Dit artikel gaat over betere relaties met anderen: familieleden, vrienden, kennissen en collega’s.

In het eerste deel van deze serie hebben we tips voor het ontwikkelen van gezonde relaties besproken:

– Laat de ander in zijn of haar waarde.
– Focus op de overeenkomsten, niet de verschillen.
– Zie het beste in de ander.
– Wees geïnteresseerd.
– Wees jezelf.
– Blijf positief.
– Bepaal of de balans goed is.

Maar hoe kun je nu weten of je relatie met een familielid, vriend(in), kennis of collega gezond is? En wat kun je doen als dat niet zo blijkt te zijn?

Dat is het onderwerp van dit tweede artikel in deze serie.

Wat doe je als een relatie niet goed is?

Tekenen dat een relatie met een vriend(in), familielid, kennis of collega niet goed is, zijn:
– Er is geen vertrouwen.
– Er is geen oprechte belangstelling.
– Er is een disbalans: Het gesprek gaat meestal over één persoon. De ander wordt gedwongen te luisteren en komt zelf weinig aan het woord.
– Eén van beiden probeert de ander te veranderen.
– Er is vaak sprake van een negatieve sfeer.
– Eén van beiden heeft niet het gevoel zichzelf te kunnen zijn.

Wat doe je in dat geval?


Wil je je relaties verbeteren?

Volg dan deze online Cursus Relaties Verbeteren.
Geef je grenzen aan – en los je relatieproblemen op.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Probeer door jouw gedrag de ander positief te inspireren tot verandering.

Zoals gezegd kun je anderen mensen niet veranderen en kun je ze zeker niet daartoe dwingen. Je kunt wel het goede voorbeeld geven en hopen dat de ander dit voorbeeld overneemt.

Als je bijvoorbeeld een relatie hebt met iemand die zich vaak concentreert op problemen of negatieve situaties, kun je zelf het goede voorbeeld geven door in het gesprek te concentreren op iets positiefs.

Helpt inspiratie niet, dan kun je duidelijk maken wat je graag anders zou willen.

Het is moeilijk om iemand te vertellen wat je niet bevalt aan zijn of haar gedrag.

De kunst is om het op een positieve manier te doen.

Stel dat de ander altijd negatief is en jij zegt: “Ik vind je veel te negatief. Je klaagt de hele tijd en ik heb er nu genoeg van.” Dan is de kans groot dat de relatie verstoord wordt. Door botweg te zeggen wat je niet bevalt, wordt het moeilijk voor de ander dat te accepteren en zijn of haar gedrag te veranderen.

Je zou het ook anders kunnen zeggen: “Ik merk dat we vaak spreken over zaken waar we beiden niet vrolijk van worden. Weet jij een onderwerp waar we beiden wel enthousiast over worden.” Of: “Laten we eens praten over …(een positief onderwerp).”

Wat je zegt is hetzelfde als in het negatieve voorbeeld, maar de manier waarop je het zegt maakt het makkelijker voor de ander om zich niet aangevallen te voelen. Het brengt het gesprek op een natuurlijker manier in de richting die je wilt.

Helpt dat ook niet en verwacht je geen verbetering, neem dan afstand.

Soms lukt het je niet om een relatie zo te beïnvloeden dat jij er vrolijk van wordt. En dat is nu wel de bedoeling van een relatie: je moet ervan opknappen.

Lukt het je niet om de relatie te brengen in de richting waarin jij deze graag ziet, neem dan meer afstand. Dat kun je doen door minder contact op te nemen, je op de vlakte te houden of de ander persoon wat uit de weg te gaan.

Je kunt ook besluiten dat de relatie je niets positiefs oplevert en het contact in zijn geheel verbreken.

Is het niet mogelijk om afstand te nemen.

Als het je niet lukt om de relatie te verbeteren en je kunt ook geen afstand nemen doordat iemand bijvoorbeeld een collega is waar je wel mee moet samenwerken, dan heb je nog drie mogelijkheden:

  1. Kijk eens naar de mensen waar jouw familielid, vriend(in), kennis of collega wel goed mee kan opschieten en doe vervolgens wat zij doen. Wat doet de persoon die wel goed kan opschieten met je collega anders dan jij? Praat hij of zij meer over koetjes en kalfjes, terwijl jij heel zakelijk blijft? Is dat de reden dat hun relatie beter is? Wellicht kun je in je eigen gedrag wat aanpassen om jullie relatie op die manier ook te verbeteren. Als je dat wilt natuurlijk.
  2. Schakel een derde partij in om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld een gemeenschappelijke vriend of collega.
  3. Accepteer de relatie zoals deze is. Je hebt er alles aan gedaan en je kunt geen afstand nemen. Dan blijft er alleen maar over de ander en jullie relatie te accepteren zoals ze zijn. Dit is uiteraard de allerlaatste optie.

Heb je de bovenstaande tips geprobeerd? Kom je er nog niet uit? Dan gaat onderstaande e-cursus je helpen:


WIL JE BETERE RELATIES?

Volg deze online training en los je relatieproblemen direct op!

JA, IK WIL BETERE RELATIES

15.000+ cursisten gingen je voor!



Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Zo krijg je wat je echt wilt