Sommige mensen lijken van nature meer aanleg te hebben om stress te ervaren. Hoe zit dat bij jou? Denk jij dat je een echte stresskip bent?

Als jij een stresskip bent zal je jezelf wel herkennen in de volgende punten: snel nerveus bij sociale gelegenheden, perfectionist, ambitieus, ervaart snel druk door deadlines of verwachtingen.

Bepaalde personen zullen meer last hebben van stress dan anderen. Over het algemeen hebben dit soort mensen meer stress:

  • Perfectionisten
  • Mensen die zichzelf veel verplichtingen aanpraten
  • Mensen die zich voor alles verantwoordelijk voelen
  • Strebers
  • Mensen die waardering vanuit hun omgeving denken nodig te hebben
  • “Ja”-zeggers en niet-assertieve mensen
  • Mensen die hun gevoelens niet kunnen uiten.

Hoe je bent als persoon is voor een groot deel geprogrammeerd. Deels door je genen en deels door je opvoeding en ervaringen ben je geworden wie je bent. Gelukkig kun je bepaalde oude “scripts” weggooien en vervangen door nieuwe, betere scripts. Het is niet makkelijk, maar je kunt jezelf nieuwe gewoontes aanleren. Ondanks dat je misschien een echte stresskip bent van nature kan je veranderen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Met deze vier tips kan ook jij minder stress ervaren en meer van het leven genieten:

1. Leer loslaten

Er zijn genoeg dingen waar je geen invloed op hebt. Toch zijn er ook veel dingen waar je wel invloed op kunt uitoefenen. Soms gaan deze dingen ten koste van de dingen waar je je druk om maakt, maar waar je dus niks aan kan doen. Leer loslaten en geniet.

2. Done is better than perfect

Perfectionisme is een grote bron van stress voor veel mensen. Zeker als je van nature al een stresskip bent doet perfectionisme meer kwaad dan goed. Het is beter om jezelf neer te leggen bij bepaalde besluiten die je maakt. Je zult nooit weten wat de allerbeste beslissing was, dus heeft het ook geen zin om te zoeken naar de perfecte manier. Ook in de dingen die je doet, je kan ze beter met plezier en vreugde doen dan dat je je druk gaat maken over het feit dat ze perfect moeten zijn. Over het algemeen hebben mensen met perfectionisme de drang om zichzelf te bewijzen. Niet alleen richting anderen, maar ook richting zichzelf. Onthoud: Done is better than perfect. Je kunt beter iets afmaken dan helemaal niet beginnen.

3. Kies voor jezelf

Stress kan ontstaan doordat je teveel bezig bent met anderen. Wat zullen ze van je denken? Wat zal hij of zij van je verwachten? Je kunt beter uitgaan van je eigen emoties en gedachten. Je kunt beter leven naar je eigen doelen, waarden en normen. Stel realistische verwachtingen en doe waar jij je goed bij voelt. Het is goed om anderen te helpen, maar je moet niet afhankelijk worden van de meningen van anderen. Zij zijn tenslotte ook maar mensen.

4. Denken, doen en voelen

Hoeveel mensen doen iets voor een ander vanuit schuld gevoel? Er zijn genoeg scenario’s te bedenken waar men iets voor een ander doet omdat het voelt alsof dit wordt verwacht. Alsof het hoort. Helaas is dit niet altijd de meeste gezonde aanpak. Je eigen handelen, denken en voelen moet in balans zijn. Doe wat je zegt. Deel je emoties. Wees assertief. Als hoe je denkt, hoe je je voelt en hoe je handelt in balans zijn zal je een stuk minder stress ervaren. Zelfs als je van nature een stresskip bent.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.