stoppen met klagen dankzij 4 tips

Ben je het beu om te klagen? Stoppen met klagen zal wat tijd nodig hebben, maar iedereen kan het leren. Dit artikel is voor diegene die zelf wilt stoppen met klagen, of die wilt leren waarom mensen klagen. Benieuwd? Lees snel verder! 

Waarom klagen mensen?

Een goede vraag. Waarom zeuren mensen zoveel? Wat is het nut ervan? Waarom doen we het?

Je zou het misschien niet geloven, maar klagen is een verdedigingsmechanisme. Van nature nemen we goede, positieve dingen voor lief aan. We zeggen dat het toeval was, of geluk. Terwijl alles dat misgaat onder een vergrootglas wordt gelegd. We benadrukken de dingen die mogelijk slecht of gevaarlijk zijn. Dat is een ingebouwd overlevingsmechanisme dat we als mens hebben.

Als je klaagt herhaal je namelijk informatie die je al weet. Deze herhaling zorgt ervoor dat je de informatie beter onthoudt. Dat kan je helpen om te ‘overleven’, je weet immers waar je op moet letten. Maar is dat vandaag de dag nog steeds zo? Heb je er echt wat aan om te klagen?

Dit doet klagen met je brein

Nog erger: elke keer dat je klaagt verandert je brein. Ja, dat las je goed. Je brein verandert als je klaagt.

Het brein verandert als je klaagt

Elke gedachte en emotie versterkt een synaps in het brein, of er wordt een nieuwe synaps aangemaakt. Een synaps maakt het mogelijk voor een chemisch signaal om te worden doorgegeven. Hoe vaker deze gedachte voorkomt, hoe steviger de synaps wordt. Een synaps die ooit is ontstaan als gevolg van een enkele gedacht is als een zandpaadje: er wordt weinig gebruik van gemaakt, er is weinig ‘verkeer’.

Als een gedacht veelvuldig voorkomt wordt de synaps meer gebruikt, in plaats van een zandpaadje wordt de synaps eerder een soort snelweg: er is volop verkeer en dus moet de weg goed onderhouden worden. Het resultaat: de synaps versterkt zichzelf. Synapsen met weinig ‘verkeer’ kunnen weer verdwijnen, er worden dan andere verbindingen gemaakt. Maar synapsen die veelvuldig worden gebruikt worden sterker en sterker, zodat ze minder snel verdwijnen.

Wat dit voor jou betekent: elke keer dat je klaagt versterk je de neiging om te klagen.

Zo simpel is het. De enige manier om dit te doorbreken? Door volledig te stoppen met klagen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Stress door geklaag?

Als je een negatieve gedachte hebt zorg je ervoor dat je hersenen een signaal versturen. Als je brein dit signaal veelvuldig stuurt kan dit voor stress zorgen. Jij, of je brein eigenlijk, is zich bewust van een negatieve situatie. Het beste is om deze situatie te vermijden, omdat het mogelijk je overlevingskansen in gevaar brengt. Het gevolg: er ontstaat stress.

Die stress zorgt ervoor dat er diverse processen worden geactiveerd in je lichaam, zoals je hartslag die omhoog gaat en je immuunsysteem dat verzwakt raakt. De gevaren van stress kunnen blijvend letsel aanbrengen. Het is zodoende belangrijk om stress te verminderen. Stress is stress, zou je kunnen zeggen. Of je nou te laat bent voor de trein, of stress ervaart omdat je opziet tegen een presentatie of dat je stress krijgt van klagen: het is allemaal schadelijke stress die je lichaam afzwakt.

Stoppen met klagen: wel of geen invloed?

Heeft het zin om ongelukkig te zijn over iets dat je niet kan veranderen?

Heeft het zin om ongelukkig te zijn over iets dat je kan veranderen?

Wat is de zin van klagen?

Klagen is zinloos. Je versterkt een negatieve gedachte door er tijd en energie aan te geven. Je maakt een situatie die je niet kan veranderen erger dan dat die al is.

Wat nog erger is, is klagen over iets waar je wél invloed op hebt. Waarom zou je jouw kostbare tijd en energie besteden aan klagen? Je doet er beter aan om je mouwen op te stropen en aan de slag te gaan.

Heeft het zin om ongelukkig te zijn over dingen die je niet kan beïnvloeden?

 

De vier stappen voor een leven zonder geklaag

Er zijn vier stappen die je moet nemen om te stoppen met klagen. Als je alle stappen beheerst zul je zien dat je leven een stuk minder stressvol en negatief wordt.

1. Erken je geklaag

Het begint allemaal met erkenning. Iemand die denkt dat hij of zij alles goed doet, zal niet veranderen. Kijk eens goed naar jezelf. Erken dat je klaagt.

Vind je het moeilijk om naar jezelf te kijken? Vraag om de hulp van vrienden of je partner. Spreek bijvoorbeeld met je partner af dat diegene je mag aanspreken als je klaagt. Elke keer dat je klaagt mag je partner tegen je zeggen: “Je klaagt weer. Je hebt nu het recht om exact één minuut te klagen en dan moet je er over ophouden”. Of, als je gelijk in het diepe wilt springen: spreek af met je partner dat je diegene één Euro geeft elke keer als je klaagt. Op deze manier kun je een “klaag-spaarpot” maken, het geld daarvan is alleen voor je partner.

klaag spaarpot

Als je het lastig vindt om in één keer te stoppen met klagen, gebruik dan de volgende tip: elke keer dat je klaagt moet je jouw klaagzang eindigen met een oplossing.

  • Voorbeeld: ”Ik heb er zo’n hekel aan om op zaterdagochtend boodschappen te doen. Er staan dan altijd zoveel mensen te dralen en te treuzelen. De rij voor de kassa is altijd gigantisch!”
  • De nieuwe situatie: ”Ik heb er zo’n hekel aan om op zaterdagochtend de boodschappen te doen, het is dan enorm druk. Waarom ga ik voortaan niet op vrijdagavond, na mijn werk, even snel boodschappen doen?”

2. Positieve praat

Werkt positieve praat echt?

Jazeker.

Als je iemand bent die veel klaagt ben je waarschijnlijk geneigd om bepaalde woorden te gebruiken met een negatieve associatie. Misschien ben je iemand die denkt in termen van alles of niets? Je herkent dit als je vaak woorden gebruikt zoals “altijd” of “nooit”.

Voorbeelden:

  • “Hij doet nooit iets goed”
  • “Het is ook altijd hetzelfde, daar baal ik van!”

Door woorden met een negatieve associatie te vermijden versterk je de synapsen in jouw brein die geassocieerd zijn met positieve elementen. Hierdoor worden deze synapsen sterker.

3. Wees proactief

Klagen is altijd reactief. Je kan niet klagen over iets dat nog niet is gebeurd. Klagen is altijd een reactie op iets dat al is gebeurd. Hoe je kan je ervoor zorgen dat de dingen wel gaan zoals jij wilt? Door proactief te handelen. Door het heft in eigen hand te nemen. Door zelf de juiste keuzes in je leven te maken, zodat je vormgeeft aan jouw toekomst.

4. Leer te accepteren

Het heeft geen zin om ongelukkig te zijn over dingen die je niet kan veranderen, toch?Is het zinvoller om dergelijke situaties te accepteren?

Acceptatie betekent niet dat je passief afwacht en niks onderneemt. Accepteren betekent dat je het verschil leert inzien tussen dingen die je niet kan veranderen ten opzichte van dingen die je wél kan veranderen.

Als je weet welke dingen je wel kan beïnvloeden kun je daar je energie en tijd in stoppen. Je zal snel resultaat zien als je jouw tijd steekt in dingen die je wél kan beïnvloeden.

accepteer wat je niet kan veranderen

Veel succes met stoppen met klagen!

Onthoud: het is niet eenvoudig om zomaar in één keer te stoppen met klagen. Wees niet te streng voor jezelf. Maak er desnoods een spelletje (bijvoorbeeld door de ‘klaag-spaarpot’ tip te benutten).

 


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.