieve vormen gaat aannemen. Zo moeten mensen in je omgeving wennen aan je nieuwe manier van denken.
    Ikzelf gebruik vaak de kleur blauw en ik moet er voor zorgen dat
    het een serene en kalme vertrouwde visualisatie blijft en geen obsessie word.

    Beantwoorden
  2. Frank
    Frank zegt:

    Hi Bob,

    Dat verhaal over Oprah Winfrey kende ik niet – mooi voorbeeld!
    Ben het met je eens dat als je sterk weet wat je wilt en actie onderneemt, je veel kunt bereiken. In dit voorbeeld gaat het om een auto, maar het geldt net zo goed voor alle andere ervaringen, van relaties en banen tot zelfvertrouwen.

    Dank voor je bijdrage 🙂

    Groeten
    Frank

    Beantwoorden
  3. ERik
    ERik zegt:

    Wederom een mooi artikel en kan het alleen maar beamen. Wat ik er aan wil toevoegen is dat je onbewuste hier ook een hele belangrijke rol in speelt. Je kunt heel bewust een visie hebben, maar als je er (onbewust) niet echt in geloofd, komt het ook niet uit.

    Ik heb al een aantal dingen bereikt door visualitie/dromen en er ook echt in te geloven. Veel mensen onderschatten de kracht hier van.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Corrie Reijngoud, katrin van de water. katrin van de water heeft gezegd: De ongelofelijke kracht van visualisatie – http://tinyurl.com/5r4v9h7 […]

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.