Wat zijn de kenmerken van een goede coach?

In het artikel ‘Wat is coaching?’ heb ik de verschillen tussen een trainer, consultant, therapeut en coach uitgelegd. Dít artikel helpt je om beter te bepalen of de coach die je hebt gekozen, of wilt kiezen, ook de juiste voor jou is en of hij goed is of niet. Dit zijn de kenmerken van een goede coach:

1. Een goede coach is een getrainde professional die een opleiding in coaching heeft doorlopen.

Coaching is een beroep geen hobby. In een coachingsopleiding krijgen coaches de middelen aangereikt om een goed coachingsgesprek te houden. Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt, omdat een goed coachingsgesprek aan allerlei voorwaarden moet voldoen. Met een opleiding weet je zeker dat je coach in staat is gebleken succesvol te coachen volgens de daarvoor geldende criteria.

2. Een goede coach heeft 100% aandacht voor jou.

Dat betekent dat de coach niet bezig is met zijn eigen problemen of uitdagingen tijdens de coaching. En dat hij ook niet uitgebreid verteld over eigen ervaringen of de dingen die hem bezighouden. Want dan is er immers geen aandacht meer voor jou. Een goede coach houdt zijn eigen beslommeringen buiten het gesprek en luistert met volle aandacht naar jou.

3. Een goede coach houdt zijn mening voor zich, tenzij erom wordt gevraagd.

Over het algemeen adviseert de coach niet. Dit omdat de oplossing die voor de coach werkt, voor jou niet de juiste hoeft te zijn. Het beste is een oplossing die uit jezelf komt en waar jij achter staat. Zo hoef je geen rekening te houden met de adviezen of meningen van anderen.
Een coach kan wel suggesties geven, maar alleen als hier uitdrukkelijk om wordt gevraagd. Bijvoorbeeld als de cliënt zelf er niet meer uitkomt of benieuwd is naar de mening van de coach. Maar het is niet de bedoeling dat de coach continue vertelt wat de cliënt zou moeten doen. Dan praten we over mentoring of consultancy, niet over coaching.

4. Een goede coach oordeelt niet.

Er is geen goed of slecht. Het enige dat telt, is wat de cliënt er aan heeft.
Het gaat er niet om wat de coach vindt, het gaat erom of het voor de cliënt werkt.
Een goede coach zal nooit zeggen: ‘Dat moet je niet doen.’ Hij zal vragen: ‘Wat vind jij ervan?’ ‘Werkt dit voor jou?’

5. Een goede coach is altijd ondersteunend en positief.

Een coach geeft ondersteuning en laat de cliënt merken dat hij begrijpt wat er in hem of haar omgaat. Juist die ondersteuning is een van de redenen dat iemand een coach inschakelt. Een goede coach geeft regelmatig een compliment en wijst de cliënt op de dingen die goed gaan. Afkeuring of negativiteit past niet in een coachingsgesprek. Een sessie heeft altijd een positieve focus en benadrukt het goede in een situatie of in een persoon.

6. Een goede coach begeleidt je in het vinden van een oplossing die voor jou werkt.

Al het coaching is maatwerk. Dus oplossingen die voor iemand anders werken hoeven voor jou niet de juiste te zijn. Daarom is het zo belangrijk om in coachingsgesprek een oplossing te vinden waar jij je in kunt vinden en die gemaakt is op basis van wat jij wilt. Het moet ook een oplossing zijn die realistisch en haalbaar is.

7. Een goede coach stelt je de vragen die je doen nadenken.

Het lijkt eenvoudig om goede vragen te stellen, maar dat is het zeer zeker niet. Een goede vraag komt op het juiste moment en helpt je verder. Het is díe vraag die je doet nadenken. Een vraag waar je nog niet eerder over hebt nagedacht of die niemand je ooit zo gesteld heeft en die de kern van het probleem benoemd. Alleen met goede vragen vind je een goede oplossingen.


”Hallo… Zelfvertrouwen!”

Heb jij genoeg van twijfel en onzekerheid?

Volg onze GRATIS serie:

Weg met Onzekerheid – Hallo Zelfvertrouwen!

Ontdek de Krachtige Weg naar Meer Zelfrespect!

“Mijn zelfvertrouwen groeit met de dag. Zowel op het werk als in mijn privéleven voel ik me gelukkiger. Ik sta er zelf van te kijken, maar het is waar. Bedankt voor de hulp!”


8. Een goede coach vraagt op een vriendelijke manier door tot hij bij de kern komt.

Een goede coach vraagt door tot de essentie. Alleen met doorvragen kom je bij het punt waar details er niet meer toe doen en bijzaken niet meer relevant zijn. Op dit punt kunnen er wezenlijke veranderingen plaatsvinden. Je kunt uren praten zonder tot een oplossing te komen. Dit is wat je vaak doet met vrienden of familie. Een goede coach gaat door tot de kern van het probleem en begeleidt je van daaruit naar een oplossing.

9. Een goede coach is oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig.

Iemand die jou niet boeiend vindt, is ook niet in staat om je te coachen. Een goede coach is nieuwsgierig naar je beweegredenen en wilt weten wat jou drijft. Zonder deze nieuwsgierigheid komt een coach er nooit achter waarom je bepaalde dingen doet en kan hij je ook niet begeleiden naar een oplossing. Interesse in de mens is een van de belangrijkste eigenschappen die een coach heeft.

10. Een goede coach heeft veel levenservaring en kan goed relativeren.

Het is niet noodzakelijk dat een coach alles heeft meegemaakt wat jij ook meemaakt. Het helpt wel. Een uitgebreide levenservaring op het gebied van uitdagingen, doelen bereiken, zelfmotivatie, relaties, verlies en loslaten geeft een goede coach de diepte om zich in te leven in de cliënt en te putten uit eigen ervaring. Daarnaast moet een coach goed kunnen relativeren om je te helpen je uitdaging in perspectief te zien en te zorgen dat er niet meer aandacht aan details wordt gegeven ten koste van het groter geheel.

11. Een goede coach heeft passie voor zijn vak en menselijke ontwikkeling.

Coaching is een passie. Coaching is meer dan alleen maar werk en zeker geen trucje. Een goede coach is zijn hele leven bezig met zelfontwikkeling en kan deze ervaring delen met anderen. Hij is blijvend geïnteresseerd in persoonlijke ontwikkeling. Hij ziet het helpen van anderen op deze gebieden meer als een roeping dan als een baan.

12. Een goede coach werkt op basis van wederzijds respect.

Respect is de basis van elk coachingstraject. Er moet gelijkwaardigheid zijn tussen coach en cliënt. De coach heeft veel respect voor een ander en zal niet onzorgvuldig omgaan met de emoties van cliënten. Hij vraagt dit respect ook van de cliënt. Respect betekent rekening houden met elkaar en de ander benaderen vanuit de wetenschap dat hij of zij net zoveel waard is als jezelf.

13. Een goede coach geeft nooit informatie over het gesprek aan derden.

Coaching is uiterst vertrouwelijk. Alle gesprekken worden gevoerd tussen de coach en de cliënt en worden nooit openbaar gemaakt. Het kan zijn dat de coach met een collega wil overleggen over een bepaalde situatie, maar in dit geval worden geen namen genoemd en alleen de situatie beschreven.
Vertrouwelijkheid is de basis van coaching en zonder dit is een goede coachingsrelatie niet mogelijk. Een goede coach zorgt ervoor dat alle informatie geheim blijft.

14. Een goede coach houdt de focus en geeft structuur aan het gesprek.

In coaching wordt niet vrijblijvend over een onderwerp gepraat. Je schakelt een coach in omdat je oplossingen en antwoorden wilt. Dit houdt in dat er een duidelijke structuur in een gesprek moet zitten, ook al lijkt dat soms niet zo. De taak van de coach is om de focus te houden en niet te ver af te dwalen. Ook moet een coach zorgen dat aan het begin van het gesprek een duidelijk doel wordt gesteld. En aan het einde van het gesprek een samenvatting wordt gegeven met een conclusie en zo nodig een actieplan.

15. Een goede coach motiveert.

Een goede coach beseft dat je soms minder gemotiveerd bent. Iedereen heeft wel eens een dipje of ziet het even niet zitten. Op zulke momenten motiveert de coach de cliënt. Dit doet hij door de juiste vragen te stellen, bijvoorbeeld: ‘Wat is hier goed aan?’ ‘Hoe kun je dit beter aanpakken?’

Dat kan onder meer door een motiverend verhaal te vertellen of een compliment te geven. Hoewel iedereen zelf verantwoordelijk is voor eigen motivatie, zal de coach inspringen op het moment dat je het nodig hebt.

Extra tip: De beste coach ben je zelf!

Alleen jij bent de expert van je eigen leven. Niemand anders kan voor jou beslissen wat je wilt. De antwoorden op alle vragen die je nu hebt, zitten al in je. Ze moeten alleen nog naar boven komen.

De online trainingen hieronder helpen je hierbij: ze geven je de inzichten en stellen de juiste vragen, zodat je niet alleen weet wat je wilt, maar vooral ook hoe je dat gaat bereiken. Zo coach je jezelf, want dat is altijd het beste!


Wil jij echt succesvol worden?

Volg dan deze online cursus Meer Succes In Je Leven.

Ontwikkel een ijzersterke mentaliteit. Bereik elk doel dat je wilt!

Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor.

“Ik weet zeker dat dit mijn leven heeft veranderd – nu al. Door alle vragen, krijg je direct inzicht in jezelf en over je leven. Bedankt!”

Ontdek de snelste weg naar succes


Over de schrijver 

Frank De Moei

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei.

Meer dan 15.000 cursisten heb ik inmiddels geholpen met een gelukkig en succesvol leven.

Wat wil jij?
Wil jij meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk, meer geluk en meer succes?
Deze Online Trainingen gaan je helpen!

Meer over
Meer over Frank
Ervaringen van cursisten

Ontdek Het Geheim


Hoe krijg je wat je ècht wilt?


ONS GRATIS EBOEK

35.000 Lezers gingen je voor


Ook leuk om te lezen:

Reageer op dit artikel

  • sietske schreef:

    Via google kom ik op deze pagina uit. Ik wilde graag weten wat coaching precies inhoud. Ik wil graag een opleiding gaan doen. Ik ben overtuigd! Ik ga kindercoach worden. Dank je wel.

  • Marina schreef:

    leuk artikel! over het algemeen ben ik het eens met de genoemde punten behalve dit punt: Een goede coach heeft veel levenservaring en kan goed relativeren.. Om dingen te kunnen relativeren hoeft een coach niet veel levenservaring te hebben. En daarnaast ben je ook niet per definitie een goede coach als je veel levenservaring hebt. Het is geheel afhankelijk hoe je in het leven staat en of je aan geestelijke ontwikkeling doet. Iemand kan jong zijn en een oude geest hebben.. iemand kan vrij jong bepaalde interesses hebben gewekt waardoor de ontwikkeling sneller is gegaan dan bij een gemiddeld iemand anders. Ik vind dat je op dit punt erg bevooroordeeld bent. Hopelijk verander je iets aan dit punt voor een toekomstige uitgave.

  • Beste Marina,

    Een vooroordeel is een mening gebaseerd op een gebrek aan kennis, vaak met een afkeer van het onderwerp van het vooroordeel.

    Wat ik hier schrijf is mijn mening, gebaseerd op mijn persoonlijke kennis en ervaring.

    Dat zijn twee compleet verschillende dingen.
    Die mening is niet per se de waarheid, maar zeker geen vooroordeel.

    Kan het zijn dat je zelf in de categorie valt waarvan je denkt dat deze wordt veroordeeld?

    Wees gerust, leeftijd zegt niets. Levenservaring is natuurlijk zeer subjectief. Wijsheid of relativeringsvermogen is niet per se gebonden aan ervaring.
    Dit staat er ook niet :)

    Er staat alleen: “Het is niet noodzakelijk dat een coach alles heeft meegemaakt wat jij ook meemaakt. Het helpt wel.”

    En dat is (niet meer dan) mijn mening :)

    Met vriendelijke groet,
    Frank

  • Marina schreef:

    Dank voor je reactie Frank. Goed dat je zegt dat het je eigen mening is :) vaak worden er artikelen geschreven en gaan inhoudelijk ook eigen leven leiden :) Ik ben zelf meerdere malen gecoacht door een “ervaren” coach met veel levenservaring en alles wat je erbij krijgt aan een ervaren en goede coach, maar ik heb werkelijk helemaal niets aan alle sessies gehad. Ze hebben de plank misgeslagen op meerdere vlakken.

    Er staat ook niets over wijsheid, maar ik wilde dat graag vermelden vanuit mijn eigen ervaring die ik met coaches heb gehad ;)

  • Ik wil graag even reageren op het geen Marina schrijft.
    Een (goede) Coach probeert uit jouw eigen levens ervaring een mind set te bewerkstelligen,
    vanuit een positieve nieuwe bron: jezelf en jouw manier van in het leven willen staan.
    Handvatten om het beste uit jezelf te halen, Door echt naar jezelf te kijken, los van indoctrinatie waar we allemaal zo nu en dan tegen aanlopen. Wie ben jij los van de materie.

    Persoonlijk denk ik dat het fijn is, Hoewel het niet om de Coach gaat uit ervaring een handvat toegereikt te krijgen.

    OOk dat blijft een mening.

  • Rozaleen schreef:

    Beste Frank.

    Ik heb sinds ruim een jaar een coach. Het contact was altijd goed.
    De laatste keren gaat het wat moeilijk.
    Ze praat veel, ik kan haast niets zeggen en als ik op de vorige keer terugkom zegt ze dat ze dat niet gezegd heeft. Ik heb een langzame verwerking , zodoende reageer ik niet direct.
    Ik wil graag het oude goede contact terug, maar ze zegt dat relaties veranderen.
    Moet ik ermee stoppen?
    Groet Rozaleen

  • Beste Rozaleen,

    Dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf :)

    Het is belangrijk de ruimte voor je eigen verhaal te krijgen en jezelf te kunnen zijn.
    Dat geeft vertrouwen en dat is de basis voor elk coachingsgesprek.

    Kortom, er moet een positieve ‘klik’ zijn en het lijkt erop alsof dat niet (meer) het geval is.
    Geef nogmaals aan wat jij belangrijk vindt voor een goed gesprek.
    Als het een goede coach is, zal ze daar absoluut naar luisteren.
    Doet ze dat niet, dan weet je ook waar je aan toe bent.
    Elke relatie (ook deze) heeft alleen zin als beide partijen zich er goed bij voelen :)

    Ik wens je veel succes!

    Vriendelijke groet,
    Frank

  • Frank, in aansluiting op de vraag van Rozaleen en als aanvulling op de door jou omschreven kenmerken van een goede coach zou ik willen toevoegen dat een coach zich als doelstelling moet stellen om hem of haarzelf overbodig te maken. Als het inzicht is verkregen is er geen reden meer om de relatie in stand te houden. Op eigen benen staan en zelfstandig verder gaan, daar gaat het om.

  • Helemaal mee eens Hans,

    Mooie aanvulling.

    Ik zeg bij het eerste gesprek ook altijd dat ik mezelf zo snel mogelijk overbodig wil maken. Grappig dat jij precies dezelfde woorden gebruikt :)

    Vriendelijke groet,
    Frank

  • Ik weet niet hoe lang dit geleden is, maar een goede coach praat weinig en luistert veel. Als je dat allemaal moet gaan aangeven aan een coach dat zij te veel praat, dan moet jij je afvragen of je daar moet zijn. Niemand is perfect, maar voor mij is goed kunnen luisteren en analyseren erg belangrijk. Coachen is geen hobby. Ik begrijp je gevoel, ik heb een teamleider gehad die zichzelf zo graag hoorde praten, dat hetgeen dat uit zijn mond kwam door zichzelf niet werd verwerkt. Als hij maar zijn eigen geluid hoorde. Ik luister wel goed en als ik ergens op terug kwam, werd het ontkent. Ik heb heel snel gedag gezegd, want dat geeft je al snel het gevoel dat jij gek wordt en mijn accu raakte steeds op. Mijn advies aan jou is om je rug te rechten, ook al is het moeilijk. Benoem wat je ziet en merkt en zeg hoe je je voelt, geef aan dat als er niets verandert, dat je gaat.

  • Hans (2) schreef:

    Steengoede opsomming… sta ik als pedagogisch opgeleide volledig achter! Jammer dat velen zich deze titel opspelden en niet de draagkracht kennen van zijn lading. Op mijn werk geeft een goede gezonde cafe bazin zich uit als een doorwinterde coach. Terwijl in de roddelpers er nood is aan redactrices.

  • Hans (2) schreef:

    De term cafe bazin wordt hier subjectief gebruik om een soort kader te schetsen (karikatuur: kletswijf/man) van een persoon die haaks staat voor alles die hier als coach wordt opgesomd. De functie van cafe bazin staat hier niet ter discussie.

  • Zelf heb ik een erg goede ervaring gehad met coaching. Na mijn studie twijfelde ik erg of dit echt de richting was die ik op wilde gaan. Ik twijfelde eigenlijk over wat ik nou wil en wie ik nou precies ben. Daarom besloot ik een coach te benaderen. Hij gaf me concrete tips en handvatten en hielp mij het beste uit mezelf te halen. Aan de hand van competentie-ontwikkeling kwam ik erachter wat m’n sterke punten, maar ook m’n zwakke punten zijn.
    Het heeft mij erg geholpen.

  • En dat hij ook niet uitgebreid verteld over eigen ervaringen of de dingen die hem bezighouden.

    vertelt* :)

  • Een vraag waar je nog niet eerder over hebt nagedacht of die niemand je ooit zo gesteld heeft en die de kern van het probleem benoemd.

    benoemt* :)

  • Hüseyin schreef:

    Hallo Frank,
    Ik ben sinds paar maanden afdelingscoach van een metaalbedrijf waar ik al 20 jaar werk. Voor deze functie was ik productie leider van dezelfde afdeling waar ik nu de coach ben. Ik wordt door een professional (externe bedrijf) bijgestaan. Ik zou vanuit mijn ervaring heel makkelijk moeten coachen. Ik wil vooral veiligheidsaspecten en kwaliteitsaspecten coachen. Maar het valt nog heel zwaar. Vooral de operators benaderen waar ik tot voor kort leiding over had. Begrijpelijk zijn zij (nog) heel erg gesloten voor mij. Hoe kan ik dat doorbreken?
    Alvast bedankt.

  • Beste Hüseyin,

    Ik denk dat dit meer tijd nodig heeft en openheid van beide kanten. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige operators lastig is de omschakeling te vinden: de persoon die hun eerst opdrachten gaf, is nu plotsteling hun coach. Probeer je in hun schoenen te plaatsen: hoe zou jij reageren als je operator was? Wat zou je nodig hebben van je coach? Wat zou je coach kunnen doen voordat je meer opestaat voor coaching? Door je (nog meer) in te leven in hun situatie, weet je nog preciezer waar het knelt. Dit heeft alles met vertrouwen te maken. Gun hen en jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe situatie en verbeter jezelf als coach – meer dan dat kun je niet doen :)

    Veel succes en vriendelijke groet,
    Frank

  • Sarina schreef:

    Ik herken het graag horen praten ik ben zelf cliënt maar ik denk graag na en mee met mijn coaches over goed coachen. Sommige coachen zitten op een coach stoel als cliënt in hun innerlijke ontwikkeling fase en hebben dat zelf niet door..wil ik maar even meegeven uit eigen zelfreflectie.
    Ondanks mijn passie voor het ondersteunen van medemensen zal ik nooit kiezen voor het beroep van coach omdat ik weet dat mijn valkuilen te diep zijn om professionele hulp te kunnen bieden. Wordt bij de opleiding tot coach wel genoeg aandacht besteed aan het onderzoek of iemand wel klaar is om een coach te worden,?
    Ik ken mensen die coaching opleiding volgen om zichzelf te leren kennen. Horen die mensen dan wel op de werkvloer als coach?
    Ik bedoel dit niet als een oordeel.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >