Betere communicatie door luistern

Het geheim van betere communicatie is minder praten en beter luisteren. Richt je aandacht meer op je gesprekspartner en minder op jezelf. Deze 5 tips doen wonderen voor je communicatie en je relaties!

Goede communicatie kun je overal toepassen!

Het maakt niet uit of je betere communicatie op de werkvloer wilt, of betere communicatie in je relatie. Het is niet belangrijk of je beter wilt communiceren met je baas of beter communiceren met je partner. De regels van goede communicatie zijn altijd hetzelfde – en gelden overal!

Dus heb je moeite met communiceren met je partner, baas, collega’s, kennissen of vrienden? Weet dan dat JOUW manier van communiceren al het verschil maakt. Effectief communiceren heeft vreemd genoeg niet veel met praten te maken. Het heeft alles te maken met beter luisteren.

Dit zijn vijf zeer effectieve tips voor betere communicatie:

Eerste tip voor betere communicatie: Wees aanwezig.

Wees echt aanwezig in dit moment. Je kunt niet communiceren als je in je hoofd ergens anders bent. Ken jij van die mensen die continu op hun mobieltje zitten te kijken, terwijl jij iets probeert uit te leggen? Die je continu onderbreken omdat ze hun berichtjes moeten checken?

Dat is natuurlijk ongelofelijk irritant.

Je verwacht dat als je wat zegt, de ander luistert. Maar dat kan alleen als die persoon ook echt met zijn of haar aandacht bij jullie gesprek is. En vaak is dat niet het geval.

Dus wil je beter communiceren met andere mensen?

Leg dan even je mobieltje weg en laat je beslommeringen even los. Wees bewust aanwezig bij dit gesprek, in dit moment. Straks ga je weer verder, maar probeer nu al je aandacht te richten op de andere persoon.

Aandacht is het mooiste compliment dat je iemand kunt geven!


Wil je je relaties verbeteren?

Volg dan deze online Cursus Relaties Verbeteren.
Geef je grenzen aan – en los je relatieproblemen op.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Tweede tip voor betere communicatie: Luister aandachtig.

Dit is vaak een groot probleem. We proberen iets te zeggen terwijl de ander nog aan het praten is. Als iemand halverwege een zin is, dan denken wij al na wat voor antwoord we willen geven.

Denken en luisteren gaan gewoon niet goed samen.

Dus probeer eerst te luisteren voordat je antwoord geeft. Probeer eerst de ander te begrijpen voordat je probeert zelf begrepen te worden.

Probeer ook iets te leren, niet te dicteren. Wat bedoel ik hiermee? Als jij continu je eigen verhaal vertelt en niet luistert, dan leert de ander misschien wel iets, maar jij leert helemaal niets. Niets nieuws in ieder geval. Want wat je zelf zegt, dat weet je al.

Als je het omdraait en meer gaat luisteren, dan leer je veel meer van zo’n gesprek. Stel dat je tien gesprekken per dag heb, dan ben je in één klap tien keer wijzer geworden.

Er zijn weinig mensen die echt kunnen luisteren. Iedereen is bezig met zijn eigen verhaal. Als jij die persoon bent die zijn mond kan houden en aandachtig luistert, dan zal je ongelofelijk positief opvallen. Voor elke honderd mensen die niet echt luisteren, zal er één jij zijn!

Derde tip voor betere communicatie: Toon interesse.

Als je echt aanwezig bent en luistert naar wat de ander zegt, dan ben je al een heel eind op weg. En toch: sommige mensen kunnen wel luisteren, maar doen dat meer uit beleefdheid dan uit interesse.

Zo had ik ooit een collega die midden in een verhaal van iemand die persoon onderbrak met:

“Ja sorry, maar ik vind het eigenlijk totaal niet boeiend wat je zegt. Ik ga even een ommetje maken en dan kom ik later terug. Misschien dat het dan wel interessant is voor mij.”

En daarna liep hij weg. Na tien minuten kwam hij met een stalen gezicht weer bij dezelfde persoon terug en zei:

“Oké, kun je het nog één keer vertellen?”

Dit was in zijn geval grappig bedoeld – en dat was het ook! Maar uiteraard is het dodelijk als je dit doet bij iemand die je niet goed kent. Dus toon interesse in de ander. Toon echte oprechte interesse in degene waar je mee praat.

Mensen zijn zo ongelofelijk boeiend! Maar je moet het wel zien.

Iedereen heeft een eigen verhaal. Van iedereen kun je iets leren. Iedereen heeft wel wat meegemaakt. Toon interesse en de ander zal zich ook interesseren voor jou. En dat is de basis van elke goede communicatie.

Vierde tip voor betere communicatie: Laat de ander in zijn waarde.

Wat iemand zegt, is belangrijk voor die persoon, dus probeer die ervaring niet te veranderen. Probeer die mening niet weg te wuiven. Ga jezelf niet vergelijken met de ander. Laat het gewoon zoals het is.

Niets is irritanter dan als jij iemand vertelt dat je op vakantie bent geweest, die persoon jou probeert te overtroeven:

“Oh, daar ben ik ook geweest! Weet je welk restaurant je ècht had moeten bezoeken? Dat is echt het beste restaurant in de regio! En eigenlijk was er dertig kilometer verderop nog een véél leukere plek dan waar jullie zaten. Jammer dat jullie dat niet gezien hebben!”

Bij alles wat je zegt, heeft die persoon een beter alternatief. Of bij alles wat je zegt, weet hij of zij het nòg beter. Dus de boodschap is eigenlijk: Wat jij vertelt is maar zo zo…

Als jij dit irritant vindt, dan ben je niet de enige. Laat je gesprekspartner in zijn/haar waarde. Ga geen ervaringen of meningen vergelijken.

Alles wat de ander zegt, is de moeite waard!

Vijfde tip voor betere communicatie: Vind het positieve punt.

Natuurlijk heeft iedereen negatieve punten. De ene is wat sloom, de ander is wat hyper. De derde is wat vaag, de vierde is te gedetailleerd, enzovoort enzovoort. Maar probeer je aandacht toch te richten op het positieve kant van de andere persoon.

Toen ik jong was, was ik enorm kritisch. Als iemand iets raars zei, of in mijn ogen een vreemde mening had, dat vond ik die persoon al snel niet meer leuk. Nu ik ouder ben, besef ik dat het maar om één ding gaat:

Is de ander aardig of niet?

De rest is allemaal niet belangrijk meer.

Weet dat in elke persoon wel iets aardigs te vinden is.

Dus vergeet de minpunten en focus je op de positieve punten van de ander. Er is altijd wel iets te vinden. Als je dat doet, dan doet de ander het ook bij jou. Zou het niet fijn zijn als iemand het beste in jou ziet, niet het slechtste? Zou het niet leuk zijn als iemand jouw mooiste woorden herinnert, niet je lelijkste woorden?

De echte kern van beter communiceren.

Je ziet, goede communicatie met anderen heeft niet zo heel veel met praten te maken. We hebben het in dit artikel nauwelijks gehad over wat jij moet zeggen. Dus het geheim van betere communicatie is dat praten – veel – minder belangrijk is dan luisteren.

Als je een geweldige prater wilt worden, ga dan speeches houden. Maar als je geweldige relatie wilt hebben, leer dan te luisteren. Denk maar eens na:

Wie is jouw favoriete persoon op deze wereld?

Dat is toch iemand die aandacht voor jou heeft? Die naar je luistert, die interesse toont? Die jou in je waarde laat en vooral je positieve kanten ziet?

Dit doet wonderen voor je relaties!

Nou, dat zijn precies de punten die we in dit artikel hebben besproken. Dus heb je moeite met communiceren? Richt dan je aandacht meer op de ander en minder op jezelf. Ga meer luisteren en minder praten. Dat gaat wonderen doen voor je relaties met iedereen!

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die belangrijk zijn voor betere communicatie en betere relaties met je partner, collega’s, familie of kennissen. Er is enorm veel te leren over echt contact maken met andere mensen. Terwijl je dicht bij jezelf blijft en natuurlijk communiceert.

Alle inzichten – voor betere communicatie en betere relaties – vind je in de volgende online training:


Wil je Betere Relaties?

Volg deze online training en los je relatieproblemen direct op!

Ja, ik wil mijn relaties verbeteren

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Zo krijg je wat je echt wilt

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.