De hopeloze Top 3!

Heb je problemen met communicatie? Lees hier de ‘Hopeloze Top 3’ van communicatie problemen. Met deze fouten kun je nooit echt een gesprek hebben! En als je geen echt gesprek voert, dan is de uitkomst bij voorbaat niet positief. Doe jezelf een plezier en leer van de communicatiefouten van anderen. Hoe beter je leert te luisteren en jezelf uit te drukken, hoe beter je relaties!

Het perfecte voorbeeld van slechte communicatie is het gesprek dat ik een tijd geleden had met een Telemarketeer. Het ging zo:

Ik bel u omdat ik niet wil luisteren.

1. Goedenavond, u spreekt met X van de firma Y. U vraagt zich natuurlijk af waarom ik u bel.
“Dat vraag ik me zeker af, aangezien ik in het ‘Bel-me-niet Register’ sta ingeschreven.”

2. Oké, maar u staat ook bij de Kamer van Koophandel ingeschreven en daarom mag ik u wèl bellen.
(Ik was zo verbaasd over dit antwoord dat ik even moest uitlachen.)

3. Ik wil u een korte introductie geven van wat wij voor u kunnen betekenen.
“Ik heb nu geen tijd, kan ik morgen even op jullie website kijken?”

4. Nou, het is beter dat ik u een folder opstuur en ik u dan terugbel.
“Kan ik ook u terugbellen wanneer het mij uitkomt?”

5. Nee dat kan niet, want wij hebben alleen maar uitgaande lijnen.
“Mag ik dan uw 06-nummer? Dat lijkt me dan makkelijker.”

6. Nee, ik mag mijn 06-nummer niet geven, dat is privé.
“Weet u hoe laat het is?”

7. Jazeker, het is negen uur ‘s avonds.
“Inderdaad. Ik werk nooit ‘s avonds, dus dit gesprek is voor mij ook privé.”

… en toen was het even stil aan de andere kant…

Er zijn drie problemen met dit gesprek. Deze problemen kom je veel tegen in zakelijke- en privérelaties en ze vormen dan ook de ‘Hopeloze top 3’. Hopeloos, omdat je hiermee nooit echt kunt communiceren. Dat denk je alleen maar…

Probleem 1: Ik wil dat jij luistert, maar ik luister niet naar jou.

Dat was eigenlijk de boodschap van de Telemarketeer: “Ik wil dat jij luistert, maar ik wil niet naar jou luisteren.” Met zo’n houding is elk gesprek gedoemd te mislukken. Dit is het grootste probleem in communicatie: te veel interesse in je eigen verhaal en te weinig interesse in het verhaal van een ander.

Stel je dat op een feest vertelt dat je net terugkomt van een rondreis van zes maanden door het zuiden van China en de ander antwoordt: “Oh leuk. Ik was vorige week toevallig in het zuiden van Brabant.” Dan loop je toch weg?

Probeer net zoveel naar de ander te luisteren als je wilt dat de ander naar jou luistert.


Wil je je relaties verbeteren?

Volg dan deze online Cursus Relaties Verbeteren.
Geef je grenzen aan – en los je relatieproblemen op.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Probleem 2: Ik wil iets vertellen, maar weet niet of het je interesseert.

Ooit wel eens iemand tegengekomen die maar bleef doorpraten over een onderwerp dat je net zoveel interesseerde als een stukje kauwgum onder je schoenen? Je kunt geen echt gesprek voeren als je niet begrijpt wat de ander bezighoudt. Dus vraag door, anders praat je volkomen langs elkaar heen. Twee monologen maken nog geen dialoog.

Vraag de volgende keer op een feest maar eens: “Sorry, ik wil je heel graag uitgebreid vertellen over mijn kennis van wortelkanaalbehandelingen in de middeleeuwen.” Als je gesprekspartner zegt “Ja, leuk!”, dan weet je dat je een geïnteresseerde toehoorder hebt. Bij alle andere reacties kun je praten als Brugman, maar zul je altijd herinnert worden als de persoon die zo lang bleef doorzeuren. Over wortelkanaalbehandelingen. In de middeleeuwen.

Bepaal wat de ander interesseert en wat jou interesseert. Op dat kruispunt heb je de beste gesprekken.

Probleem 3: IK bepaal hoe wij communiceren.

In het voorbeeld wilde de Telemarketeer geen website doorgeven en hij wilde niet dat ik terugbelde. Hij moest en zou eerst een folder opsturen en dan zelf bellen. Hij koos het moment uit om te communiceren. Dat het mij niet uitkwam was irrelevant.

Ik heb ooit iemand midden in een gesprek horen zeggen: “Sorry, maar ik vind het niet zo interessant. Ik kom zo direct weer terug, vertel het dan nog een keer – misschien dat ik het dan wel interessant vind.” Natuurlijk was dit een grap, maar je had het gezicht van de ander moeten zien…

Communiceren betekent van oorsprong ‘gemeenschappelijk delen’. Als één iemand de communicatie bepaalt, dan wordt er toch niets meer gedeeld?

Door beter te communiceren krijg je automatisch Betere relaties. Ook al vind je communicatie niet zo interessant, goede relaties met anderen waarschijnlijk wél.

De helft van alle problemen in (zakelijke of privé) relaties is op te lossen door beter te communiceren. De andere helft valt niet op te lossen, hoe goed je ook communiceert…

Eh, dat weet ik niet meer…

Overigens heb ik alle begrip voor Telemarketeers, want ze proberen natuurlijk gewoon hun werk te doen. Tenzij je gratis iPhones weggeeft, zitten weinig mensen op je te wachten. Dus je moet hen wel complimenteren met het feit dat ze elk gesprek weer enthousiast beginnen.

Ik ben zelf ook een middag Telemarketeer geweest. Ik had bij een tiental mensen verschillende boodschappen op hun voicemail achtergelaten. Eén ervan was een bankdirecteur die me terugbelde en vroeg waarom ik hem gebeld had. Ik wist echt niet meer om welk product het ging en antwoordde daarom: “Dat weet ik niet meer.”

Hij was daar op zijn zachtst gezegd niet erg enthousiast over. Ik was 22 jaar en besefte toen dat Telemarketing niet mijn roeping was…

“Praat met mensen over henzelf en ze kunnen uren naar je luisteren.”
Benjamin Disraeli


Wil je betere relaties?

Volg deze online training en los je relatieproblemen direct op!

Ja, ik wil mijn relaties verbeteren

15.000+ cursisten gingen je voor!


Wat irriteert jou in sommige gesprekken?
Hoe ga je daar mee om?

Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Gratis Tips - Zo krijg je wat je echt wilt