In het artikel Hoe kom je af van je onzekerheid schreef ik dat ‘doen alsof je zelfvertrouwen hebt’ een trucje is. Dat het beter is om dicht bij jezelf te blijven, omdat je zo niet jezelf en anderen voor de gek houdt door je anders voor te doen dan je bent.

Toch is ‘doen alsof je zelfvertrouwen hebt’ een techniek die je kunt gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten.
Het geheim is dat het werkt, mits je gebruikmaakt van het zelfvertrouwen dat je al in je hebt.

Niemand is altijd onzeker. Iedereen heeft zelfvertrouwen, alleen niet op elk gebied.
Doen alsof je zelfvertrouwen hebt, stelt je in staat zelfvertrouwen te voelen op een gebied waarin je dat nu nog niet hebt.

Zekerheid is niets meer dan een combinatie van een bepaalde lichaamshouding, gedachten, overtuigingen en gevoel.
Als je de juiste combinatie hebt, voel je je zeker.
Als je die combinatie niet hebt, voel je je onzeker.

Dit zijn de stappen:

Denk eens aan een situatie waarin je heel veel zelfvertrouwen hebt.

Misschien voel je je heel zeker op sportief gebied. Misschien zit je vol zelfvertrouwen als je bezig bent met een hobby. Er is altijd wel een situatie waarin je prettig, ontspannen en vol zelfvertrouwen bent. Meestal doe je dan iets dat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Zie jezelf in gedachten alsof je in de situatie zit waarin je veel zelfvertrouwen hebt.

Hoe voelt je lichaam op zo’n moment?
Met andere woorden: hoe sta of zit je? Hoe beweeg je? Hoe adem je? Wat voor gebaren gebruik je? Sta je stevig met je voeten uit elkaar? Sta je rechtop? Probeer zo goed mogelijk die fysiologie (lichaamstaal) aan te nemen.

Wat denk je op zo’n moment?
Wat geloof je? Wat voor gedachten gaan door je hoofd? Geloof je dat je het kunt? Denk je: “Dit gaat me lukken, ik weet het zeker?” Wat zeg je tegen jezelf? Probeer zo goed mogelijk die gedachten te denken.

Wat voel je op zo’n moment?
Voel je je zeker en vol zelfvertrouwen? Hoe voelt dat dan? Voel je je goed en ontspannen? Hoe voelt dat dan? Probeer zo goed mogelijk dat gevoel te voelen.

Zie nu jezelf in de situatie waarin je weinig zelfvertrouwen hebt.

Plaats jezelf in de denkbeeldige situatie waarin je je normaal gezien onzeker voelt.
Daarmee bedoel ik: zie jezelf in gedachten, in je fantasie, op dit moment, in de situatie waarin je je onzeker voelt.

Fantaseer het gewoon:
–      zie de plaats waar je bent, zie de mensen om je heen.
–      hoor wat er wordt gezegd.
–      voel de warmte of eventuele wind, voel wat er gebeurt.
–      ruik de geuren.

Maak het zo levensecht mogelijk.

Roep nu het gevoel van zekerheid op.

Dat heb je ook gedaan toen je dacht aan een situatie waarin je je zeker voelt.

Sta zoals je staat als je je zeker voelt.
Beweeg zoals je beweegt als je je zeker voelt.
Haal adem zoals je ademhaalt als je je zeker voelt.

Geloof wat je gelooft als je je zeker voelt.
Herhaal de gedachten die je denkt als je je zeker voelt.
Zeg tegen jezelf wat je normaal zegt als je je zeker voelt.

Voel wat je voelt als je zeker bent.
Voel je je vol zelfvertrouwen?
Voel je de zekerheid en de ontspanning?
Voel je plezier en blijheid?

Kortom, gedraag je zoals je je gedraagt als je je zeker voelt.
Zie dat nieuwe gedrag in de situatie waarin je je eerder onzeker voelde.
Voel hoe die nieuwe zekerheid voelt in die situatie.
Zie jezelf zeker bewegen, praten, voelen, denken, reageren, enzovoort.

Oefen en speel hiermee.

Deze oefening zorgt ervoor dat je een gevoel van zekerheid kopieert naar een situatie waarin je je onzeker voelt.

Kun je zien dat zelfvertrouwen en zekerheid iets is dat je zelf creëert? Door je gedachten, overtuigingen, lichaamstaal en gevoelens? Je hebt het voor een groot deel zelf in de hand!

Misschien moet je dit een paar keer oefenen, maar hoe meer je oefent, hoe makkelijker het wordt.

Het gevoel van zekerheid dat je kopieert naar de situatie waarin je je onzeker voelt, stelt je in staat om met vertrouwen nieuwe ervaringen op te doen. Om de zekerheid die je al hebt, te gebruiken voor een situatie waarin je dat nog niet hebt.

Het geheim is dat je je niet anders voordoet. Je neemt niemand in de maling.

Het gevoel van zekerheid had je al. Je hebt het alleen nog niet gebruikt in andere situaties. Als je je zeker kunt voelen in één situatie, kun je dat ook in een andere situatie. Zekerheid is je geboorterecht!

Maar, eerlijk is eerlijk; de beste manier om je zelfvertrouwen te vergr

Blijvend Zelfvertrouwen - Online Training
Vergroot je zelfvertrouwen in slechts 12 weken!
Je zelfvertrouwen is de basis voor een gelukkig leven. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, des te leuker en makkelijker alles wordt. Vergroot je zelfvertrouwen met deze online training en voel je beter over jezelf en je leven!
Vergroot je zelfvertrouwen snel en eenvoudig
“Ik heb echt heel veel aan de cursus zelfvertrouwen gehad, het heeft mijn leven echt veranderd. Ik voel me veel zekerder en durf ook meer dingen te doen. Ik sta steviger in mijn schoenen en hecht minder waarde aan wat anderen van mij denken. Het werkt!”

Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Ontdek het zelf – download mijn gratis e-boek:

Gratis e-boek: Hoe je krijgt wat je echt wilt

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Doen alsof je zefvertrouwen hebt | Newstart – Begeleiding in Geluk en Succes […]

Stel je vraag of geef je mening

Stel je vraag of geef je mening

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.