De gevaren van hoge bloeddruk door stress

Zoals je ongetwijfeld weet brengt een hoge bloeddruk vele gevaren met zich mee. Vandaag ga ik het hebben over een hoge bloeddruk door stress en wat je daaraan kan doen.

Voordat je verder leest wil ik je erop wijzen dat ik geen dokter ben. Als life coach kan ik je hulp aan bieden voor een beter, gezonder en minder gestrest leven. Maar als je te maken hebt met een mogelijk gevaarlijk hoge bloeddruk raad ik je aan om professionele medische hulp in te schakelen.

De gevaren van een hoge bloeddruk

Veel mensen weten dat een hoge bloeddruk ongezond en mogelijk zelfs gevaarlijk is. Maar velen weten niet wat er nou precies gebeurt. Wat houdt een hoge bloeddruk in?

Wat is een hoge bloeddruk?

Je lichaam is zelf in staat om je bloeddruk te regelen. Als je bijvoorbeeld stress ervaart zal je bloeddruk stijgen, dit helpt om je bloed sneller door je lichaam te pompen.

Bloeddruk is de druk die wordt uitgeoefend op de wanden van je bloedvaten. Het is normaal dat je bloeddruk gedurende de dag verandert. Zo zal je bloeddruk hoger zijn na een periode waarin je actiever bezig bent. In rust zal je bloeddruk juist lager zijn. Over het algemeen zal je bloeddruk in de ochtend en avond lager zijn dan in de middag. Je bloeddruk kan ook stijgen tijdens bewegen, als je heftige emoties ervaart of als je praat.

Bloeddruk uitgelegd

Een hoge bloeddruk, ook wel hypertensie genoemd, geeft aan dat je bovendruk en onderdruk te hoge waardes hebben. Daarover straks meer. Een te hoge bloeddruk kent de volgende symptomen:

  • Last van vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid en eventueel overgeven
  • Moeite met ademen en kortademig
  • Gevoel van rusteloosheid
  • Onscherp zien

Bloeddruk laten meten: zelf of door een dokter

Weet je wat jouw bloeddruk is?

Geen probleem als je het nog niet weet, een dokter kan je hierbij helpen of je kan zelf je bloeddruk opmeten middels een bloeddrukmeter.

Tijdens het meten van je bloeddruk gaat het om de bovendruk (systolische bloeddruk) en de onderdruk (diastolische bloeddruk).

Je bovendruk is de druk die wordt gemeten zodra het hart actief is, dus als het hart samen knijpt om bloed door je lichaam te stuwen.

Je onderdruk is de druk die wordt gemeten zodra het hart ontspant, dan is je bloeddruk op zijn laagst.

Bloeddruk meten met een bloeddrukmeter

Verhoogd risico

Een hoge bloeddruk is een risicofactor als het gaat om hart- en vaataandoeningen. Een hoge bloeddruk kan leiden tot onder andere pijn op de borst, een beroerte of een hartinfarct. Daarbij kan de hoge druk ook schade aanrichten aan bijvoorbeeld je ogen en nieren.

Als je last hebt van een aanhoudende hoge bloeddruk moet je hart steeds harder werken om jouw bloed rond te pompen door je lichaam. Om dit te kunnen moet je hart – dat is namelijk een spier – sterker worden. Het gevolg is dat je hart groter zal worden.

Verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen door stress

Dit vergrootte hart zal zelf ook méér zuurstof nodig hebben om te kunnen functioneren. Als het grote hart niet genoeg zuurstof krijgt spreek je van hartfalen. Klachten hiervan zijn dat je lichaam niet goed meer vocht kan afvoeren, dit zie je onder andere doordat je dikke voeten krijgt. Daarnaast zijn vermoeidheid en last met ademhalen symptomen.

Een hoge bloeddruk door stress: hoe ontstaat dat?


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Je lichaam is als het ware geprogrammeerd om te overleven. Als er dus mogelijk gevaar is wil je lichaam het liefst zo snel mogelijk vluchten, of vechten. Om dit succesvol te kunnen doen moet er meer bloed naar je grote spieren, zodat je eenvoudig weg kan rennen of meer kracht hebt in je armen en benen om terug te vechten.

Om ervoor te zorgen dat deze grote spieren genoeg kracht hebben gaat er veel zuurstof naartoe. Om dat te kunnen doen gaat je hart flink tekeer, je bloeddruk gaat omhoog zodat zuurstof sneller je spieren bereikt.

Zoals je inmiddels hebt gelezen is dit op lange termijn schadelijk voor je lichaam. Niet alleen je hart krijgt het zwaar te verduren, ook je bloedvaten kunnen hier schade door oplopen. Een hoge bloeddruk heeft een grote impact op je lichaam.

Als je af en toe een stressvolle situatie meemaakt kan je lichaam daarna weer herstellen. Het keert weer terug naar zijn oorspronkelijke staat en herstelt.

Als je daarentegen vaak last hebt van stress is de zogeheten ‘vecht of vlucht’-reactie constant actief. Je bent alert en dat vreet energie. Je lichaam is de hele dag paraat om te vluchten of vechten tegen gevaar.

Stressrespons reactie

Een heftige stressreactie kan bovendien ook een trigger zijn voor een hartritmestoornis. Extreme stress kan ook stresscardiomyopathie als gevolg hebben, hierdoor ontstaat acuut hartfalen of ernstige hartritmestoornissen.

Het moge duidelijk zijn: stress kan een hoge bloeddruk verergeren en verhoogd het risico op hart- en vaataandoeningen.

De oplossingen tegen een hoge bloeddruk door stress

Als je bang bent dat je een te hoge bloeddruk door stress hebt kun je onderstaande tips opvolgen om de stress uit je leven te bannen. Uiteraard is stress voor iedereen anders, het is persoonlijk. De één krijgt stress van andere dingen dan iemand anders.

Ik zou zeggen, probeer onderstaande dingen eens uit. Kijk wat voor jou werkt en pas aan zo nodig.

Beter voor jezelf zorgen

Eén van de meest voor de hand liggende dingen is beter voor jezelf zorgen. In stressvolle situaties gaat men vaak gedrag vertonen waarvan men weet dat het ongezond is. Denk hierbij aan:

  • Minder gezond eten
  • (weer) beginnen met roken
  • Meer alcohol drinken
  • Minder bewegen
  • Minder sociale activiteiten ondernemen

alcohol en stress

De kunst is om ondanks je stress zin te maken voor het koken van een gezonde maaltijd en juist afspreken met vrienden of familie. Je sociale netwerk kan een belangrijke steunpilaar voor je worden in je strijd tegen stress.

Een biertje op zijn tijd is niet verkeerd, maar beperkt het tot speciale gelegenheden of het weekend. Het kan helpen om met jezelf af te spreken dat je doordeweeks niet drinkt. Dit lijkt misschien moeilijk, zie het als een persoonlijke uitdaging om aan je discipline te werken.

Voldoende, kwalitatieve slaap

Een ander voordeel van minder alcohol is dat de kwaliteit van je slaap bevordert. Door alcohol slaap je namelijk makkelijker in, maar de kwaliteit van je slaap daalt wel drastisch. Dit komt omdat je minder diep slaapt. Diepe slaap is juist nodig om je lichaam de rust te geven die het nodig heeft.

Mijn tips voor een goede slaap zijn:

  • Ga op tijd naar bed. Eén van de manieren om de discipline hiervoor op te brengen is door op elke dag op hetzelfde tijdstip uit bed te gaan. Hiermee zorg je ervoor dat je ook op ongeveer dezelfde tijden moe begint te worden.
  • Eet geen (zware) maaltijden vlak voor het slapengaan. Probeer sowieso na 20.00 uur niks meer te eten. Dit is misschien in het begin moeilijk, omdat je ’s avonds nog even wilt snacken, maar weersta de verleiding en je zult zien dat je makkelijker in slaap valt.
  • Drink thee met kalmerende werking, zoals kamillethee, voor het slapengaan. Andere soorten thee die kalmerende werken bevatten veelal deze ingrediënten: citroenmelisse, valeriaanwortel, verbena.

Voldoende slapen maakt minder vatbaar voor stress

Regelmatig bewegen

Tegenwoordig bewegen we heel weinig. Geen wonder dat je lichaam minder moe is aan het einde van de dag! Als je geen fysieke activiteiten uitvoert kun je je lichaam niet op goede wijze uitputten. Daarnaast zitten we meer achter de computer en zijn we veelal mentaal bezig. Hierdoor is het moeilijk om aan het einde van de dag het hoofd rustig te krijgen: de gedachten blijven maar door razen!

Zorg voor voldoende en regelmatige beweging. Zelf ga ik bijvoorbeeld drie keer per week naar de sportschool, pak ik af en toe de trappen in plaats van de lift en probeer ik veel de fiets te pakken in plaats van de auto.

Als beweeg je elke dag maar 30 minuten, dat is toch weer wat! Je hoeft niet perse te sporten, je kan ook een lange wandeling met de hond maken. Even een rondje fietsen. Of bijpraten met een goede vriend terwijl je een ommetje maakt.

Let op je voeding

Je hebt een drukke dag gehad. Je ploft neer op de bank en beseft je dat je nog boodschappen moet halen anders heb je geen avondeten vanavond. Met een zucht kom je overeind en scheur je naar de snackbar. Je bestelt een snel frietje met mayo. Na het eten voel je je loom en vermoeid, maar je hebt in ieder geval gegeten.

Klinkt dat bekend?

In tijden van stress kiest men vaak voor makkelijke maaltijden (fastfood dus) of voor comfortfood met veel suikers. Het gevolg van eten met veel suikers is dat je je er eventjes beter door voelt, maar al snel zijn de suikers uitgewerkt en stort je volledig in.

Doe jezelf en je lichaam een plezier en investeer wat meer tijd in een gezonde maaltijd bereiden. Het kan helpen om wat meer boodschappen in te slaan en vast wat maaltijden van te voren te bereiden en eventueel in te vriezen. Op die manier kun je besparen op kooktijd voor momenten waarop je het drukker hebt.

weinig eten en afvallen door stress

Ont-stressen door ontspanning een prioriteit te maken

Naar mijn mening zien veel mensen de waarde van ontspannen en ont-stressen niet in. Er wordt veel waarde gehecht aan doorzettingsvermogen en hard werken. Ontspanning lijkt meer iets voor mensen zonder ambitie of wilskracht. Dat is natuurlijk onzin!

Plan daarom momenten van ontspanning voor jezelf in. Het is juist slim om eens een weekend geen afspraken te maken en wat tijd voor jezelf of je gezin te hebben.

Als je de tijd neemt om af en toe je interne batterij op te laden kun je op de lange termijn veel langer doorgaan.

Zorg ervoor dat je elke twee weken zeker één dag hebt waarop je 0 verplichtingen hebt. Zodat je kan doen waar jij zin in hebt!

Dagelijks dingen doen waar je plezier in hebt

Dat brengt mij ook gelijk bij het laatste punt: doe dagelijks dingen die je nieuwe energie geven.

Vrijwel altijd zijn dit dingen waar je plezier in hebt. Als je niet precies weet welke dingen dit zijn ga dan op ontdekkingstocht. Doe elke dag een aantal dingen en houdt bij welke gevoel deze dingen bij je oproepen. Vond je het leuk om te doen? Doe het dan vaker.

Op den duur ontdek je wat jij écht leuk vindt en waar je nieuwe energie van krijgt.

Hetzelfde is waar voor je werk. Als je elke week dingen kan doen op je werk die jij leuk vindt geeft dit veel energie, hiermee laad je jouw batterij op. Het is niet altijd makkelijk om dit op werk te implementeren, neem daarom zelf het heft in handen en creëer zelf mogelijkheden om de dingen te doen die jij leuk vindt.

Bronnen: https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/stress

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

Ontdek  het geheim
Hoe je krijgt wat je wilt

Ontvang ons gratis eBoek.

35.000 lezers gingen je voor!


Ook leuk om te lezen:

Het verschil tussen acute en chronische stress

4 Redenen waarom jij last hebt van zweten door stress

Hoe moeilijk is gedragsverandering?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>