Meer plezier in je werk – 5 tips

Werk is te belangrijk om niet leuk te vinden. Hoe krijg je meer plezier in je werk? Doe wat aan de stressfactoren – wat kleine aanpassingen maken een groot verschil. Er is meestal één ding dat je het meeste dwars zit aan je werk – als je dat verbetert, krijg je meer plezier in je werk. Lees de 5 tips:

Tip 1: Doe wat aan je stressfactoren – of je loopt leeg zoals Milton…
Ga na wat jou de meeste energie kost en neem actie:

1. Vraag een gesprek aan met die vervelende collega. Zeg wat je dwarszit en dat je vastbesloten bent het dezelfde dag nog op te lossen – voor altijd. Of  dat je hem/haar anders ’s nachts komt stalken met een megafoon…

2. Vertel je baas dat hij fantastische communicatieve vaardigheden heeft en vraag hem meteen of hij voortaan wat minder zou willen spugen tijdens het spreken.

3. Claim je territorium: richt je werkplek eens in zoals jij het wilt. Koop een paar planten, hang een poster op (niet van de concurrent) en neem iets mee van huis wat je dierbaar is (maar niet je matras).

Serieus: er is meestal één ding dat je het meeste dwars zit aan je werk. Doe er iets aan! Laat het je niet dwarszitten, dan loop je langzaam leeg. Wil je weten hoe langzaam leeglopen eruit ziet?

Huur of koop dan de hilarische film ‘Office Space’ en let vooral op de figuur van Milton. Vervelende bazen, gefrustreerde collega’s, geestdodend werk: het komt allemaal voorbij en Milton gaat er langzaam aan onderdoor…

Tip 2: Zet de knop om als je thuiskomt – desnoods in je Roy Donders huispak.
Hoeveel avonden zitten we niet op de bank te denken aan het werk? Ook weer verspilde tijd. Zet de knop om zodra je de huisdrempel overstapt. Trek je werkkostuum uit en doe wat gemakkelijks aan.

Trainingspak, pyjama of een Roy Donders huispak; allemaal prima. Neem een douche en spoel de dag van je af.

Ik werk vanuit huis, dus voor mij geldt dat misschien nog meer: Hoe kun je anders het onderscheid maken tussen werk en privé? ’s Avonds in je bedrijfskleding zitten is net zo vreemd als in je pyjama op je werk komen.

Alhoewel, dat laatste zou je eens moeten proberen: Als het niemand opvalt, weet je zeker dat het tijd is een andere baan te zoeken!

Tip 3: Gebruik je reistijd voor gratis inspiratie.
Nederlanders zijn van alle Europeanen de meeste tijd kwijt aan woon-werkverkeer. Terwijl de Italiaan relaxt op zijn scooter door de velden rijdt en de Fransman nog even een baguette haalt bij de bakker, zitten wij in de file of in de trein.

Wat doen we met die tijd? Vaak piekeren we op de heenweg over alle dingen die we die dag moeten doen. En piekeren we weer op de weg terug wat er allemaal fout is gegaan. Dat hebben ze een wetenschappelijke term voor bedacht: overwerken. Maar dan in je gedachten. Gebruik die tijd om iets te leren, energie op te doen of juist te ontspannen.

Ik heb tien jaar in de auto voordrachten geluisterd over zelfontwikkeling, gewoon omdat ik het leuk vond. Tien jaar lang elke dag extra inspiratie, gratis en voor niets. Je favoriete muziek, je favoriete audioboek, een cabaretvoorstelling: het is allemaal binnen vijf minuten te downloaden.

En je hebt er elke dag plezier van. Alles beter dan voor je uit te staren terwijl je hoofd vol zit met werkgedachten.

Tip 4: Doe de lastige dingen eerst – pak dat moment van glorie..
Waarom? Anders blijven ze de hele dag in je gedachten. Je gaat er tegenop zien en aan het einde van de dag moet je je haasten om het af te krijgen. Begin de dag met de dingen die het belangrijkst zijn, dan heb je de rest van de dag meer energie. Overigens een tip die veel succesvolle mensen gebruiken.  

Pak ’s ochtends één moment van glorie – en je hebt er de rest van de dag plezier van!

Tip 5: Vind de balans – maar niet op je knieën.
Van te lang stilzitten gaat je brein ook vastzitten. Vind tijdens je werkdag de balans tussen inspanning en ontspanning. Neem regelmatig een korte pauze. Loop eens door het bedrijf voor een praatje met collega’s, ga een kop koffie of thee halen of doe iets anders.

Na anderhalf uur is je concentratievermogen op en heb je nieuwe energie nodig. Dat krijg je door je te bewegen.

Je kunt daarin natuurlijk ook te ver doorschieten. Ik heb een paar jaar in Italië gewerkt en daar bestond de dagelijkse lunch uit een driegangenmenu. Meestal een pasta, een glas wijn en een tiramisu. Allemaal buiten de deur. Ruimt twee uur lang. Na deze onderbreking werd er niet veel meer gewerkt. Iedereen was druk bezig bij te komen – van de lunch.

Als je op je knieën het restaurant uit kwam, wist je dat er die middag weinig meer zou gebeuren…

Een kleine aanpassing maakt een groot verschil!
Een tijd geleden begeleidde ik een cliënte die veel stress ervoer in haar werk. Ze werkte op een klachtenafdeling en had dagelijks te maken met negatieve klanten. Ze stond op het punt haar baan op te zeggen. Met een kleine aanpassing (een meer ontspannen houding) merkte ze dat ze veel minder stress had. Ontslag was helemaal niet nodig.

Welke aanpassing kun jij maken om meer plezier te krijgen in je werk?

Als je al het bovenstaande hebt geprobeerd en niets werkt, dan blijft er maar één oplossing over:

Wil je meer plezier in je werk?
Bestel dan nu de e-cursus Vind je Ideale Baan omdat je hiermee je twijfels omzet in kracht. Ontdek je passies en talenten, bepaal precies wat je wilt en maak de overstap naar je droombaan! “Uiteindelijk heb ook ik de stap genomen en ik ben nu zo ontzettend blij dat ik dat gedaan heb! De cursus heeft mij geholpen te ontdekken wat ik wil. Door de juiste vragen ben ik in relatief korte tijd erachter gekomen wat mijn droombaan is. Ik kan het iedereen aanraden. Top!”

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

1 antwoord
  1. Yolanda L
    Yolanda L zegt:

    Ik denk dat als je een leuke baan hebt, je vanzelf energieker bent, plezier hebt in je werk en de volgende ochtend staat te popelen om weer aan de slag te gaan. De dag vliegt voorbij en je voelt je gedreven om de ‘job’ te doen. Dit hoeft niet op alle dagen zo te zijn, want ook in een droombaan kunnen best minder leuke dagen voorkomen. Maar als er een patroon gaat ontstaan dat je steeds vermoeider wordt en meer tegen de dagen/klussen gaat aanhikken, dan is de tijd aangebroken om serieus te kijken of je nog wel op de goede plek zit. Een goed indicatiemoment voor mij is wanneer ’s ochtends de wekker gaat. Heb ik zin om op te staan (en aan de slag te gaan?), of moet ik eruit omdat dat van me wordt verwacht?
    Goed artikel met goede tips. De tip om van kleding te veranderen als je thuiskomt is briljant; dit werkt erg goed. Op de vrijdagavond sporten of zwemmen (afspoelen) werkt ook goed om de week af te sluiten.

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.