concentratieproblemen-door-stress

Concentratieproblemen door stress hebben een erg nadelig effect op je persoonlijke effectiviteit. Focus en concentratie zijn vaak nodig om ergens het beste van te maken. Als je je niet kunt concentreren, gaat dat vroeg of laat zijn tol eisen.

Concentratieproblemen door stress komen veel voor. Stress en concentratie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Sommige mensen presteren beter onder druk, terwijl anderen dan juist niks meer gedaan krijgen. Een verminderde concentratie door stress komt doordat je lichaam de spanningen niet kan verwerken. Je bent minder alert, vergeetachtiger en futloos. Herken jij dit?

Herken jij deze concentratieproblemen?

Concentratieproblemen kunnen op tal van manieren tot uiting komen. Gedachten spoken door je hoofd, waardoor je je niet kunt concentreren op één ding. Misschien heb je last van uitstelgedrag, omdat je je nu niet goed genoeg voelt om aan die belangrijke taak te beginnen. Je wordt vergeetachtig en weet zelfs niet meer de dingen die je normaliter altijd wel onthoudt.

Typische symptomen van concentratieproblemen zijn:

  • Moeite met concentreren op één ding
  • Vergeetachtig
  • Lusteloos
  • Moeite om nieuwe opdrachten te beginnen
  • Kost veel moeite om hoofd- van bijzaken te onderscheiden
  • Je wordt slordiger en maakt meer fouten.

Het is wel zo dat concentratie en geheugen erg persoonsafhankelijk zijn. Ik ben van mijzelf erg vergeetachtig, dat ben ik altijd al geweest. En ik weet van mijzelf dat ik snel ben afgeleid als ik beweging zie of geluiden hoor.

Ik vind het lastig om te concentreren in een ruimte waar mensen om mij heen praten. Ik ga dan onbedoeld de gesprekken volgen waardoor ik niet meer 100% gefocust ben op mijn werk. Mijn oplossing is om dan naar muziek te luisteren door gebruik te maken van oordoppen die het geluid van buitenaf goed filteren.

De een is gewoon minder snel afgeleid dan de ander. Toch kan je wel een aantal dingen doen om je concentratie en geheugen te verbeteren. Daarvoor is het belangrijk om eerst te weten waarom stress je concentratie beïnvloed.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Stress versus concentratie

Het is niet heel lastig om te begrijpen dat stress je concentratie vermogen beïnvloed. Stress heeft slechter cognitief functioneren als gevolg. Je hebt een verminderd geheugen, vindt het lastiger om je te concentreren en informatie komt langzamer binnen. Je hebt moeite met alle prikkels van buitenaf te verwerken. Je hoofd kan soms ‘vol’ voelen. Alsof er een dichte mist in je hoofd hangt en je niet meer helder kan zien.

Als je stress ervaart maakt je lichaam cortisol aan. Dit stresshormoon compenseert de energie die je lichaam gebruik om in de vlucht-of-vecht modus paraat te staan. Deze modus vergt veel aandacht en energie op. Cortisol heeft een nadelig effect op je cognitief functioneren. Hoe meer stress, hoe meer cortisol er wordt aangemaakt en hoe minder goed je kunt onthouden en concentreren.

Boost je concentratie

Er zijn een aantal tips die je kunnen helpen om je concentratie te verbeteren.

1. Mind sweep

Een mind sweep houdt in dat je alles wat je moet doen, zowel voor privé als werk, op papier zet. Het belangrijkste hierbij is dat je ruimte vrij maakt in je hoofd. Door dingen te externaliseren hoef je ze niet meer te onthouden. Waardoor je veel meer ruimte en energie krijgt voor mentale taken. Dus, schrijven maar!

2. Begin met het belangrijkste

Zodra je een mind sweep hebt uitgevoerd weet je ongetwijfeld wat het belangrijkste is om als eerste uit te voeren. Begin hiermee. Doe je belangrijkste taak als eerst. Vaak is het belangrijkste ook het meest pijnlijke of ongemakkelijkste. Er bestaat vaak een kans dat je zult falen of dat je niet alles goed zult doen. Daarom zijn we over het algemeen geneigd om lastige taken zo lang mogelijk voor ons uit te schuiven. Maar het creëert veel stress als je met iets bezig bent terwijl je ondertussen weet dat je iets belangrijkers laat liggen. Voer je belangrijkste taak eerst uit en dan zal je zien dat de je aan de rest van je taken met veel meer focus kunt werken.

3. Laat anderen weten dat je ongestoord wilt werken

Een grote ergernis en afleiding binnen kantoren zijn de open kantoorruimtes. Het is goed om met z’n allen bij elkaar te zitten, maar het wordt er niet rustiger of stiller op. Als je moeite hebt met werken in drukke ruimtes zoek dan een stillere plek op. Je kunt bijvoorbeeld tijdelijk in een vergaderruimte gaan zitten om die belangrijke taak af te ronden. Als dat echt niet kan raad ik je aan om helder, open en eerlijk te zijn tegen collega’s. Vertel ze dat je ongestoord wilt werken omdat je iets moet afronden. Vrijwel iedereen heeft hier begrip voor.

4. Deel taken op in stappen

Als je moeite hebt met concentreren wordt het lastig om hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Ook grote, uitdagende opdrachten lijken nog lastiger dan dat ze al zijn. Het helpt als je grote opdrachten op knipt in kleinere deeltaken. Deeltaken zijn vaak wel overzichtelijk en dus makkelijker uit te voeren. En alle deeltaken samen vormen dat lastige, grote karwei, wat dus eigenlijk best mee valt als je het in kleine stappen aanpakt.

5. Single-task

Dit is niet nieuw voor je. Single-tasken werkt beter dan multi-tasken. Eigenlijk bestaat het hele fenomeen multi-tasken niet. Je kan namelijk mentaal gezien niet bezig zijn met verschillende dingen tegelijkertijd. Je kunt alleen snel schakelen en wisselen tussen dingen. Dat is wat er gebeurd bij multi-tasken, je wisselt constant van het ene naar het andere. Wist je dat het gemiddeld 20 minuten duurt voordat je weer de draad hebt opgepakt na het wisselen van taak?

Concentratieproblemen door stress zijn vervelend, met deze tips kun je hopelijk een eind komen om je concentratie en geheugen te verbeteren.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.