Betere relaties met anderen door beter communiceren

Goede communicatie - goede relaties

Goed kunnen opschieten met de mensen in je omgeving maakt het leven makkelijk en plezierig. Continue in de clinch liggen met anderen is een recept voor veel stress en frustratie. Goede communicatie en relaties zijn

Probeer de ander te begrijpen.
We proberen vaak onze eigen ideeën over te brengen zonder uit te vinden hoe de ander erover denkt. Als je niet weet wat de ander beweegt of wat hij of zij wil, hoe kun je dan goed communiceren?

Te veel miscommunicatie wordt veroorzaakt doordat we de ander niet echt begrijpen. We nemen aan wat de ander wil, we veronderstellen wat de ander beweegt en we schatten in wat de ander denkt, maar zeker weten doen we het niet.

Als het je lukt om de ander te begrijpen is er geen spanning meer. Dan is er inzicht en begrip en daarmee harmonie. Nu weet je wat de ander beweegt en lijkt zijn of haar gedrag al een stuk logischer. Er is meer begrip en dus een betere relatie.

Hoe kom je achter iemands gedachten en motieven? Luister gewoon. Je hoeft je niet beter uit te drukken of verbaal vaardiger te worden, maar gewoon te luisteren. Dat is alles.

Je kunt niet goed reageren op iets dat je niet begrijpt.

Wees geïnteresseerd.
Ze zeggen vaak dat aandacht het mooiste compliment is. Je vindt het geweldig als iemand oprecht geïnteresseerd in je is. Je krijgt aandacht en je voelt je speciaal. Dat is een fundamentele menselijke behoefte.

Door interesse te tonen maak je duidelijk dat je iemand de moeite waard vindt. Er is geen groter cadeau dat je iemand kunt geven dan je aandacht.

Nu kun je zeggen: “Ik vind een heleboel mensen niet interessant.” Dat zijn veel mensen ook niet, althans niet aan de oppervlakte. Maar als je wat beter kijkt en ze wat beter leert kennen, blijken de meeste mensen veel interessanter dan op het eerste gezicht. Misschien hebben ze een interessante hobby, veel kennis op een bepaal gebied of dezelfde mening als jij over een bepaald onderwerp.

Door te luisteren leer je deze kanten kennen. Door vragen te stellen toon je interesse en krijg je heel veel informatie die anderen missen. Jij leert weer iets nieuws en de ander is aangenaam verrast door je oprechte aandacht. Twee vliegen in één klap.

Interesse is het begin van alle goede communicatie.

Oordeel niet te snel.
Het is bijna niet te vermijden om mensen in hokjes te stoppen, dat zijn we nu eenmaal gewend. Binnen één seconde schatten we iemand in: jong of oud, slim of dom, aantrekkelijk of niet, interessant of niet. We denken te weten hoe de ander in elkaar steekt.

Dat is een grote fout. Mensen zijn niet in hokjes te stoppen omdat iedereen uniek is. Door te oordelen beperk je je communicatie met de ander tot stereotypes en algemeenheden.

Als ik jou op het eerste gezicht zou inschatten ‘Jij bent zus en zo, dit type mens, dat is je sociale achtergrond, je hoort bij die groep, enzovoort’, dan zou je zeggen: “Hé, wacht eens, dat is maar een klein gedeelte! Als je me beter zou kennen, zou je dat niet vinden. Ik ben veel meer dan alleen die kenmerken.”

Zo werkt het ook met de mensen in je omgeving. Plak geen sticker op een persoon. Veroordeel niet direct het gedrag zonder te begrijpen waar het vandaan komt.

Elk oordeel dat je maakt, zegt net zoveel over jezelf als over de ander.

Geef eens een compliment.
Wanneer is de laatste keer dat iemand je zei dat je iets goed had gedaan? Dat je er goed uit zag? Was het een onverwacht compliment? Was je verrast?

We hebben de neiging om vooraan te staan met ons oordeel, maar achteraan met onze complimenten. Toch is dat een geweldige manier om je communicatie en relaties te verbeteren. Geef eens gratis een compliment weg. Wat heb je te verliezen? Complimenten raken nooit op, er is altijd voldoende van.

Ben je kritisch en vind je dat niet iedereen een compliment verdient? Laat het los. Niemand zit te wachten op kritische mensen. Iedereen zit te wachten op iemand die een welgemeend compliment geeft.

“Het grootste compliment dat ik ooit kreeg, was toen iemand me vroeg wat ik dacht en luisterde naar mijn antwoord.”
Henry David Thoreau.

Wees  jezelf.
Dit is niet altijd gemakkelijk en heeft voor een groot deel te maken met zelfvertrouwen.
We voelen de noodzaak ons aan te passen aan onze omgeving en hierdoor laten we niet altijd zien wie we zijn. Maar uiteindelijk komen mensen er toch wel achter wie je bent. Waarom zou je dat verbergen?

Wees gewoon jezelf. Zoals je bent, ben je prima. Probeer je niet anders voor te doen of een bepaald imago op te bouwen. Dat werkt gewoon niet op lange termijn.

Wil je meer tips en inzichten hoe je jouw zelfvertrouwen kunt vergroten?
Bestel dan de e-cursus ‘Blijvend zelfvertrouwen’.
“Ik heb echt heel veel aan de cursus zelfvertrouwen gehad, het heeft mijn leven echt veranderd.Ik voel me veel zekerder bij de dingen die ik doe en ik durf ook meer dingen te doen.”
“Het heeft me vanaf de eerste e-mail al geholpen. Ik sta voor mijn gevoel steviger in m’n schoenen en hecht minder waarde aan wat anderen van mij denken. Het werkt!”

Niet jezelf zijn kost inspanning.
Als je altijd jezelf bent, is er geen spanning meer in je communicatie.
Kinderen kunnen alleen maar zichzelf zijn, maar volwassen hebben vaak meerdere sociale lagen waarmee we zwakheden proberen te maskeren en beter te passen in onze omgeving.

Dat is niet erg, maar te veel lagen leidt tot krampachtigheid. Wees jezelf, sta open voor anderen en doe je niet anders voor dan hoe en wie je bent. Dan geef je de ander de kans de echte jij te leren kennen. Laat de mooie kant van je persoonlijkheid doorschijnen in je communicatie met anderen. Werk aan de kant die je wilt verbeteren.

Een van de meest inspannende dingen in het leven is om niet jezelf te zijn.
Dat is vechten tegen de realiteit. Met acceptatie komt vreugde. Alleen door jezelf te zijn kun je groeien.

Wil je betere relaties en beter communiceren?
Bestel dan nu de e-cursus Betere Relaties met Iedereen omdat je hiermee leert de uitdagingen in je relaties op te lossen – snel, praktisch en eenvoudig. Word een meester in communicatie!
“Ik heb geleerd beter te communiceren en bij discussies mijzelf niet te kort te doen. Ik heb meer inzicht gekregen in hoe je met lastige situaties moet omgaan. Vanaf de eerste les word je je bewuster van de relaties die je hebt, hoe je die ervaart en hoe je die kunt verbeteren. Ik kan de cursus iedereen aanbevelen!”

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

2 antwoorden
  1. Monique Neven
    Monique Neven zegt:

    Bedankt Frank, voor deze goede tips op het gebied van communiceren. Iedereen kan dit toepassen, ook zakelijk! Wees zuinig op je klanten, en geef ze af en toe een compliment. Luister naar ze, dus ben niet steeds zelf aan het woord. Want luisteren wordt door de klant als beloning gezien en je krijgt bovendien enorm veel informatie. Op die manier bouw je aan een prettige relatie met je klanten. En dan loont! Want nieuwe klanten werven is veel intensiever en kostbaarder dan het onderhouden van je huidige klantenbestand. Neemt niet weg dat je ook altijd open moet staan voor nieuwe klanten en deze op dezelfde manier behandelt… maar dat spreekt denk ik voor zich.
    Groetjes en succes!
    Monique
    ps ik kijk al uit naar je volgende nieuwsbrief, ik lees ze altijd, dit in tegenstelling tot de vele andere nieuwsbrieven die ik dagelijks ontvang en direct in de verwijderde items loos.

    Beantwoorden
  2. Frank
    Frank zegt:

    Beste Monique,

    Heel graag gedaan 🙂
    Ik had er niet bij stilgestaan, maar het geldt natuurlijk ook voor zakelijke relaties.
    Dank je voor de aanvulling.

    Met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.