vermoeidheid-na-burnout

Een burn-out laat sporen achter. Blijvende vermoeidheid na een burn-out is geen uitzondering. In dit artikel lees je meer over de blijvende gevolgen van een burn-out en hoe je de vermoeidheid kan overwinnen.

Het lijkt zo onwaarschijnlijk: dat je letterlijk te moe bent om uit bed te komen. Toch zijn er genoeg Nederlanders die met dit probleem te maken hebben. Zij lijden aan chronische vermoeidheid als gevolg van een burn-out. Vermoeidheid kan namelijk erg lang blijven aanhouden nadat men overspannen of met een burn-out thuis komt te zitten. Het is erg aantrekkelijk om dan op de bank te blijven zitten of op bed te blijven liggen. Maar daarmee kom je niet van je vermoeidheid af, toch?

Blijvende vermoeidheid

Iedereen is weleens moe. Maar blijvende vermoeidheid is iets anders dan gewoon moe zijn. Je kan je mentaal of fysiek moe voelen. Bij vermoeidheid na burn-out spreken we vaak van extreme mentale vermoeidheid, waardoor je ook lichamelijk erg moe zal zijn. Bij vermoeidheid hoort meer dan alleen knikkebollen. Blijvende vermoeidheid gaat vaak gepaard met:

  • Aanhoudende hoofdpijn
  • Stijve spieren
  • Last van zere ogen
  • Nekpijn
  • Pijn in schouders
  • Pijn in rug
  • Snel geïrriteerd en prikkelbaar
  • Vaak duizelig

Omgaan met de vermoeidheid na burn-out

Het is dus niet alleen de vermoeidheid zelf, maar ook de bijbehorende pijn. Zoals je snapt is het erg vervelend om ten eerste met een burn-out thuis te zitten en vervolgens in de nasleep terecht te komen met alle gevolgen van dien. Als het nog niet te laat is dan raad ik je aan om er alles aan te doen om een burn-out te voorkomen. En dat doe je, anders zou je dit artikel nu niet aan het lezen zijn.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Voor degenen die herstellende zijn van een burn-out heb ik een aantal tips die ik graag met je wil delen. Hopelijk helpen deze tips als handvatten en kan je de blijvende vermoeidheid na burn-out gaandeweg overwinnen.

Ga sporten

Het klinkt heel tegenstrijdig, maar bewegen is juist erg goed voor je lichaam ondanks dat je moe bent. Op de bank hangen of op bed blijven liggen werken juist averechts. Als je beweegt krijgt je lichaam nieuwe energie en begint het bloed te stromen. Je lichaam moet zich inspannen en in dit geval voelt dat juist erg fijn. Je zult zien, na wat sporten voel je je fitter en energieker.

Ergens is wel een kantelpunt. Als je last hebt van een burn-out zul je namelijk op den duur weer wat energie krijgen. Als je te hard van stapel loopt put je jezelf weer teveel uit en ben je deze herwonnen energie zo kwijt. Bouw het langzaam op en neem kleine stapjes.

Beweging en burn-out

Pak je (mentale) rust

Pak je rust. Vooral mentaal. Na een burn-out is de kans heel groot dat je veel gaat piekeren en tobben. Probeer dat vooral niet te doen. Dat is echt enorm lastig, maar wel het beste voor je. Ik kan je aanraden om aan een mindfulness oefening te proberen. Naar mijn mening is meditatie de beste manier om je innerlijke stemmetje te dempen.

Slaapmiddelen: wel of niet?

Als je enorme moeite hebt om rust te vinden kan het helpen om medicatie te gebruiken. Ik zou dit echter pas als laatste redmiddel inzetten. Matig gebruik van rustgevende slaapmiddelen kan je helpen om wat meer rust te creëren. Uiteraard is het verstandig om dit eerst te overleggen met je huisarts. Slaapmiddelen staan namelijk bekend om hun verslavende werking.

Burn-out herstel met thee en kruiden

Wellicht dat homeopathische middelen en bepaalde thee ook helpen om je te kalmeren. Kamillethee is bijvoorbeeld uitermate geschikt om te drinken voor het slapengaan. Voordat je aan de slaappillen gaat is het aan te raden om eerst thee of homeopathische middelen te proberen.

De kracht van rust

De blijvende vermoeidheid na een burn-out kan je niet overwinnen door alleen maar te slapen en op de bank te zitten. Er is een verschil tussen niks doen en rusten. Rust goed en bewust. Als je moe bent kan je beter een powernap doen zodat je daarna weer iets fitter bent. Als je niet in slaap kunt vallen is dat geen probleem, bewust even gaan liggen kan helpen om tot rust te komen. Wanneer je merkt dat je onrustig begint te worden kan je juist kiezen voor een lange wandeling, een korte sportsessie of een bezoek aan de fitness.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.